«سیدجمالالدین قصهای نامکرر»
«سیدجمالالدین قصهای نامکرر» تالیف محمدحسین امیر اردوش از سوی انتشارات بینالمللی امین به بازار کتاب آمد. بیتردید سید جمالالدین، برجستهترین چهره جنبش وحدت اسلامی در دوران جوشش این جنبش است (نیمه دوم سده سیزدهم و نیمه اول سده چهاردهم هجری)، تا آنجا که میتوان گفت نام وی و جنبش اتحاد اسلام، تداعیگر یکدیگرند. افزون بر آن، وی در شمار بیدارگران و اصلاح طلبان برجسته و تأثیرگذار این عصر در ایران و جهان اسلام به شمار میآید. میتوان گفت از پایگیری دولت صفوی، تا پایان عصر قاجار، هیچ اندیشهگر ایرانی (ایران بزرگ) همانند سید، توجه و علاقه جهان اسلام را به خود جلب نکرده است. حدیث دیگران درباره سید، توصیفهای نویسندگان، پژوهشگران، اندیشمندان، مصلحین و تکاپوگران فرهنگی و سیاسی از سید، گویای میزان تأثیرگذاری او در جهان اسلام، جایگاه وی در جنبش اتحاد اسلام و تفاوت دیدگاهها پیرامون سید است. گوناگونی اظهارات، تنوع خاستگاه اندیشهای و اجتماعی گویندگان آن، کفه سنگین ستایشها، گزندگی قدحها، بیمایهگی پارهای نقدها، از نکات جالب این توضیحات است، و بیگمان در شناسایی شخصیت سید و اندیشه و باورهای او مفید میتواند بود. توصیفها، به ترتیب حروف الفبای نامهای گویندگان آن، آورده شده است.
کتاب سیدجمال الدین درخصوص این شخصیت بزرگ است. برخی از فصلهای این کتاب عبارتند از: سید جمالالدین در حدیث دیگران، از مسجد مطرود و از دیر مردود، تابعیت و مذهب سید جمالالدین، سید در نجف، سید؛ دولتمردی در افغانستان، اقامتی کوتاه در هند و در مصر، سید در پایتخت خلافت، سید در مصر، مدرسههای سید جمالالدین، سید جمالالدین و فراماسونری، سید در عروس شهرهای غرب؛ پاریس، سید در لندن، سید در ایران، سید در روسیه و سید حکایتی همچنان باقی و قصهای نامکرر. در بخشی از این کتاب میخوانیم: «به هر روی، بنا بر روایتی که به ظاهر امروزه از سوی پژوهشگران ایرانی و بسیاری پژوهشگران غیر ایرانی پذیرفته شده است، سیدجمالالدین حسینی فرزند سید صفدر در شعبان ۱۲۵۴ ه.ق / ۱۸۳۹ م.، در کوی «سیدان» ده اسدآباد همدان؛ قصبهای که اجدادش از سال ۶۷۳ ه.ق در آن توطن کرده بودند، از مادرش سکینهبیگم، زاده شد. سنگ نبشتههای قبور نیاکانش در قبرستان امامزاده احمد اسدآباد، اسامی پدرانش را تا نیمه دوم قرن نهم (۸۶۲ ه.ق) معلوم میکند. یکی از این قبور از آن شیخالاسلامی است که گویا منصب قضاوت هم داشته و به شهادت رسیده است و از این رو خاندان وی در اسدآباد، طایفه شیخالاسلامی خوانده میشدند. سید در زادگاهش نزد پدر که کشاورزی اهل دانش بود و به گفته میرزا لطفالله اسدآبادی با بسیاری از علمای عصر و از آن جمله شیخ مرتضی انصاری (متوفی ۱۲۸۱ ه.ق)، عالم والا مقام و بلند آوازه شیعه، آشنا بود و ارتباط داشت، آموزشهای مقدماتی متداول را آموخت.