پزشک جمهور برای ایران
رضا صادقیان( روزنامه‌نگار)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- اقتصاد

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- فرهنگ و هنر
۷- ورزش
۸- صفحه آخر

2453
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


مردم”مسعود پزشکیان” را انتخاب کردند

دوباره امید برای تغییر

همدلی| سرویس سیاسی:دفتر رقابت‌ها دیروز در ساعات ابتدایی شنبه بسته شد. پیام‌های زودهنگام تبریک اصولگرایان و اذعان سایت‌های وابسته به جلیلی و تندروها مشخص کرد که اختلاف آرای پزشکیان و جلیلی جایی برای حرف و سخن نگذاشته و پذیرش یک شکست تاریخی در کنار تحلیل آرای خاموش، کشور را وارد یک مرحله جدید از اداره کشور کرده است.
 بر اساس اعلام وزارت کشور با  پایان شمارش تعرفه‌ها در تمامی شعب اخذ رأی در داخل و خارج کشور، مسعود پزشکیان با کسب اکثریت آرا، به‌عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران برگزیده شد.
“محسن اسلامی” در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: مجموع آرای ماخوذه (مجموع برگ های رأی صحیح و باطله مأخوذه) داخل و خارج ایران ۳۰ میلیون و ۵۳۰ هزار و ۱۵۷ رأی است که آرای کاندیداها از این قرار است: مسعود پزشکیان حائز ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ رای- سعید جلیلی حائز ۱۳ میلیون و ۵۳۸ هزار و ۱۷۹ رای.
سخنگوی ستاد انتخابات کشور، میزان مشارکت را بر اساس تعداد تعرفه مصرف‌شده توسط رأی دهندگان که برابر با ۳۰ میلیون و ۵۷۳ هزار و ۹۳۱ رأی بود، درصد مشارکت ۴۹.۸ اعلام کرد.
جشن و پایکوبی برای پیروزی
بازخوردهای ریاست جمهوری پزشکیان از همان ساعات ابتدایی آغاز شد. تصاویر منتشر شده از شهرهای مختلف ایران نشان داد که هواداران با این پیروزی به جشن و پایکوبی پرداختند و تا ساعت‌ها در خیابان‌ها مانده بودند. در همین حال پزشکیان در پاسخ به شادمانی مردم و هوادارنش در پیامی نوشت: «مردم عزیز ایران انتخابات تمام شد و این تازه آغاز همراهی ماست. مسیر دشوار پیش رو جز با همراهی، همدلی و اعتماد شما هموار نخواهد شد.دستم را به سوی شما دراز می‌کنم و به شرافتم سوگند می‌خورم که در این راه تنهایتان نخواهم گذاشت. تنهایم نگذارید.»
“محمد جواد آذری جهرمی” وزیر ارتباطات سابق، با انتشار مطلبی در شبکه اجتماعی ایکس، به پیروزی مسعود پزشکیان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری واکنش داد و نوشت:«خدا صاحب دل‌هاست، صداقت و پافشاری دکتر مسعود پزشکیان بر «عدالت» و راه مولا علی، دل‌های مردم را به او امیدوار کرد. خدا برایش ساخت تا بیاید و بنا بر وعده اش همه ایران را خانواده خودش بداند و پای «همه آنها» بایستد. این مرام او بزرگترین عامل موفقیتش بود. خدا توفیقش دهد.»
امید به اصلاح ازدرون
بعد از آمدن پزشکیان و خروج تندروها از صحنه رقابت، نگاه‌ها به سمت تغییر و اصلاح از درون دوخته شده و برخی پیام‌های دیروز بعد از پیروزی پزشکیان بر این محور بود که راهی جدید برای برون‌رفت از مشکلات گشوده خواهد شد. “محمدرضا عارف” عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس بنیاد امید ایرانیان در پیام خود آورده است: «بی‌شک شخصیت برجسته مسعود پزشکیان کاندیدای جریان ِ اصلاح جو و بهبود خواه در شکل گیری اجماع ملی برای تحول خواهی ، نقشی برجسته داشته است. امید به اصلاح از درون، گفت و گوی ملی و حل مسائل کشور از طریق ِ مشارکت عمومی بار دیگر در سپهر ِ سیاسی کشور طنین افکن شد.»
وی در بخشی از پیام خود این‌گونه عنوان کرد که: «اکنون و پس از چهاردهمین دوره  انتخابات ریاست جمهوری شاهد  عیان شدگی بیش از پیشِ وضعیت سیاسی کشور هستیم. جای بسی خرسندی است که تدبیر  صورت گرفته امکانی را برای نقش آفرینیِ مردم در سرنوشت ِخویش فراهم آورد تا شکاف  ملت و حاکمیت به عنوان زمینه تأثیر‌گذاری بر امنیت، اقتدار و توسعه ایران، نسبت به گذشته ترمیم شده و امید به اصلاح از درون، گفت و گوی ملی و حل مسائل کشور از طریق ِ مشارکت عمومی بار دیگر در سپهر ِ سیاسی کشور طنین افکن شود.
عارف به آرای خاموش و ناراضیان وضع موجود نیز اشاره کرد: «در مرحله اول انتخابات هر چند بخش ِ زیادی از مردم از مشارکت در عرصه انتخابات و حضور در پای صندوق های رای خودداری کردند که در جای خود نیاز به بررسی روشمند و آسیب شناسانه دارد،اما همچنان و در آن دوره نیز کاندیدای جریانِ اصلاح طلب و بهبودخواه توانست با کسب ِ اعتماد مردم،در صدر بنشیند. این در حالی است که شاهد ِ بزرگترین حملات علیه  اصل  انتخابات بودیم. این انتخابات، بار دیگر ، فهم و درک ِ عمیق  ملت ایران را به نمایش گذاشت و به تجدید ِمطلعی برای احیای جمهوریت و بازسازی و ترمیم ِ شکاف های داخلی در درون جمهوری اسلامی ایران تبدیل شد.»
اولین واکنش معنادار ظریف به پیروزی پزشکیان
در همین حال “محمدجواد ظریف” که در یکماه گذشته توانست با حضور تمام‌قد خود موج اولیه را برای گرفتن آرای مورد نظر بسازد، در توئیتی به این جمله پرمعنا و کوتاه بسنده کرد که:« وامدار مردمیم!»