پزشک جمهور برای ایران
رضا صادقیان( روزنامه‌نگار)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- اقتصاد

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- فرهنگ و هنر
۷- ورزش
۸- صفحه آخر

2453
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


او هم پسر من بود و هم پدر من

فرهاد وفایی(فعال رسانه‌ای)

یک هفته از سانحه درگذشت شهادت رئیس جمهور و هیات همراه می‌گذرد. در این بین جمله پر‌محتوا و پر‌مغز پدر آیت‌الله “سید محمد‌علی آل‌هاشم” که در توصیف فرزندش گفت : او هم پسر من بود و هم پدرمن ؛ ورد کلام توده مردم و نخبگان قرار گرفته است که در جامعه ایرانی- شیعی فضیلت و احترام والدین جایگاه رفیعی دارد.
سوگمندانه باید گفت در عصر هزاره سوم و ارتباطات و در دنیای ماشینی فضیلت احترام والدین کم‌رنگ و شاید بتوان با ادعا گفت از بین رفته است و دیگر چون عهد قدیم و گذشته‌شان و منزلت برای والدین به شدت کاهش پیدا کرده است . گویی تمام ارزش برای نسل جدید سرمایه مادی و مالی والدین مهم است.
 نبی مکرم اسلام درشان حضرت فاطمه زهرا (س) وی را ((ام ابیها)) نامید یعنی مادرپدرش. هدف پیامبر مهربانی از این جمله آن بودکه فضیلت احترام والدین را برای همه اعصار و قرون یاد آورگردد تا زنان و دختران برای پدر و مادر خود مادری مهربان باشند و و مردان و پسران برای والدین خود پدر دل سوز .  واضح است که والدین علاوه بر نیازهای عاطفی وا حترام نیازمند رفع مشکلات جسمی و مالی نیز هستند و شایسته نیست در جامعه ایرانی و اسلامی و شیعی در دوره رنج و تعب و پیری و سختی والدین خود را رها و فراموش کنند.
در دیدگاه دینی آیات و روایات متواتری در باب احسان و نیکی به والدین امده که همگان بران واقف‌اند. وَوَصَّیْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَیْهِ حُسْنًا.
 امروزه روزه در جامعه ایرانی باورها و اعتقادات در باب احترام والدین دارد به فراموشی سپرده می‌شود. به نظرمی‌رسد جمله پدر حضرت آیت‌الله سید محمد‌علی‌آل‌هاشم مثل پتکی بر سرجامعه آوار شده است و این جمله پر مفهوم گوشزدی دوباره به متن و بطن جامعه است که فرزندان همواره و پیوسته و مداوم در فضیلت احترام و و احسان به والدین خود از هیچ کوششی دریغ نورزند. ان شالله .سایه والدین مستدام باد.