پزشک جمهور برای ایران
رضا صادقیان( روزنامه‌نگار)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- اقتصاد

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- فرهنگ و هنر
۷- ورزش
۸- صفحه آخر

2453
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


علاءالدین بروجردی، رئیس سِنی مجلس دوازدهم است

قالیباف- متکی؛ گزینه‌های اصلی رقابت

همدلی- سرویس سیاسی: مجلس دوازدهم از ۲ روز آینده یعنی ۷ خرداد کار خود را به ریاست رئیس سنی و با مدیریت اعضای هیات رئیسه سنی شروع می‌کند. براساس اطلاعات منتشر شده، رئیس سنی مجلس دوازدهم علاءالدین بروجردی و نایب رئیس سنی، حسینعلی شهریاری است. آیین‌نامه داخلی مجلس اینگونه است که تا قبل از تعیین هیات رئیسه مجلس، وظیفه هیات رئیسه سنی اداره جلسه افتتاحیه و جلسات بعدی تا زمان انتخاب هیأت رئیسه است؛ انتخابات هیات رئیسه مجلس نیز با اعلام هیأت رئیسه سنی در اولین جلسه پس از افتتاح انجام می‌شود.
هیات رئیسه سنی وظیفه اداره انجام مراسم تحلیف، قرعه‌کشی برای تعیین اعضای شعب، توزیع اعتبارنامه‌ها بین شعب، برگزاری انتخابات هیأت رئیسه و تمشیت امور اداری مجلس تا زمان انتخاب هیأت رئیسه را به عهده دارد.
اما هیات‌رئیسه سنی چه کسانی هستند؛ براساس ماده ۱۰ آیین نامه داخلی مجلس، مسن‌‏ترین فرد از نمایندگان به‏ عنوان رئیس سنی و فرد بعدی به ‏عنوان نایب رئیس و ۲ نفر از جوان‌ترین نمایندگان حاضر به سمت دبیر تعیین می‌‏شوند و در جایگاه هیأت رئیسه قرار می‏‌گیرند. اما انتخاب رئیس و هیئت رئیسه در نخستین جلسه کاری مجلس دوازدهم با توجه به شرایط سیاسی کشور از اهمیت بیشتری برخوردار است، چرا که با تغییر بافت سیاسی دولت در آینده، این هیئت رئیسه در تعامل یا تقابل با دولت آینده می‌تواند کارکردهای متفاوتی از خود بروز دهد. در نبود رئیسی احتمالا نمایندگان نزدیک به دولت فعلا با ضعف ساختاری روبه رو خواهند بود و مستقلین و میانه‌روها سعی خواهند کرد گوی و میدان را به تصاحب خود درآورند. آخرین چینش و گمانه‌ها نشان می‌دهد کفه میانه‌روها سنگین‌تر شده و گزینه رقابت متکی و قالیباف در مقابل ذالنوری حرف اول را می‌زند.  
علیرضا سلیمی منتخب تهران در مجلس دوازدهم می‌گوید: هنوز به طور قطعی نمی‌توان گفت که چه افرادی نامزدهای انتخابات هیئت رئیسه مجلس هستند، چرا که تا روز آخر امکان تغییراتی در این مورد وجود دارد. با همه این اوصاف و تا این لحظه، محمدباقر قالیباف، حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری و منوچهر متکی برای ریاست مجلس دوازدهم اعلام کاندیداتوری کرده‌اند. همچنین علی نیکزاد، عبدالرضا مصری، حمیدرضا حاج بابایی، حسینعلی حاجی دلیگانی و حمید رسایی گزینه‌های نایب رئیسی مجلس دوازدهم هستند.
علیرضا سلیمی منتخب مردم تهران در مجلس دوازدهم درباره نامزدهای احتمالی هیئت رئیسه مجلس دوازدهم، اظهار کرد: روز سه‌شنبه هفته جاری (۸ خرداد ماه) اعضای هیئت رئیسه مجلس دوازدهم انتخاب خواهند شد.روح‌الله متفکرآزاد، مجتبی یوسفی، محمد سرگزی، ابوالقاسم جراره، محمد رشیدی، صدیف بدری، احمد نادری و علی اصغر باقرزاده کاندیدای دبیری و بنده، عبدالحسین روح الامینی، سید محمد میرمحمدی و رحیم زارع کاندیدای ناظری هیئت رئیسه مجلس دوازدهم هستیم.
قالیباف و مستقلین
در حالیکه قالیباف رایزنی‌های خود را در سکوت به پیش می‌برد و گمانه‌زنی از حضور او برای انتخابات ریاست‌جمهوری نیز سر زبان‌هاست اما به عنوان یک کاندیدا جدی برای ریاست‌ مجلس از او یاد می‌شود. منصور حقیقت‌پور به خبرآنلاین گفته؛‌«مستقلین عروس تحولات مجلس خواهند بود» بر همین اساس به صراحت اعلام می‌کند که اگر قالیباف به دنبال ریاست مجلس دوازدهم است. بهتر است به جای پایداری‌ها به مستقلین نزدیک شود چراکه پایداری‌ها خود را در جریان انتخابات مجلس دوازدهم نشان دادند.
