به پزشکیان فرصت دهیم
ولی‌الله شجاع‌پوریان (مدیرمسئول)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- اقتصاد

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- فرهنگ و هنر
۷- ورزش
۸- صفحه آخر

2479
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


چمران: به صلاح است که زاکانی بماند!

همدلی| رئیس شورای شهر تهران از پرداخت سهم ۱۰ درصدی دولت برای خرید واگن‌های چینی خبر داد و گفت: اگر پنج درصد باقی‌مانده سهم دولت پرداخت شود براساس زمان‌بندی انجام شده یک رام قطار جدید تا پایان سال وارد کشور خواهد شد.
مهدی چمران در نشست خبری روز گذشته گفت: یکی از اقداماتی که در سال جاری و در سال قبل پیگیری شد، توسعه حمل‌ونقل عمومی بود به شکلی که نیمی از بودجه سالانه را به این حوزه اختصاص دادیم. سال گذشته پس از تصویب بودجه ۱۰ هزار میلیارد تومان به حوزه حمل‌ونقل اختصاص پیدا کرد و در مجموع ۵۰ درصد بودجه سالانه به این حوزه داده شد و در سال جاری نیز پس از تصویب بودجه ۱۵ هزار میلیارد تومان به صورت جداگانه به این حوزه اختصاص پیدا کرد و به این ترتیب ظرف دو سال گذشته این کار را ادامه دادیم؛ اما با توجه به مشکلات تولیدات داخلی و همینطور خریدهای خارجی به نتیجه‌ای که می‌خواستیم دست پیدا نکردیم. در حقیقت در داخل و خارج با مشکلاتی برخورد کردیم به شکلی که تولیدکنندگان داخلی در مجموع ماهی ۵۰ اتوبوس تحویل می‌دادند و مشکلاتی هم در خریدهای خارجی وجود داشت که تلاش کردیم برای توسعه حمل‌ونقل عمومی چاره‌اندیشی کنیم.
وی ادامه داد: در مسائل فرهنگی اقداماتی همچون راهپیمایی عید غدیر برای اولین بار آغاز شد و برنامه‌های خوبی در مقیاس بزرگ شهر تهران برگزار شد و مورد استقبال خوب شهروندان تهرانی قرار گرفت.وی در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به سوالات خبرنگاران درخصوص احتمال تغییر و تحول به ویژه تغییر شهردار تهران گفت: شرایط به‌گونه‌ای است که اگر بتوانیم مسیر خود را ادامه بدهیم به صرفه و صلاح برنامه‌های شهری است. تلاش کرده‌ایم ایرادات را برطرف کنیم. باید نقاط ابهام و ضعف‌ها برطرف شود تا مشکلی پیش نیاید؛ اما اگر تغییر و دگرگونی‌ رخ دهد پیش‌بینی من این است که به ما آسیب می‌زند. یعنی در عین حل مشکلات و نقاط ضعف باید مسیر خود را پیگیری کنیم.چمران در پاسخ به سوالی درخصوص پرداخت سهم ۱۵ درصدی دولت در خرید واگن‌های چینی گفت: تاکنون نزدیک به ۱۰ درصد از سهم دولت برای خرید واگن‌ها پرداخت شده و حدود پنج درصد باقی مانده که باید پرداخت شود. اما با طرف چینی صحبت شده که کار آغاز شود. بر همین اساس از واگن‌های ساخته شده بازدیدی به عمل آمد و واگن‌ها مورد تأیید قرار گرفت. اگر باقیمانده سهم دولت پرداخت شود نیز براساس زمان‌بندی صورت گرفته تا پایان سال جاری یک رام قطار ساخته شده وارد کشور خواهد شد و البته بخشی از قطعات وارد کشور خواهد شد و در همینجا ساخته می‌شود.
وی ادامه داد: از سوی دیگر تا آخر سال یک رام قطار ملی نیز به ما تحویل داده می‌شود که حرکت بزرگی است. البته باید ارز به آنها تخصیص پیدا کند و همه این موارد به لحاظ قانونی انجام شده اما بخش کوچکی هنوز عملیاتی نشده است.
