خود کرده را تدبیر است!!
دکتر صلاح‌الدین هرسنی (کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- اقتصاد

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- فرهنگ و هنر
۷- ورزش
۸- صفحه آخر

2454
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


به مناسبت روز چهارم خرداد روز ملی مقاومت و پایداری، روز دزفول

راز “الف دزفول” چیست؟

مرتضی بدخشان (مدیر مؤسسه فرهنگی دزفول شناسی)

مرتضی بدخشان: دزفول، یکی ازشهرهای مهم ایران در شمال استان خوزستان است با تمدنی چند هزار ساله، مردمی خونگرم و مهمان نواز با گویشی زیبا که به گفته زبان شناسان گویش دزفولی، بازمانده زبان فارسی میانه و فارسی باستان است.دزفول از نخستین ساعات تهاجم حزب بعث عراق تا اواخر جنگ تحمیلی آماج حملات خمپاره ای، توپخانه ای و موشکی صدامیان بود. به طوری که به جرأت می‌توان گفت کمتر شهری از شهرهای دنیا در جنگ‌های متعارف، به اندازه دزفول مورد تهاجم وحشیانه قرار گرفته باشد.در طول هشت سال دفاع مقدس ۱۷۶ فروند موشک به این شهر اصابت کرد که ۷۱۱ تن در این حملات ددمنشانه به شهادت رسیدند.
اگر دشمن قرار بود موشکی به یکی از شهرهای ایران بزند، آن شهر، دزفول بود و اگر قرار بود چند شهر را موشک باران کند اولین آنها دزفول بود و این است معنی “ الف دزفول ”
مقاومت و ایثار رزمندگان دزفول در کنار اعزام نیروهای کمی و کیفی در همان سالهای اول جنگ به گونه ای بود که امام خمینی در سال ۱۳۶۲ در پیامی به مردم دزفول فرمودند:
” شما دزفولی ها امتحان دادید و از این امتحان خوب بیرون آمدید، شما دین خود را به اسلام ادا کردید”
شاید این سخن حکیمانه بزرگ رهبر انقلاب و محبوب دلها، التیامی بود برآلام مردمی که همه چیز خود را از دست داده بودند. دزفول به خاطر مقاومتش در دوران دفاع مقدس به شهر نمونه ی مقاومت، مشهور گردید و به همین مناسبت چهارم خرداد سال ۱۳۶۵ با بررسی شهرهای درگیر در جنگ و نظرسنجی از مردم ایران، دزفول به عنوان شهر مقاومت معرفی و لوح زرین “ بلده طیبه ” به این شهر تقدیم گردید. بعدها با تلاش و پیگیریهای مسئولین و اعضای شورای شهر، این روز در تقویم جمهوری اسلامی به عنوان روز دزفول، روز مقاومت و پایداری نام گذاری شد.
اما راز  “الف دزفول”، چیست؟
چرا صدام و حزب بعث عراق نسبت به مردم دزفول این قدر بغض و کینه داشتند.؟برای پاسخ به این سؤال باید وضعیت شهر را از نظر تاریخی و سوق الجیشی و مردمش را از جهات مختلف تاریخی، فرهنگی، مذهبی و انقلابی بودن مورد بررسی قرار داد.
 به‌راستی پاسخ این سؤال (چرا الف دزفول) چیست؟
۱ - آیا ممکن است پاسخ سؤال این باشد که دزفول زادگاه عرفاء و مردان الهی و صاحب انفاس زکیه بوده، شهر اوتاد زمانه همچون ملا محمدعلی جولاگر دزفولی و ملا علیخان قاری رحمت الله علیهما، شهر مجتهدان و فقیهان، شهر حوزه های علمیه، شهر شیخ اعظم، شیخ مرتضی انصاری بزرگ اعلی الله مقامه الشریف، شهری که ملقب به “دارالمؤمنین” بوده است.
۲ - آیا ممکن است پاسخ سوال این باشد که دزفول جزء معدود شهرهایی بود که سالها پیش از انقلاب اسلامی، حرکتهای انقلابی در آن سازماندهی می شد و گروههای مبارز انقلابی مسلمان در آن فعالیت داشتند.؟
۳ - آیا ممکن است پاسخ سؤال این باشد که مردم دزفول به رهبری روحانیت انقلابی شهر، از جان و دل برای پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی مایه گذاشتند و در سالهای اول انقلاب اگر منافقین و ضد انقلاب در شهری تجمع می کردند و عَلَمی بر می افراشتند، جوانان دزفول برای سرنگونی آن بیرق شیطانی، به یاری انقلابیون آن شهر می شتافتند و سر افراز بر می گشتند.؟
۴ - آیا ممکن است پاسخ سؤال این باشد که در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ در همان ساعت اولیه حمله نیروهای بعثی عراق به ایران اسلامی، مردم دزفول جزء اولین ها بودند که با ابزار اولیه دفاع، به مصاف با دشمن تا دندان مسلح بعثی رفتند و او را قبل از استقرار در زمین و دستیابی به اهداف خود زمین گیر کردند.؟
۵ - آیا ممکن است پاسخ سؤال این باشد که در دوران دفاع مقدس دزفول بیشترین و کیفی ترین فرماندهان جنگ و رزمندگان را در تیپ هفت ولی عصر عج و بعدها لشکر هفت ولی عصر عج داشت که غالباً جزء خط شکنان خاکریزهای دشمن بعثی بودند.؟
۶ - آیا ممکن است پاسخ سؤال این باشد که لشکر هفت ولیعصر عج دزفول با گردانهای خط شکنی چون بلال و عمار، در عملیات ها، لرزه بر اندام بعثیان تجاوزگر می انداختند و باعث سرخوردگی صدام و نیروهایش، از دستیابی به آرزویش که همان تصرف خوزستان بود، گردیدند.
۷ - آیا ممکن است پاسخ سؤال این باشد که جمعی از فرماندهان مطرح و تأثیر گذار جنگ که در جبهه های نبرد افتخار آفریدند، دزفولی بودند. که بعضاً به لقاءالله پیوستند و آنانیکه هستند همچون سردار غلامعلی رشید، موجب سرافرازی ملت و از ذخایر انقلاب محسوب می شوند؟
۸ - آیا ممکن است پاسخ سؤال این باشد که هدف صدام از زدن شهرها خالی کردن پشت جبهه ها بود تا بدینوسیله روحیه رزمندگان را سست و جبهه ها را از مدافعین غیور خالی کند و یکی از شهرهایی که بیشترین آسیب موشکی را دید دزفول بود اما پس از هر حمله ای، مردم اقدام به بازسازی مناطق آسیب دیده می کردند و فردای آنروز دزفول قهرمان، فوج فوج جوانان خود را برای دفاع از ایران و انقلاب و انتقام از دشمن به جبهه ها رهسپار می کرد و نه تنها مردم، شهر را خالی نمی کردند که آنرا ملجاء و مأمنی برای سایر رزمندگان و تقویت روحی آنان قرار دادند.  وجود با برکت روحانی مجاهد نستوه، امام جمعه دزفول حضرت آیت الله سید مجد الدین قاضی دزفولی، به عنوان رهبر روحانی شهر و نمادی از مبارزه ی با طاغوت و مقاومت دزفول، موجب آرامش دل مردم دزفول و رزمندگانی بود که برای انجام امور شخصی خود به دزفول می آمدند.

