پزشک جمهور برای ایران
رضا صادقیان( روزنامه‌نگار)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- اقتصاد

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- فرهنگ و هنر
۷- ورزش
۸- صفحه آخر

2453
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


رئیس سازمان برنامه و بودجه:

سه برابر دولت روحانی ارز به نیروهای مسلح دادیم

همدلی| رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه تدوین برنامه هفتم توسعه، کار مشترک تیم اقتصادی دولت بود، ابراز امیدواری کرد که این قانون در روز‌های آینده ابلاغ شود.به گزارش همدلی، داود منظور ادمه داد: امیدواریم هدف‌گذاری ما در پنج سال آینده تحقق پیدا کند. هدف‌گذاری ما این است که در پایان برنامه هفتم به تورم تک‌رقمی برسیم. برای تحقق آن پیش‌بینی کردیم ناترازی بانک‌ها هر ساله کاهش پیدا کند طوری‌که در پایان برنامه ناترازی به ۲۰درصد سال پایه برسد. همچنین پیش‌بینی کردیم رشد نقدینگی در پایان برنامه به کمتر از ۱۴درصد برسد. این هدف کمک می‌کند به تورم تک‌رقمی برسیم. بهبود کیفیت سرمایه بانک‌ها در پایان برنامه هفتم باید به حداقل ۸درصد برسد.
بانک مرکزی باید پاسخگوی تورم باشد نه سازمان برنامه
رئیس سازمان برنامه در ادامه گفت: گروه‌بندی جدیدی از بانک‌ها خواهیم داشت که در آن باید نحوه اداره و تاسیس بانک‌ها براساس دستورالعمل بانک مرکزی باشد و هر گونه عملیات بانکی، صرافی و عملیات پولی و ارزی باید با مجوز بانک مرکزی صورت بگیرد تا شاهد بی‌انضباطی در دهه ۹۰ نباشیم.او اضافه کرد: در قانون برنامه، بانک مرکزی به عنوان مرجع اصلی مهار تورم شناخته شده و باید پاسخگوی تورم باشد. این بانک باید هر ساله برنامه کاهش تورم را ارائه کند.منظور خاطرنشان کرد: سازمان برنامه باید پاسخگوی رشد اقتصادی و بانک مرکزی نیز باید پاسخگوی ثبات ارزش پول و تورم باشد. همچنین وزارت اقتصاد نیز باید تامین مالی دولت را برعهده بگیرد و خزانه‌داری را اداره کند.
فقدان اشراف اطلاعاتی؛ دلیل ایجاد ابربدهکاران بانکی
رئیس سازمان برنامه ادامه داد: بانک مرکزی نباید خط اعتباری به بانک‌ها، بدون وثیقه بدهد و نباید بگذاریم بانک‌های خصوصی بی‌انضباطی کنند. بانک مرکزی باید خط اعتباری جدید را مقید به وثیقه کند و این بانک با دقت به بانک‌ها تسهیلات دهد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین افزود: ما به دولت تکلیف کردیم که شرکت‌های دولتی و دولت، بدهی‌های خود را به شبکه بانکی در قالب اوراق تعیین تکلیف کند یعنی تسویه بدهی از طریق اوراق بدهی صورت بگیرد و هرگونه تسهیلاتی باید با اخذ شناسه یکتا پرداخت شود که این به معنای اشراف اطلاعاتی است. فقدان اشراف اطلاعاتی باعث ایجاد ابربدهکاران بانکی شده است.
او در ادامه گفت: بانک باید پیگیر مطالبات خود باشد و به مرابحه مرکب اکتفا نکند. نباید بگذاریم خطایی اتفاق بیفتد بعد جریمه مرکب صورت بگیرد.
ارز را کم‌کم تک‌نرخی می‌کنیم
منظور در ادامه تصریح کرد: همچنین هر فعال اقتصادی باید میزان ارز و جریان ارزی خود را به بانک مرکزی اعلام کند. کسی نمی‌تواند بگوید ارز خودم هست. بله مال اوست ولی باید بانک مرکزی اطلاع داشته باشد. در همه جای دنیا یک دلار بدون اطلاع بانک مرکزی جابه‌جا نمی‌شود.
وی گفت: نرخ ارز ترجیحی با افزایش ۷ برابری از ۴۲۰۰ به ۲۸۵۰۰ تومان رسید و باید کم‌کم تک‌نرخی شود. در این دولت از تنخواه بانک مرکزی استفاده نکردیم و نرخ تورم از ۴۳.۷درصد به ۳۷درصد رسیده است.
در همه بخش‌های اقتصادی، عملکرد خوبی داشتیم
منظور خاطرنشان کرد: در همه مولفه‌های بخش خدمات و تولید، رشد قابل دفاعی داریم. توانستیم صادرات ۳۰۰هزار بشکه در روز را به دو میلیون بشکه در روز برسانیم.رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: حتماً باید سعی کنیم بخش نفت را توسعه دهیم. برنامه‌ریزی کره‌ادیم ظرفیت تولید روزانه نفت کشور را ۶۰۰هزار بشکه دیگر افزایش دهیم.او ادامه داد: تراز عملیاتی بودجه سال گذشته منفی ۴۲۰هزار میلیارد تومان بوده و الان به حدود ۲۰۰هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است.منظور تاکید کرد: برنامه هفتم توسعه، یک برنامه تحول‌گرایانه است و برای همه بخش‌ها تدابیر ویژه‌ای دیده‌ایم. در موضوع بحران صندوق‌های بازنشستگی ظرفیت‌های مهمی ایجاد کرده‌ایم.رئیس سازمان برنامه و بودجه در پایان تصریح کرد: برای دولت سیزدهم تقویت بنیه دفاعی یکی از اولویت‌های اصلی بوده است. میزان ارزی که برای نیرو‌های مسلح تخصیص دادیم، سه برابر دولت قبل بوده است.