تراموا در تهران قبل از تصویب قابلیت اجرا ندارد
مهدی چمران در ادامه نشست خبری خود در مورد آخرین وضعیت تراموا در تهران با تأکید بر اینکه در حال حاضر تراموا قابلیت اجرا ندارد؛ چرا که مصوبه شورای شهر را ندارد و دو نمونه‌ای که وارد می‌شود آزمایشی است و اگر مورد تأیید بود و در شورا تصویب شد، شهرداری می‌تواند نسبت به خرید و واردات اقدام کند، گفت: تا زمانی که تراموا به تصویب نرسد نمی‌توان به عنوان یک پروژه از آن نام برد. باید طرح به تصویب برسد و بودجه آن تأمین شود تا بتوان طرح را اجرا کرد.
چمران درباره عملکرد شهرداری تهران در اجرای برنامه چهارم توسعه تهران با تأکید بر اینکه درصد اعلامی به ما در مورد اجرایی کردن برنامه‌ها، عدد بالایی است، اظهار کرد: با این حال هنوز بخش‌‌‌هایی را نیز داریم که عملیاتی نشده است که برای برنامه چهارم عملیاتی فکر شده بود و بنده راه‌‌‌هایی را پیشنهاد دادم که بتوان طرح‌‌های برنامه چهارم را به سرعت انجام داد.وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد آخرین وضعیت خرید قطار مترو و اتوبوس برای تهران گفت: ما هم در هزینه‌کرد مبلغ پیش بینی شده برای واگن معترضیم. شهرداری ایثار کرده و شخصاً قرض کرده تا بتواند پیش پرداخت را انجام دهد و به نوعی شهرداری خود را به آب و آتش زده است و برای تأمین اتوبوس‌ها نیز بازدید کردند و اتوبوس‌ها هم تأیید شده و می‌گویند حتی بخشی از ارقام آن پرداخت شده و مابقی آن فکر می‌کنم در شهریورماه واریز می‌شود تا اتوبوس‌ها وارد تهران شود البته دقت داشته باشید که اتوبوس نو به شهر آمده و اگر چشم بچرخانیم در سطح شهر می‌توانیم اتوبوس‌های نو را ببینیم.رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه هیأت وزیران حتی بر این موضوع تأکید داشت که می‌توان اتوبوس‌های کارکرده نیز خریداری کرد چراکه در بخش بین شهری با کمبود اتوبوس مواجه هستیم، اظهار کرد: در زمان برگزاری جام جهانی قطر این موضوع را دنبال کردیم اما گفتند که اگر آن اتوبوس‌ها که حتی یک ماه هم کار نکرده بود، بخریم به ضرر تولید داخلی است، در حالی که می‌توانستیم آن زمان که اتوبوس چهار میلیارد تومان بود با رقم یک میلیارد تومان بخریم؛ اما این اقدام انجام نشد و نهایتاً اتوبوس‌ها به لبنان هدیه داده شد.
چمران با بیان اینکه برخی می‌گویند که چرا اتوبوس نمی‌خرید در حالی که در اصل باید وزارت کشور اتوبوس بخرد و ۸۰ درصد را بپردازد و ۲۰ درصد باقی مانده را شهرداری بدهد، گفت: شهرداری سهم ۲۰ درصدی خود را پرداخت کرده اما بیش از ۱۶۵ دستگاه دریافت نکرده است و حتی دیگر کلانشهرها همچون تبریز، مشهد، اصفهان و شیراز نیز با مشکل مواجه هستند.وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا وعده کاهش زمان صدور پروانه به نتیجه نرسیده است؟ گفت: البته در این بخش با دیگر نهادها چالش‌‌‌هایی وجود دارد که باید «برخط و یکسان» شود و ما با این شرایط پیش بینی کرده بودیم که پروانه ساختمان حداکثر تا دو ماه صادر شود اما این موضوع هنوز عملیاتی نشده است البته این مسئله را پیگیری می‌کنیم.
رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه حساسیتم به مسائل مختلف شهری نسبت به دوره‌های قبل بیشتر شده است، ادامه داد: اما بنده نیازی نمی‌بینم موارد را در شورا داد و فریاد بزنم و به محض مشاهده موارد به مدیران موضوع را می‌گویم. قطعا و یقینا حساسیت‌‌های من اگر بیشتر نشده باشد کمتر نشده است. حتی همین دیروز موضوعی را با شهردار درخصوص ملکی مطرح کردم که به یک شهروند ظلم شده که مربوط به سال ۹۷ است و به این دوره رسیده است. این نشان می‌دهد که حساسیت‌ها حتی به موارد فردی هم می‌رسد.وی در مورد فروش املاک شهرداری تهران با تأکید بر اینکه برخی املاک به دلیل گرانبها بودن نگه داشته می‌شود، گفت: مرتباً ما املاک را می‌فروشیم و می‌خریم و اینگونه نیست که امسال اگر ملکی را بفروشیم سال دیگر ملکی نداریم. املاک مرتبا خرید و فروش می‌شود و اینکه به فروش برسد و شهرداری فقیر شود، درست نیست اما تأکید ما این است که خام فروشی صورت نگیرد. شهرداری قرارداد واگن‌های چینی را اجرایی نمی‌کرد؛ قراردادها لغو می‌شدچمران در مورد آخرین وضعیت قرارداد چین با تأکید بر اینکه قرارداد مترو هیچ مشکلی ندارد و اگر ما این قرارداد را اجرایی نمی‌کردیم به کلی لغو می‌شد، گفت: ما این قرارداد را اجرایی کردیم و ۶۳۰ دستگاه را به ۷۹۰ دستگاه افزایش دادیم که البته باید هزار و ۵۰ واگن باشد. مشکلات اتوبوس نیز در وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه تا جایی که پیش رفته اند، حل شده اما اجرای آن هنوز حل نشده است.
وی با بیان اینکه شهرداری توان تحقق ۱۵ درصد پیش پرداخت را دارد اما باید از بودجه دیگر بخش‌ها پرداخت کند افزود: در گذشته هم شهرداری اتوبوس‌‌های دوکابینه را خود خریداری کرد. پارت اول ۲۵۰ میلیون تومان و پارت دوم ۸۵۰ میلیون تومان بود اما امروز رقم همان اتوبوس‌ها به ۱۴ میلیارد تومان رسیده است. شهرداری می‌تواند پرداخت کند اما به صلاح نمی‌بینیم. دولت نمی‌گوید مبلغ را نمی‌دهیم و دستور پرداخت هم داده شده اما پرداخت در بزنگاه عملیاتی نشده است.
با تراموای ریلی در تهران موافق نیستم
چمران با بیان اینکه خطوط ریلی در شورای عالی استان‌ها و بر اساس شنیده‌ها در دوره قبل به تصویب رسیده است، یادآور شد: ما گفتیم که تراموا در این دوره نیز باید بررسی و تصویب شود. بنده با تراموای ریلی در خیابان‌‌های تهران موافق نیستم و فکر نمی‌کنم از لحاظ شهرسازی به نفع شهر با خیابان‌‌های کم عرض باشد اما آنچه که مطرح شد تراموای چرخ لاستیکی است که در تهران آزمایش خواهد شد و آزمایش نیاز به تأیید و تصویب ندارد.
چمران با اشاره به تشکیل کمیته‌‌‌‌ای در شورا برای بررسی وضعیت فرونشست ها، تصریح کرد: جلسات فراوانی با حضور متخصصان در خصوص فرونشست‌ها برگزار شد اما برنامه‌‌‌هایی که پیش بینی می‌شود در دو قالب مقطعی و حل اساسی مسئله است که اصل موضوع به بارندگی و استفاده از آب‌‌های زیرزمینی ارتباط دارد. ما پیشنهاد دادیم که آب‌‌های سطحی در شهر جمع آوری شود و به اشکال مختلف از آن استفاده کرد.