“همدلی” در آستانه شروع سال تحصیلی بررسی میکند
۲۱۶هزار کودک بازمانده از تحصیل
همدلی| گروه اجتماعی: با اینکه تاکنون آمارهای ضد و نقیضی از تعداد یازماندگان از تحصیل در ایران ذکر شده، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش در آخرین اظهار نظر در این زمینه مدعی شده که فقط 216 هزار کودک بازمانده از تحصیل دوره ابتدایی در کشور وجود دارد. این در حالی است که برای کل مقاطع این آمار چیزی حدود یک میلیون دانش آموز ذکر شده است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: در دوره ابتدایی در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ حدود ۲۱۶ هزار و ۲۴۳ کودک بازمانده از تحصیل داشتهایم که از این تعداد ۳۱ هزار و ۵۱۸ نفر تا کنون به تحصیل بازگشتهاند.
«رضوان حکیمزاده» معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پروش در تشریح برنامههای این معاونت برای شروع سال تحصیلی جدید گفت: با توجه به این که در آستانهی بازگشایی مدارس و آغاز مهر هستیم، یکی از مهمترین اولویتهای ما اطمینان از این است که مدارس ابتدایی، برای بازگشایی آماده و تمهیدات لازم اندیشیده شده باشد و برای تشکیل کلاسهای درس و همچنین توزیع و ساماندهی نیروی انسانی نیز اقدامات لازم انجام شده باشد و از طرفی پیگیری و نظارتها صورت بگیرد تا بازگشایی خوبی در اول مهر داشته باشیم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش همچنین گفت: پژوهشهای متعدد نشاندهندهی این است که سرمایهگذاری در آموزش و پرورش کودکان، مهمترین و مطمئنترین مسیر توسعه و پیشرفت همه جانبهی کشور است، در برنامههای آتی هدف ما این خواهد بود که انشاالله، با در نظر گرفتن سه موضوع بسیار مهم عدالت آموزشی، ارتقای کیفیت و ایجاد تعلق به مدرسه و هویتبخشی به دانشآموزان، برنامههای آموزش ابتدایی را به نحوی تنظیم کنیم که یک محیط آموزشی پویا، با نشاط، سالم و امن برای حضور دانشآموزان در مدارس ایجاد کنیم، جایی که دانشآموزان ما احساس تعلق خاطر کنند و احساس ارزشمندی داشته باشند.
تفویض اختیار بیشتر به مدیران و معلمان
وی افزود: در این مسیر قطعا ما نیازمند این هستیم که با شرکای راهبردی خودمان و ذینفعان همکاری نزدیک داشته باشیم و مشارکت فعال خانوادههای عزیز را در برنامههای مدرسه داشتهباشیم.قطعا باتجاربی که از دورهی قبل داریم سعی خواهیم کرد که با تفویض اختیار بیشتر به مدارس و مدیران و معلمان، زمینه را برای بروز خلاقیتهای این عزیزان فراهم کنیم و سعی خواهیم کرد به جای برنامهریزی و مدیریت متمرکز از مرکز، با ذینفعان، مدیران، معلمان و دانشآموزان برنامهریزیها را انجام دهیم و نه اینکه صرفا برای آنها برنامهریزی کنیم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پروش گفت: امیدواریم که همهی خانوادههای عزیز در آغاز سال تحصیلی با اهتمامی که در تعلیم و تربیت فرندانشان دارند، مشارکت فعالی داشته باشند. همینطور بسیار امیدواریم که معلمان و مدیران عزیز ما بتوانند با مشارکت در برنامهریزی و بیان دیدگاهها و نظرات خودشان به ما کمک کنند که فاصلهی بین مدرسه و ستاد را کاهش بدهیم و برنامههایی که تهیه میشود بتواند با اقتضائات دوران کودکی و ویژگیهای نسل امروزی تناسب بیشتری داشته باشد.
حکیمزاده همچنین در پاسخ به سوالی درباره آمار دانشآموز ابتدایی بازمانده از تحصیل، در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ گفت: در روز اول شروع به کار در معاونت آموزش ابتدایی، آمارهای اولیه را درخواست کردم و بنابر آماری که من تحویل گرفتم ما در دوره ابتدایی در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ حدود ۲۱۶ هزار و ۲۴۳ کودک بازمانده از تحصیل داشتهایم که از این تعداد ۳۱ هزار و ۵۱۸ نفر تا کنون به تحصیل بازگشتهاند.
