“وفاق‌ملی” و الزام‌های آن
علی کرد (فعال سیاسی)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- اقتصاد

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- فرهنگ و هنر
۷- ورزش
۸- صفحه آخر

2490
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


تا رفع نواقص، سمند و تیبا شماره‌گذاری نمی‌شوند

مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد گفت: به تشخیص دفتر تخصصی تمدیداعتبار گواهینامه تأیید، تمدیداعتبار تیبا و سمند منوط به رفع نواقص یاد شده است و معاون مهندسی پلیس راهور نیز شماره‌گذاری این خودروها را به ارائه مستندات کامل و ارائه تأییدیه سازمان ملی استاندارد منوط کرده است.  به گزارش ایسنا، مهدی انگورج، مدیر کل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد، در یک برنامه تلویزیونی درباره حذف سمند و تیبا از فهرست تمدیداعتبار سازمان ملی استاندارد، گفت: سازمان ملی استاندارد به وکالت از مردم مدعی‌العموم کیفیت است نه متولی. منشأ این گزارش‌ها می‌تواند از سه طریق باشد؛ یکی گزارش‌های واصله مردمی، دوم آمار و اطلاعاتی که از تعمیرگاه‌های خدمات پس از فروش خودروسازها در ارتباط با تعویض قطعات و خرابی سیستم‌ها و... وجود دارد و سومی بر اساس ارزیابی که شرکت‌های بازرسی سازمان ملی استاندارد ایران از آن طریق اتفاق افتاد. وی با اشاره به تعهد ۱۵ماده‌ای خودروسازها و مهلت قانونی برای رفع نواقص، اظهار کرد: تاکنون سی. او. پی (تأیید ایمنی) برای انواع خودروهای سواری، تجاری، فنی، تریلرها و موتورسیکلت به‌صورت سالیانه صادر می‌شد، اما برای تشدید نظارت بر حوزه کیفیت که خواست مردم و شأن مردم است زمان صدور آن به یک ماه کاهش یافت. انگورج همچنین با بیان اینکه یکی از چالش‌ها در ارتباط با تأیید انطباق در ابتدای تولید محصول، طراحی و محصول ساخته‌شده، کیفیت، ایمنی زیست‌محیطی و عملکردی است، گفت: یعنی در زمان شروع کار تأیید نوع خودرو و بعدازآن در طول دوران در طی تولید انبوه نیز ارزیابی می‌شود تا با خودروی اولیه تطبیق داشته باشد. وی همچنین با اشاره به تأکید رئیس‌جمهور در شورای عالی استاندارد مبنی بر احیای همه ۹استاندارد تعلیق شده در دولت قبل باید، گفت: ضمن اینکه خودروساز قبل از اینکه تمدید اعتبار را دریافت کند، نباید حتی تبلیغ کند چه برسد به‌پیش فروش که خود این موضوع غیرقانونی است.

 ایراد سمند و تیبا چیست؟

به گفته این مقام مسئول عموم ایرادات پرتکرار خودروهای سمند و تیبا، در انتقال قدرت در سیستم موتور، در بدنه، رنگ خودرو، سیستم فرمان و چراغ‌ها بود. دیدگاه‌های مشتریان علاوه بر موضوعات استانداردی جمع‌آوری شد و با لحاظ آن‌ها، این خودروها از فهرست صدور تأییدیه‌های ایمنی، خارج شدند.  مدیرکل دفتر صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد همچنین گفت: به تشخیص دفتر تخصصی تمدید اعتبار گواهینامه تأیید، مربوط به رفع نواقص یاد شده است. موضوعی که معاون مهندسی پلیس راهور نیز شماره‌گذاری این خودروها را به ارائه مستندات کامل و ارائه تأییدیه سازمان استاندارد منوط کرده است.

 سمند و تیبا شماره‌گذاری نمی‌شود

در ادامه این برنامه، سرهنگ محمدعلی زارع معاون فنی مهندسی پلیس راهور نیز گفت: با توجه به اینکه سمند و تیبا در حال حاضر در لیست تأییدیه استاندارد وجود ندارند، پلیس هم بر اساس آن تکلیف قانونی، قطعاً خودروهایی را که بی‌کیفیت است و نقص و مشکلاتی دارند شماره‌گذاری نخواهد کرد. وی افزود: در قانون برای هر دستگاه تکلیف مشخص شد و بر اساس آن نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلف است پس از اخذ تأییدیه‌های سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط‌زیست به شماره‌گذاری خودرو اقدام کند. همچنین اگر نقصی در رابطه با خودرو و یا راه توسط کارشناسان تصادف بررسی و مشخص شود، افرادی که قصور دارند قصورشان لحاظ و به مراجع صالح معرفی خواهند شد.

 بعد از رفع تعهدات، تولید سمند متوقف می‌شود

محسن رضایی منش، معاون تحقیقات و طراحی ایران‌خودرو نیز در ادامه با اشاره به تعهدات این شرکت گفت:  مشتریانی، مخصوصاً در حوزه تاکسیرانی، ثبت‌نام کرده بودند؛ بنابراین بعدازاینکه این تعداد تعهد را تولید کردیم و به دست مشتریان رساندیم، تولید سمند از دستور کار خارج خواهد شد.  

 قرار نبود تولید تیبا۲ متوقف شود

 مهدی پازوکی، معاون مهندسی گروه سایپا نیز گفت: قطعاً خودروسازان باید از الزامات استانداردی تبعیت کنند، اما اینکه خلق‌الساعه اعلام کنیم خودرو به خاطر عیوب پرتکرار به خودروی ناایمن تبدیل‌شده، متوجه این موضوع نمی‌شوم. ضمن اینکه در راهبرد هیچ خودروسازی نیست که خودروی ناایمنی را کشف کند و تحویل مشتری بدهد. وی ادامه داد: سال ۱۳۹۸ برنامه مدونی به خودروسازان ابلاغ شد و خودروساز  روی آن کار می‌کند. حالا حسب یک شرایط جدید و بدون آن اجماعی که شورای عالی استاندارد به‌عنوان محوریت شکل داده، سازمان استاندارد اعلام کرده می‌خواهد این استانداردها را تعلیق کند. بر اساس دستور مدیریت ارشد شرکت سایپا خودروی تیبا تا انتهای سال از خط تولید خارج می‌شود، اما برای تیبا۲ این برنامه را نداشتیم.