خود کرده را تدبیر است!!
دکتر صلاح‌الدین هرسنی (کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- اقتصاد

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- فرهنگ و هنر
۷- ورزش
۸- صفحه آخر

2454
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


”محمد مخبر” مدیریت دولت را براساس اصل 131 قانون اساسی برعهده گرفت

دولت گذار

همدلی| سرویس سیاسی: محمدمخبر، دیروز رسما مدیریت دولت را بر عهده گرفت تا در دوره گذار مسئولیت‌های قانونی رئیس‌ دولت سیزدهم را به اجرا بگذارد. بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی در صورت فوت، عزل، استعفا، و یا غیبت و بیماری بیش از دو ماه رئیس جمهور، معاون اول او با موافقت رهبری اختیارات و مسئولیت‌های او را برعهده می‌گیرد و شورای متشکل از او، رئيس مجلس و رئيس قوه قضائيه موظف هستند شرایطی را فراهم کنند که ظرف مدت زمانی حداکثر ۵۰ روزه رئيس جمهور جدید انتخاب شود. در صورت فوت معاون اول و یا امور دیگری که مانع انجام وظایف وی گردد و نیز در صورتی که رئیس جمهور معاون اول نداشته باشد مقام رهبری فرد دیگری را به جای او منصوب می‌کند. تاکنون در تاریخ جمهوری اسلامی یک بار پس از شهادت شهید “محمدعلی رجایی” در شهریور ۱۳۶۰، در مهر ماه همان سال آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رئیس جمهور جدید برگزیده شد.“هادی طحان‌نظیف” سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سؤال که آیا سال آینده فقط انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا باید برگزار شود؟، اظهار کرد: طبعیتا بله، چون بالاخره بحث انتخابات ریاست‌جمهوری را امسال خواهیم داشت، ظرف 15 روز، نسبت به انتخابات شوراها بر همان اساس و ترتیبات قانونی که پیش‌بینی شده، بر همان منوال طی خواهد شد.
امسال: انتخابات ریاست‌جمهوری
سخنگوی شورای نگهبان دیروز همزمان با آغاز به کار محمد مخبر به عنوان مدیر قوه مجریه، با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در سال جاری، گفت: سال آینده فقط انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزار می‌شود.
“هادی طحان‌نظیف” سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگویی با اشاره به شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی و همراهان و نحوه اداره کشور پس از رئیس‌جمهور، به برگزاری انتخابات طبق اصل 131 قانون اساسی اشاره کرد و گفت: رئیس‌جمهور منتخب مردم، رئیس‌جمهوری است که یک دوره چهار ساله را آغاز خواهد کرد، بنابراین منتخب بعدی برای 4 سال رئیس‌جمهور کشور خواهد بود.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سؤال که آیا سال آینده فقط انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا باید برگزار شود؟، اظهار کرد: طبعیتا بله، چون بالاخره بحث انتخابات ریاست‌جمهوری را امسال خواهیم داشت، نسبت به انتخابات شوراها بر همان اساس و ترتیبات قانونی که پیش‌بینی شده، بر همان منوال طی خواهد شد.
اصل یکصد و سی و دوم قانون اساسی گفته است که در مدتی که اختیارات و مسئولیت‌‌های رئیس‌‌جمهور بر عهده معاون اول یا فرد دیگری است که به موجب اصل یکصد و سی و یکم منصوب می‌‌گردد، وزرا را نمی‌‌توان استیضاح کرد یا به آنان رأی عدم اعتماد داد و نیز نمی‌‌توان برای تجدیدنظر در قانون اساسی و یا امر همه‌‌پرسی اقدام نمود.
اولین جلسه هیئت دولت به ریاست محمد مخبر
با این تصمیم، دیروزجلسه‌ای فوق‌العاده در هیئت دولت با مدیریت معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل و در آن به تصمیم‌گیری در خصوص چند مسئله مهم پرداخته شد.اولین تصمیمات هیئت دولت به ریاست محمد مخبر درباره برگزاری امتحانات در مدارس طبق روال، واگذاری مسئولیت کمیته روابط خارجی به باقری کنی، تشکیل کمیته اجرایی مراسم تشییع و تشکیل کمیته اقتصادی برای مدیریت متمرکز بازار بود.
جلسه فوق‌العاده سران قوا به میزبانی معاون اول رئیس‌جمهور
همچنین صبح دیروز جلسه سران قوا به میزبانی محمدمخبر برگزار شد و معاون اول رئیس‌جمهور بر ادامه خدمت‌رسانی دولت مردمی و همراهی سران قوا تاکید شد.قالیباف و محسنی اژه ای ،‌ روسای دو قوه مقننه و قضاییه ضمن تسلیت به رهبری معظم انقلاب ،‌مردم شریف ایران و معاون اول رئیس جمهور و اعضای دولت بر همکاری کامل با محمد مخبر برای انجام وظایف قوه مجریه تاکید کردند .
مخبر در این نشست با اعلام تاثر عمیق و حزن غیر قابل وصف خود و اعضای دولت ،‌تصریح کرد: راه ‌خادم الرضا ‌ و دوستدار ملت ایران ،‌ آیت الله رئیسی در انجام وظایف محوله را بدون هیچ خللی دنبال خواهیم کرد و امام خامنه ای و ملت شریف ایران مطمن باشند راه ما راه رئیس جمهور مردمی است و خدمت توقف نخواهد داشت .