او هزینه کردن از بیت رهبری درباره انتخابات هیات رئیسه مجلس را به مصلحت نمی داند و البته تاکید می کند:قالیباف می‌تواند برای هیئت رئیسه با مستقلین مذاکره کند چراکه تعداد مستقلین در مجلس قابل توجه است و تعداد آنها از اعضای جریان تند اصولگرایی بیشتر است.
او معتقد است: در حال حاضر جناح قالیباف در تردید است با عددی که در اختیار دارد، می‌تواند برنده شود یا خیر. از طرفی جناح مقابل قالیباف که همان تندروهای اصولگرا هستند، وزن محسوب می‌شوند اما شاید عدد آنها به عدد قالیباف نرسد، ولی امکانات، رسانه، صدا و سیما و پشت صحنه را در دست دارند، بنابراین شاید تعدادشان کم باشد اما رأی آنها کم نیست.جالب این است که هیچکس برآورد نمی‌کرد تعداد قابل توجهی از مستقلین در انتخابات مجلس رأی بیاروند، کما اینکه ارزیابی بنده حاکی از این است که بیش از ۱۰۰ نفر مستقل وارد مجلس شدند.در مجموع باید صبر کنیم و مشاهده کنیم کدام از این ۳ جریان می‌توانند تلاش بیشتری کنند و در تعیین ریاست نقش پررنگ‌تری داشته باشند. البته قالیباف تلاش می‌کند از طریق ارتباط با افراد جدید ریاست خود را تکرار کند.
متکی و تندروها
در مقابل او متکی قرار دارد که طیف اصولگرایان تندرو در صورت ضعف ذالنوری به او امیدوار هستند و سعی دارند او را با نزدیک کردن به مستقلین و بخشی از نمایندگان منتقد قالیباف تا کرسی ریاست همراهی کنند. دیروز منوچهر متکی در واکنش به اخبار کناره‌گیری از انتخابات هیئت رئیسه به ایلنا گفته: بنویسید متکی یکی از گزینه‌های قطعی ریاست مجلس است. من مدتی است که در مسئولیت کشورداری نبودم. مدتی در انتخابات‌های مختلف بدون آنکه نامزد باشم حضور داشتم و نقش‌آفرین بودم. در این انتخابات به اصرار دوستان نامزد شدم و مردم محبت کردند و رأی دادند.
منتخب مردم تهران در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس گفته: من به عنوان بخشی از یک کیک قدرت به بحث ریاست مجلس فکر نکردم. به همین دلیل، معتقدم که باید در کار مجلس تحول ایجاد کرد. به همین دلیل من متقاضی هیچ قسمت و مسئولیت دیگری در مجلس نیستم. بعضی‌ها به من پیام می‌دهند که بیا این مسئولیت را بپذیر. گفتم من اینطور به این موضوع نگاه نمی‌کنم و به هیچ مورد دیگری هم فکر نکردم.
حضور اصلاح‌طلبان و مستقلین در مجلس
منوچهر متکی در گفت وگو با خبرآنلاین نیزتاکید کرد در صورتی که ریاست مجلس را برعهده بگیرد از ظرفیت چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب در هیئت رئیسه استفاده می‌کند.
وی اینگونه اظهارنظر کرده که: مجلس دوازدهم مجلسی متنوع است، به این ترتیب که از دیدگاه‌های مختلف سیاسی با رقم‌های قابل توجه در آن حضور دارند. شاکله مجلس دوازدهم به این صورت است که حدود ۴۰ تا ۵۰ نفر از اصلاح‌طلبان در آن هستند، بیش از ۳۰ مستقل حضور دارند و اکثریتی هم از اصولگرایان در طیف‌های مختلف حضور دارند.بنابراین شاهد حضور دو رویکرد در مجلس هستیم. در گذشته رویکرد مجلس‌ها به این ترتیب بود که وقتی دولت اصولگرا بر سرکار می‌آمد، اصلاح‌طلبان دولت را نقد و تخریب می‌کردند، چوب لای چرخ آن می‌گذاشتند و این روند ادامه داشت تا زمانی که این دولت‌ها ساقط می‌شدند و اصلاح طلبان بر سر کار می‌آمدند. اصلاح‌طلبان دولت را به دست می‌گرفتند، اصولگرایان همین رویکرد را در پیش می‌گرفتند، تا زمانی که آن دولت هم عوض شود.از این‌رو فکر می‌کنم یکی از رویکردهای مجلس دوازدهم به همین ترتیب است که هر چه اصلاح‌طلبان می‌گویند، اصولگرایان مخالفت کنند، هر چه اصولگرایان می‌گویند، اصلاح‌طلبان مخالفت کنند. با این نگاه، بزرگ‌ترین ضرر این است که نمی‌توانیم عصاره داشته‌های مجلس را برای نوشتن قوانین خوب و گرفتن تصمیمات در جهت منافع کشور و ملت استخراج کنیم. لذا معتقدم باید واقعیت‌های موجود در مجلس دوازدهم را بپذیریم.