“وفاق‌ملی” و الزام‌های آن
علی کرد (فعال سیاسی)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- اقتصاد

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- فرهنگ و هنر
۷- ورزش
۸- صفحه آخر

2490
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


مالیات‌های جدید در راه است

همدلی| درحالی‌که همچنان راه‌های فرار و دور زدن مالیات باز است و تجربه اجرای پایه‌های جدید مالیاتی چون مالیات خانه و خودروهای لوکس و خانه‌های خالی تاکنون موفق نبوده، وزارت اقتصاد می‌خواهد به سمت ایجاد مالیات‌های جدیدی چون مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر مجموع درآمد و ... حرکت کند. به گزارش ایسنا، در بخشی از برنامه غیرتورمی وزارت اقتصاد که چند روزی از رونمایی آن می‌گذرد، به‌منظور رفع ناترازی بودجه و افزایش منابع بودجه، این وزارتخانه سه برنامه چون ایجاد پایه‌های مالیاتی (مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر مجموع درآمد، مالیات بر ارزش زمین و ...)، اصلاح نظام مالیاتی از رویکرد ممیز-محور به سیستم محور (سامانه مودیان، شفافیت تراکنش‌ها و ...) و ساماندهی معافیت‌های مالیاتی و تبدیل آن‌ها به معافیت‌های پایه خانوار دارد.
هادی سبحانیان، معاون خاندوزی در تشریح جزییات این برنامه نیز اعلام کرد که وزارت اقتصاد به‌سرعت در حال حرکت به سمت مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر مجموع درآمد است که یکی از مقدمات آن آماده‌سازی سامانه مؤدیان است که در کوتاه‌ترین زمان این سامانه شروع به فعالیت می‌کند. با توجه به اینکه، طبق نظام مالیات بر مجموع درآمد همه منابع درآمدی اشخاص حقیقی در پایان سال با نرخ مشخص و پس ازلحاظ معافیت پایه، هزینه قابل‌قبول و اعتبار مالیاتی محاسبه و اخذ می‌شود، اقتصاددانان آن را بهترین گزینه برای اصلاح نظام مالیاتی ایران می‌دانند و معاون وزیر اقتصاد نیز تحقق این مالیات را راهی برای افزایش درآمدهای مالیاتی دولت و ایجاد عدالت مالیاتی می‌داند که وزارت اقتصاد در حال آماده‌سازی لایحه آن است. علاوه براین، اوایل خردادماه ۱۴۰۰ پس از حدود سه سال بحث بر سر ارائه لایحه از سوی دولت یا طرح از سوی مجلس، سرانجام مجلس شورای اسلامی کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه را به تصویب رساند. طبق این طرح، اگر فردی طلا، ارز، مسکن و خودرو خریداری و سپس اقدام به فروش آن کند، باید از محل سود این معامله طبق مدت نگهداری آن سرمایه، بخشی را به‌عنوان مالیات پرداخت کند؛ اما کارشناسان نقدهایی به این طرح وارد کردند که خارج نکردن موضوع تورم، مهم‌ترین ایراد این برنامه عنوان شد. بنا به گفته منتقدان، این مالیات برای اینکه بتواند عادلانه اجرا شود باید در محاسبه عایدی سرمایه میزان تورم در زمان فروش سرمایه موردنظر را هم در نظر بگیرد. به‌عنوان‌مثال، اگر فردی خودرویی به ارزش یک میلیارد تومان خریداری کرده و پس از شش ماه قیمت آن به ۱.۵ میلیارد تومان رسیده است، در زمان فروش آن با محاسبه میزان افزایش قیمت (۵۰ درصد) و رشد تورم در این مدت (۲۰ درصد) و اختلاف آن‌ها با هم ۳۰ درصد خالص عایدی سرمایه این فرد می‌شود که دولت می‌تواند بخشی از آن را به‌عنوان مالیات دریافت کند. در این زمینه، طبق آخرین اعلام وزیر اقتصاد در ۱۸ آبان ماه بررسی جزئیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه تا یک ماه آینده در کمیسیون اقتصادی مجلس به پایان می‌رسد و بر اساس گفته محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی  نیز در ماه‌های پایانی سال، این طرح به صحن علنی مجلس خواهد رسید.
بنابراین، قرار است مالیات‌های جدیدی در نظام مالیاتی کشور متولد شوند درحالی‌که هنوز بسترهای فرار مالیاتی بسته نشده و طبق آخرین اعلام‌ها رقم آن ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است که ۵۰ درصد آن مربوط به فرار مالیاتی و مابقی ناشی از اجتناب مالیاتی است و تا زمانی که بستر فرار مالیاتی باز باشد، هر چه مالیات‌های جدید یا سنگین‌تری نیز وضع شود، همچنان امکان دور زدن آن‌ها وجود دارد که ایجاد پایه‌های مالیاتی جدید را مثمر ثمر نخواهد کرد. در این زمینه، مسئولان وزارت اقتصاد وعده پیاده‌سازی سامانه مؤدیان و قانون پایانه‌های فروشگاهی را در جهت هوشمندسازی و جلوگیری از فرار مالیاتی می‌دهند که وعده جدیدی نیست و بارها این وعده از سوی مسئولان مربوطه تکرار شده اما تاکنون به نتیجه نرسیده است که باید منتظر ماند و دید این وعده خاندوزی نیز همانند مسئولان پیشین صرفاً در حرف باقی می‌ماند یا عملی می‌شود؟
 علاوه براین، از سال گذشته اجرای دو پایه مالیاتی جدید چون مالیات خانه‌های خالی و مالیات خانه و خودروهای لوکس به قانون تبدیل شد اما تاکنون عزم جزمی برای اخذ این مالیات‌ها دیده نشده و طبق گزارش تفریغ بودجه سال گذشته تاکنون هیچ مالیاتی از خانه و خودروهای لوکس دریافت نشده است. همچنین، اجرای مالیات خانه‌های خالی نیز تاکنون معطل اطلاعات این خانه‌ها برای اخذ مالیات آن‌هاست که مسئولان وزارت راه و شهرسازی از ارسال اطلاعات مربوطه به سازمان امور مالیاتی خبر می‌دهند درحالی‌که این سازمان این ارسال را تکذیب می‌کند. با این تفاسیر، سیاست‌گذار باید برای ایجاد دو پایه مالیاتی مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر مجموع درآمد، مقدمات و بسترهای اجرای آن‌ها را فراهم کند تا تجربه اجرای ناموفق مالیات بر خانه‌های خالی و خانه و خودروهای لوکس در دو سال اخیر تکرار نشود.