به پزشکیان فرصت دهیم
ولی‌الله شجاع‌پوریان (مدیرمسئول)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- اقتصاد

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- فرهنگ و هنر
۷- ورزش
۸- صفحه آخر

2479
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


تغییر در معنای زندگی با ظهورنسل z

محمدعلی نویدی (استاد دانشگاه)

در بادی سخن لازم است توضیح داده شود فهم و شناخت حقیقت و ماهیت نگرش و روش و کنش نسل جوان امروزی از سه جهت قابل تأنی و تأمل و محل درنگ و درک است: یکم، از حیث میراث‌داری و وراثت و از نظر ارتباط و اتصال نسل و نسب. پرسش بنیادین در این قسمت این است که آیا نسل جوان کنونی «نوجوانان و جوانان بین ۱۰ تا ۳۵سال»، تا چه میزان و مقدار از اوصاف و خصوصیات و خلق و خوی مادران و پدران و گذشتگان و فرهنگ گذشته خود را به ارث برده اند و نماد و نشان نسل ماقبل خود هستند؟ اهمیت این پرسش در کلیت و تمامیت آن مد مطمح نظر و مورد التفات است نه موارد استثنا و معدود. نسل z و جوان امروز را بصورت یک جمعیت فعال و پویا و بالنده و دارای مشخصات و مختصات مشترک لحاظ کنیم و در جستجوی پاسخ باشیم. سؤال دوم در این زمینه آن است که نسل z چه نسبتی با امروز و کنونیت زندگی بشری دارد؟ آیا بدون اعتنا واقعی و توجه عمیق به دیدگاه، رویکرد و نحوه‌ی نگرش و روش و منش این نسل امکان موفقیت سیاست‌ها و برنامه‌ها وجود دارد؟ و در وهله سوم، این پرسش مطرح می‌شود که زندگی آینده و نسل z چه نسبتی دارد؟ آینده چیست و چیستی و چگونگی آن با کیستی و کیان و موجودیت این نسل چه ارتباط ماهوی و اثری دارد؟ نسل نوجوان و جوان امروز تقریباً در تمام دنیا (با لحاظ تفاوت های اقلیمی و توسعه یافتگی و عدم توسعه یافتگی) با نسل های گذشته و حتی با نسل والدین خود تفاوت و گاهی تعارض آشکاری دارد. نسل z از جنس تغییر و دگرگونی و تبدیل و تحول است. نسل نوجوان و جوان امروز از تبار و نژاد ابزارهای هوشمند و دیجیتال و بازی‌های آنلاین و اینترنتی است. بنابراین، اگرچه زمان بین این دو نسل چندان فاصله نگرفته است، لیکن، تغییر و تحول بنیادین بین این دو نسل اتفاق افتاده است. این تغییر در تمام جوانب رخ داده است؛ از نحوه‌ی پوشش و لباس و رنگ‌های مورد پسند مختلف تا کیفیت و کمیت آن. از تنوع تغذیه و تا چگونگی تهیه آن. از کسب و کار و تا اقتصاد مدرن. از نگرش به سیاست تا معنی آزادی و قدرت. این نسل کمترین ارث از ازنسل گذشته برده است و گویی، راه و رسم خود را از پدران و مادران خود جدا کرده است و شباهت خود را در مقایسه با تفاوت‌های بین نسلی با نسل بلاواسطه خود دارد. بنابراین نخستین نکته مهم در مواجهه و مفاهمه و تعامل با نسل z، شناخت این شکاف نسلی و چگونگی تغییر و دگرگونی آن است. یعنی، انتظار پندار و رفتار و کردار و گفتار از نسل نوجوان و جوان امروز و بطور مرتب و مکرر «غر» قرزدن و اظهار نارضایتی کردن، دردی را دوا نمی‌کند و ما را به تفاهم و توافق بین نسلی یاریگری و مددکاری سوق نمی‌دهد. این نسل خصوصیات و ویژگی‌های مختصی دارد که ما محتاج فهم و آگاهی از آنها هستیم تا راه بسته و متفاوت بین نسلی به ساحت تفاهم و توافق و همدلی نزدیک شود. خلاصه مطلب است که نسل z در نحوه‌ی زیست و نگرش و مناسبات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی با نسل p و پیشتیان متفاوت است و آماده نیست در متن برنامه‌ریزی‌های نسل قبل بدون دلیل و توافق و پذیرش پرتاب شود. زود و تحمیل برای متقاعد کردن و تسلیم این نسل جواب نمی‌دهد بلکه نیازمند هم زمانی و همدلی و تفاهم و تعامل هستیم. اکنون و موقعیت جهان حاضر بدون تلاش و کوشش این نسل و رضایت آنان، برای بقیه نسل‌های بازمانده و حتی نسل‌های آینده بسی تلخ و صعب و دشوار است، زیرا، این نسل درست در «وسط» مادران و پدران و فرزندان و نوادگان ایستاده است. مثل این نسل مثل درختی است که از یک سوی بر ریشه‌های خود تکیه دارد و از طرف دیگر ریشه ی شاخ و برگ و میوه فرداهای خود اوست. این نسل «z» تنه و بدنه زندگی کنونی است. و آینده که در اصل جز امکان شناختن و ساختن چیزی نیست با اندیشه و کوشش این نسل نوجوان و جوان ارتباط وثیق دارد. اساساً، این نسل یعنی آینده. چیستی و ماهیت و حقیقت آینده بشر با نوع نگرش و کنش این ارتباط دارد.
بنابراین، برای داشتن زندگی بهتر و جهان زیباتر و جامعه مترقی تر و صلح آمیزتر، راهی جز تفاهم و درک و شناخت و تعامل با خصایص ویژه و ممتاز این نسل وجود ندارد؛ نسلها، اگرچه مکمل و ملازم هم هستند، اما جهان دیجیتال و عصر هوش مصنوعی و ابزارهای هوشمند و فنآوری های فوق مدرن و آنلاین، این جهان و این زمان را از هر جهت ممتاز کرده است و تنها راه باقی مانده درک و فهم انسانی و علمی و ویژگی‌های خاص این نسل می‌باشد. یعنی، با نسخه‌های منسوخ گذشته نمی‌توان بر این نسل حکومت و مدیریت کرد. این نسل بالاتر از سطح عادی ایستاده است. این نسل z  ایستاده در خود است و با این ویژگی معنای زندگی را تغییر داده است.