آمار پیشینیان
اما این نخستین باری نیست که در مورد کودکان بازمانده از تحصیل سخن به میان می آید. حمید طریفی حسینی، معاون پیشین آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش نیز حدود 2 ماه قبل در خصوص آمار و تعداد دقیق بازماندگان از تحصیل گفته بود؛ نرخ پوشش تحصیلی واقعی دوره ابتدایی کشور حدود ۹۸ درصد است که جزء نرخهای خوب در سطح جهان به شمار میرود.
وی با بیان اینکه آمار ۶ تا ۱۱ سالهها که در سن متعارف تحصیل دوره ابتدایی هستند به صورت برخط توسط وزارت آموزشوپرورش از ثبت احوال اخذ میشود، افزود: با یک مقابله آماری ساده از تعداد کودکان ثبت نام شده دوره ابتدایی هر سال تحصیلی با کل کودکان سنین متعارف دوره ابتدایی (۶ تا ۱۱ ساله) آن سال و پس از حذف آن دسته از کودکانی که بنا به دلایل خارج از کنترل (مانند کودکانی که فوت کردهاند، معلول شدید ذهنی بوده و تحت پوشش خدمات بهزیستی هستند و یا مهاجرت کرده و یا مشکلات سجلی و امثال آن) در مدارس ثبت نام نکردهاند، همچنین با در نظر گرفتن تلاشهای وزارت آموزشوپرورش برای ثبتنام لازم التعلیمها، تعداد دقیق کودکان بازمانده از تحصیل هر سال تحصیلی پس از احصای دقیق آمار کودکان خارج از مدرسه همان سالتحصیلی و پایش دقیق علل عدم ثبتنام آنها در مدارس، بدست میآید.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش با بیان اینکه برخی از کودکان با تاخیرهای چند روزه و یا حتی چند هفتگی و یا چند ماهه در مدارس ثبتنام میکنند و یا برخی کودکان به دلیل معلولیتهای بسیار شدید فقط امکان بهرهمندی از خدمات سازمان بهزیستی را دارا بوده و تحت پوشش خدمات این سازمان هستند، ادامه داد: این دسته از افراد خدمات مراقبتی و حمایتی رایگان دولت که بسیار بیشتر از هزینههای مربوطه در آموزشوپرورش است را از این سازمان دریافت میکنند.
طریفی با بیان اینکه ممکن است برخی افراد در سنین تحصیل دوره ابتدایی (شش تا یازده ساله) فوت کرده باشند ولی سازمان ثبتاحوال به دلیل به روز نکردن دادههای خود و یا عدم ثبت این متوفیان توسط والدین آنها، هنوز در سامانههای وزارت آموزشوپرورش به عنوان افراد لازم التعلیم شش تا یازده سال اعلام شوند، گفت: بررسی و شناسایی چهره به چهره کودکان خارج از مدرسه در سال گذشته نشان میدهد که واقعه فوت تعداد قابل توجهی از کودکان در سنین شش تا یازده سال که در سن تحصیل دوره ابتدایی هستند، در سامانههای ثبت احوال ثبت نشدهاند.
وی با بیان اینکه دلیل عدم حضور بخش دیگری از جمعیت ۶ تا ۱۱ ساله در مدارس ممکن است به شرایط ضعف جسمانی یا بیماری خاص کودکان بازگردد که والدین ترجیح دادند با یک سال تاخیر و جبران تاخیرهای رشدی کودک در مدرسه ثبت نام کنند ادامه داد: ممکن است عدم حضور بخش دیگری از جمعیت شش تا یازده سالهها در مدارس به مهاجرت و تحصیل در خارج از کشور بازگردد که در واقع به دلیل عدم اتصال سامانههای سازمان ملی مهاجرت و سایر دستگاههای ذی ربط با این موضوع با سامانههای آموزش و پرورش است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش با بیان اینکه ممکن است افرادی دارای مشکلات سجلی مانند اشتباه در درج تاریخ تولد در اسناد و مدارک احراز هویت خود بوده و به اشتباه در سنین کودکان لازم التعلیم در نظر گرفته شوند تصریح کرده بود: هدف باید انسداد مبادی بیسوادی باشد، یعنی باید شرایط تحصیل طوری فراهم شود تا کودکانی که به هنگام و به موقع در مدرسه حاضر نمیشوند علت آن را بررسی و زمینه حضور آنها در مدرسه فراهم شود.