سفره گسترده طعام پس از نماز جمعه برای رزمندگان، شستن لباس رزمندگان، دوخت لباسهای آنان، در اختیار گذاشتن تلفن های مغازه ها و خانه ها برای تماس رزمندگان با خانواده هایشان، جابجایی رایگان رزمندگان توسط تاکسی ها و سرویس های شخصی و عمومی، وجود آب سردکن‌ها در تمام نقاط شهر جهت استفاده رزمندگان در گرمای تابستان و از همه مهمتر حضور مردم در شهر که موجب بالا رفتن روحیه رزمندگان می شد، آیا اینها باعث بالا رفتن روحیه رزمندگان و خشم صدامیان نمی شد؟
۹- آیا ممکن است پاسخ سؤال این باشد که دزفول از نظر ژئوپلوتیکی برای صدام اهمیت ویژه ای داشت زیرا دزفول در مجاورت کوههای زاگرس است، تصرف دزفول برای صدام، یعنی دستیابی به ارتفاعات استراتژیک منطقه و سیطره بر دشت خوزستان. مقاومت مردم دزفول باعث شد تا ارتش بعث به این هدف اولیه خود نرسد.
۱۰- آیا ممکن است پاسخ سؤال این باشد که تصرف خوزستان و الحاق آن به عراق که برای ارتش بعث و متجاوزان، یکی از بدیهیات بود و اگر گلوگاه خوزستان به تصرف دشمن در می آمد، شاید امروز دشمن به اهداف پلید خود رسیده بود اما حضور بسیجیان جان برکف و نیروهای غیورسپاه پاسداران انقلاب اسلامی دزفول، غیور مردان تیپ دو زرهی دزفول و نقش آفرینی خلبانان پایگاه وحدتی دزفول، باعث شد که برنامه های دشمن در همان هفته اول جنگ، در گلوگاه خوزستان متوقف گردد و سپس مأیوسانه تا مرزهای بین المللی به عقب رانده شود؟
یقیناً هیچکدام از موارد فوق نمی تواند به تنهایی پاسخ کاملی برای سؤال ما باشد اما یقین داریم که موارد ذکر شده بخشی از پاسخ به پرسش چرا “ الف دزفول ” است.
هر چه باشد، آنچه که امروز مهم است این است که دزفول مزار۲۶۰۰ شهید و قطعه ای از بهشت است، هنوز جانبازان عزیز، ایثارگران قهرمان و شجاع در فضای این شهر زخم دیده، نفس می کشند و درس شجاعت را به نسل‌های بعد منتقل می‌کنند. باید مسئولین و مردم ایران، قدردان خون شهدا و تلاش جانبازان و ایثارگران باشند.