اصل بر صلاحیت وکلاست ...
سید سعید پرور(وکیل دادگستری و دبیر گروه حقوقی )
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- اقتصاد

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- فرهنگ و هنر
۷- ورزش
۸- صفحه آخر

2508
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


سازمان هواپیمایی کشوری به دنبال انجام کاری بزرگ است؛رؤیای تولد پرنده ایرانی

همدلی| صنعت هواپیماسازی در ایران یکی از بخش‌های کلیدی و استراتژیک در توسعه حمل‌ونقل هوایی و تقویت زیرساخت‌های ملی به شمار می‌رود. در سال‌های اخیر به دلیل محدودیت‌های بین‌المللی و تحریم‌ها، ایران بیش از پیش به سمت بومی‌سازی در این صنعت حرکت کرده است. هدف از بومی‌سازی، کاهش وابستگی به واردات قطعات و هواپیماهای خارجی و تقویت توان داخلی برای ساخت و توسعه هواپیماهای مسافربری و نظامی است.
این تلاش‌ها از طریق همکاری گسترده میان سازمان‌های مختلف دولتی؛ از جمله سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌های داخلی صورت می‌گیرد. بخش‌های مختلفی از جمله طراحی، تولید و تأمین قطعات در این فرآیند دخیل هستند. به‌کارگیری فناوری‌های پیشرفته و ایجاد زیرساخت‌های مناسب در حوزه تعمیر و نگهداری نیز از جمله محورهای اساسی این پروژه‌ها به شمار می‌روند.
یکی از پروژه‌های موفق در این زمینه، ساخت هواپیماهای سبک و کوچک داخلی است که به طور عمده در حمل‌ونقل منطقه‌ای و آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این، ایران در تلاش است هواپیماهای مسافربری میان‌برد با ظرفیت بالاتر تولید کند که بتواند به نیازهای داخلی و منطقه‌ای پاسخ دهد.
دولت و نهادهای مسئول نیز با اتخاذ سیاست‌های حمایتی و ارائه تسهیلات به صنایع مرتبط، درصدد هستند زمینه رشد و توسعه این بخش را فراهم کنند. این تلاش‌ها نه تنها موجب ایجاد اشتغال و توسعه صنایع مرتبط خواهد شد، بلکه به افزایش توان رقابتی ایران در بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی کمک می‌کند.
در نهایت، بومی‌سازی صنعت هواپیماسازی گامی بلند در جهت خودکفایی صنعتی و افزایش توان ملی است. هرچند چالش‌هایی مانند محدودیت در دسترسی به فناوری‌های روز و مشکلات مالی همچنان وجود دارد، اما عزم جدی ایران برای پیشرفت در این زمینه نشان‌دهنده چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای است که می‌تواند جایگاه این صنعت را در آینده تقویت کند.
در این راستا، سرپرست جدید سازمان هواپیمایی کشوری تأکید کرد: بومی‌سازی در صنعت هواپیماسازی با جدیت بیشتری دنبال می‌شود. حسین پورفرزانه در نشستی با معاونان و مدیران این سازمان به تشریح برنامه‌های آینده پرداخت و گفت: «صنعت هوانوردی موتور اصلی توسعه پایدار است و در این راستا، سازمان با تأکید بر چهار وظیفه اصلی خود شامل حاکمیت، نظارت، هدایت و حمایت، به تقویت و پیشبرد منافع ملی خواهد پرداخت».
او ضمن اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در راستای سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی و شعار سال، خاطرنشان کرد: «یکی از اولویت‌های ما خودکفایی فناوری است تا بتوانیم نیازهای کشور را به‌صورت بومی برطرف کنیم و دانش مهندسی را به مرحله تجاری‌سازی برسانیم. برنامه بومی‌سازی هم در صنعت هواپیماسازی با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد».
پورفرزانه همچنین به اهمیت کسب‌وکارهای مرتبط با حمل‌ونقل هوایی کوچک و هوانوردی عمومی اشاره کرد و اظهار داشت: «به‌منظور افزایش سرمایه‌گذاری و رونق اقتصادی در این صنعت، تلاش می‌کنیم موانع موجود، از جمله مقررات پیچیده که باعث افزایش ریسک می‌شوند را کاهش دهیم».
او همچنین افزایش کیفیت و ایمنی در صنعت هوانوردی را از اهداف دولت چهاردهم عنوان کرد و گفت: «نظارت دقیق بر زنجیره تأمین، شامل آموزش، تعمیرات و عملیات فرودگاهی، به‌ویژه در کنترل کیفیت قطعات وارداتی، از دیگر برنامه‌های اصلی سازمان است».
پورفرزانه با تأکید بر نقش مردم به‌عنوان ناظران اصلی، خاطرنشان کرد: «ارتقای رضایت مردم و بهبود آسایش و رفاه آنها در صنعت حمل‌ونقل هوایی از اولویت‌های اصلی ما است و تمام تلاش خود را برای ارائه خدمات بهتر و باکیفیت‌تر به کار خواهیم بست».