پزشک جمهور برای ایران
رضا صادقیان( روزنامه‌نگار)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- اقتصاد

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- فرهنگ و هنر
۷- ورزش
۸- صفحه آخر

2453
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


جایزه اخلاق برای اصلاح‌طلبان

مهدی دهقان نیری (فعال سیاسی)

 پس از شهادت رئیس جمهور و همراهان در راه خدمت موجی از همدلی و همراهی درسوگ ایشان را ازسوی جامعه شاهد بودیم. دراین بین اصلاح‌طلبان درصف اول قرار گرفته و شخصیت‌‌های سیاسی این جریان هرکدام به نوبه خود احساس همدردی کرده است. به عنوان مثال رهبر اصلاحات سید محمد خاتمی در زمان مفقود شدن هلی‌کوپتر مانند اکثریت برای ایشان دعای سلامتی قرائت کرده وحتی با اینکه صدا وسیما آن را رسانه‌‌‌‌ای نکرده، بدون نگاه به این مسائل در زمان شهادت نیز پیام تسلیت فرستاده است. همچنین “محمد جواد ظریف” در گفت‌وگو با صداوسیما احساس همدردی داشته و آمریکا را به خاطر تحریم‌ها که در شهادت رئیس‌جمهور بی‌تاثیر نبوده است مورد نقد قرار داده است. وزیر ارتباطات دولت روحانی هم درگفت‌وگو با صداوسیما از کرامات آقای رئیس‌جمهور سخن می‌گوید. ابطحی به عنوان مشاور رئیس دولت اصلاحات ناراحتی خودرا ابرازکرده است.
دیگر اصلاح طلبان به مانند احزاب و فعالان سیاسی هرکدام به نوعی احساس همدردی کرده و ناراحتی خودرا در فضای مجازی وحقیقی اعلام کرده‌اند؛ اما مسئله‌‌‌‌ای که کاملا پیداست اصلاح‌طلبان بدون درنظر گرفتن سیاست و اینکه کمتر از دوماه به انتخابات باقی مانده است شخص رئیس جمهور را مورد تقدیر قرار داده‌اند. این تقدیر کاملا از صمیم قلب بوده درغیر این صورت می‌بایست اصلاح طلبان مصالح ومنفعت خودرا در انتخابات پیش رو در نظر می‌گرفتند. ولی اصلاح طلبان اخلاق را سرلوحه خودقرارداده‌اند.
 در مسئله بعدی وقتی به فوت حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی می‌نگریم شرایط کاملا متفاوت بود؛ بعضی توییت‌ها و پیام‌ها از سوی افراد در جناح مقابل نمکی بود برزخم خانواده داغدار هاشمی. همچنین بعضی از افراد معلوم الحال که مشخص نبود طرفدار کدام جناح هستند و یا از چه کسی خط گرفته‌اند به جشن وپایکوبی پرداخته بودند.  این مسائل را وقتی درکنارهم قرار می‌دهیم متوجه می‌شویم اصلاح طلبان هیچ موقع به دنبال جبران چنین اتفاقاتی نه تنها نبوده بلکه همیشه سعی کرده‌اند با خویشتن داری درجامعه اتحاد وهمدلی برقرار کنند.
اصلاح‌طلبان بدون نگاه به مسائلی چون بی‌مهری از سوی جناح رقیب و همچنین بی‌مهری‌‌های این چندسال اخیر که رخ داده، منفعت ملی ومردم را در نظر گرفته‌اند. همچنین در مسئله اتقاق تلخ برای رئیس جمهور و همراهان، رئیس جمهور یک کشور به شهادت رسیده و از طرفی نگاه اخلاقی به این مسئله انسان دوستی و نگاه سیاسی به این مسئله نگاه ملی است.  این دیدگاهی است که برای اصلاح‌طلبان چه در گذشته وچه درحال مهم بوده است.