“وفاق‌ملی” و الزام‌های آن
علی کرد (فعال سیاسی)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- اقتصاد

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- فرهنگ و هنر
۷- ورزش
۸- صفحه آخر

2490
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


کابوس «متروپل» کی تمام می‌شود؟

معصومه عساکره- بخشی از برج دوقلوی متروپل آبادان در دوم خرداد فرو ریخت و 43 کشته و 37 مصدوم به جای گذاشت. بعد از آواربرداری اولیه، عملیات تخریب این سازه‌ی ناپایدار به قرارگاه خاتم‌الانبیا واگذار شد. در تاریخ 23 شهریور در حین انجام عملیات تخریب بخش دیگری از این ساختمان باز فرو می‌ریزد و جان یک کارگر 18 ساله‌ی افغانی را می‌گیرد. اما روز 4 آبان حوالی ساعت 4 بعد از ظهر بخش اعظم متروپل در محدوده خیابان سعدی به طور ناگهانی فرو ریخت و جان یک بانوی 35 ساله را گرفت و دو مصدوم به جا گذاشت.
این اتفاق در حالی می افتدکه دو روز قبل از حادثه قرارگاه خاتم دستور تخلیه‌ی ساختمان‌های اطراف محدوده‌ی کارگاهی را صادر کرده بود، ولی روز حادثه هشداری مبنی بر تخلیه و ایمنی صادر نشده و تردد به صورت عادی بوده است.
بنا بر گفته‌ی ساکنین خیابان سعدی آبادان که در این اتفاق آسیب دیده‌اند کسی به آنها هشدار نداده بود که ممکن است سازه به این سمت فرو بریزد و ریزش به سمت خارج از محدوده‌ی حفاظت شده اتفاق بیفتد. تمام ساکنین از دیر رسیدن آمبولانس و مسؤلین مربوطه به محل حادثه شاکی بودند و از اینکه هیچ کدام از مسؤلین شهری آبادان در محل حاضر نشدند، ناراضی بودند.
اقبال جاودان‌پور مدیر عامل شرکت اروندان که مجری عملیات تخریب متروپل است در گفت‌وگوی خود با خبرگزاری صدا و سیمای مرکز آبادان اعلام می‌کند: در این عملیات ترکشی از ساختمان به سمت بیرون از محدوده محصور شده پرتاب می‌شود و در این حادثه متاسفانه یک نفر جانش را از دست داد.
با توجه به شرایط محدوده بقایای سازه همه تمهیدات ایمنی لازم در محدوده کارگاهی تدارک دیده شده و جز گروه تخریب، فردی اجازه تردد در محدوده را ندارد. و علت درگذشت جان‌باخته‌ی این حادثه را ترس می‌داند. این در حالی است که خون جان‌باخته درون خودرو هنوز قابل مشاهده است و بقایای دو خودروی آسیب دیده در محل نشان دهنده‌ی این است که آوار بر روی خودروها فرود آمده و افراد داخل خودرو براثر آوار آسیب دیده‌اند .
خیابان سعدی یکی از پرتردد‌ترین خیابان‌های شهر آبادان است و اگر این حادثه در ساعت دیگری اتفاق می‌افتاد جان‌های بسیار دیگری گرفته می‌شد و عزای بزرگ‌تری بر این شهر نازل می‌شد. سوال این است چرا برآورد دقیق و کافی برای احتمال ریزش این حجم از سازه بر روی این خیابان انجام نشده است؟ تا کی این شهر و ساکنین‌اش باید تاوان عدم تخصص مسؤلین مربوطه را بدهند؟ چند جان دیگر باید بخاطر این سازه به خطر بیفتد تا تمام شود؟!این چه تمهیداتی است که این‌گونه جان می‌گیرد وخطرساز می‌شود؟ کابوس متروپل کی تمام می‌شود؟