خود کرده را تدبیر است!!
دکتر صلاح‌الدین هرسنی (کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- اقتصاد

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- فرهنگ و هنر
۷- ورزش
۸- صفحه آخر

2454
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


تسلیت جامعه بین‌الملل به دولت و ملت ایران

همدلی- سرویس سیاسی: شورای امنیت سازمان ملل متحد روز گذشته در احترام به درگذشت رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و هیات همراه ایشان دز سانحه سقوط بالگرد، یک دقیقه سکوت کرد. در این حال جامعه بین المللی همدردی و همدلی خود را با دولت و ملت ایران در این سوگواری اعلام کرد.
پوتین: فاجعه رخ داد
همزمان با پیام‌های تسلیت داخلی، مقام‌های عالیرتبه کشورهای مختلف نیز در پیام‌های جداگانه‌ای با مردم ایران و مسئولان ابراز همدردی کردند. پوتین این حادثه را فاجعه‌ای عظیم خواند. در پیام ولادیمیر پوتین، آمده است: صمیمانه‌ترین تسلیت‌های ما را در رابطه با فاجعه عظیمی که بر مردم ایران وارد و منجر به جان باختن سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و همچنین تعدادی دیگر از شخصیت‌های برجسته حکومتی شما شد را بپذیرید. سید ابراهیم رئیسی سیاستمداری برجسته بود که تمام عمرش وقف خدمت به میهن بود.او به حق از احترام بالایی نزد هموطنان خود و اقتدار قابل توجهی در خارج از کشور برخوردار بود. او به عنوان دوست واقعی روسیه، مشارکت شخصی ارزشمندی در توسعه روابط حسن همجواری بین کشورهایمان داشت و تلاش زیادی برای رساندن آنها به سطح مشارکت استراتژیک انجام داد.
چین در کنار فرانسه تسلیت گفت
وزارت امور خارجه چین هم در پیامی نوشت: رئیس جمهور شی جین پینگ، درگذشت رئیس جمهوری و وزیر خارجه ایران را تسلیت می گوید.وزارت امور خارجه فرانسه شهادت رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران را با انتشار بیانیه ای تسلیت گفت و نوشت: پاریس درگذشت رئیس‌جمهور ابراهیم رئیسی، وزیر امور خارجه حسین امیرعبداللهیان و همراهان آن‌ها را به جمهوری اسلامی ایران تسلیت می‌گوید.وزارت امور خارجه فرانسه  افزود: فرانسه همچنین به خانواده قربانیان این سانحه تسلیت می‌گوید.
تسلیت رهبران کشورهای عرب حوزه خلیج فارس
خبرگزاری رسمی عربستان سعودی  اعلام کرد که «ملک سلمان بن عبدالعزیز» و «محمد بن سلمان» شاه و ولیعهد عربستان سعودی درگذشت آیت الله رئیسی و هیات همراه وی را تسلیت گفتند.
«شیخ مشعل الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت در پیامی به «محمد مخبر» سرپرست اجرایی ریاست جمهوری شهادت سید ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان، رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران و همراهان آن‌ها را تسلیت گفت. وی همچنین با ملت ایران و خانواده های شهدا ابراز همدردی کرد.
آرزو داریم مردم ایران بر غم از دست دادن رئیس جمهور فائق آیند
در بیانیه سخنگوی وزارت خارجه کره جنوبی آمده است: دولت سئول به علت درگذشت رئیس جمهور رئیسی و تیم همراهش در یک حادثه بالگرد، عمیق‌ترین تسلیت و همدردی خود را با خانواده‌های داغدار و مردم ایران ابراز می نماید.این بیانیه در ادامه تاکید کرد: دولت از صمیم قلب آرزو می کند که مردم ایران با همدیگر بر اندوه از دست دادن یک رهبر در یک حادثه ناگهانی غلبه کنند.
رئیس‌جمهور ترکیه هم نوشت: از برادرم رئیسی با کمال احترام و تشکر یاد می‌کنم و اعلام می‌کنم که در کنار ایران هستیم.
«شیخ تمیم بن‌حمدآل ثانی» امیر قطر با دولت و ملت ایران به سبب شهادت رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و هیئت همراه در حادثه دردناک سقوط بالگرد تسلیت گفت و رحمت و مغفرت الهی را برای آنها و صبر و شکیبایی را برای خانواده هایشان مسئلت خواست.
«الهام علی اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان شهادت رئیس جمهور کشورمان و همراهان وی را به مقام معظم رهبری تسلیت گفت. متن پیام الهام علی اف به شرح زیر است: از خبر مرگ دلخراش سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و سایر همراهان وی در سانحه بالگرد، تلفات سنگین برای مردم دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران به شدت متاثر شدیم.مردم ایران شخص رئیس جمهور سید ابراهیم رئیسی، دولتمردی برجسته را از دست دادند که تمام عمر با فداکاری و وفاداری به کشورش خدمت کرد. یاد و خاطره گرامی او همیشه در قلب ما زنده خواهد بود.
تسلیت اتحادیه اروپا
«شارل میشل» رئیس شورای اروپا در پیامی در صفحه کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: اتحادیه اروپا تسلیت خالصانه خود را درباره درگذشت رئیس‌جمهور رئیسی و وزیر امور خارجه امیرعبداللهیان و دیگر اعضای هیات آن‌ها در سانحه سقوط بالگرد ابراز می‌دارد.
همدردی اتحادیه اروپا با خانواده‌های قربانیان و شهروندان
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بورل در یک بیانیه نوشت که «اتحادیه اروپا فوت ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه و دیگر مقامات ایرانی را در نتیجه سقوط فاجعه بار بالگرد در روز یکشنبه تسلیت می‌گوید».مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود که «اتحادیه اروپا همدردی خود را با خانواده‌های همه قربانیان و شهروندان متاثر ایران اعلام می‌کند.»
تسلیت دبیرکل اتحادیه عرب
«احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب در پیامی در ایکس نوشت: درگذشت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و سایر مقامات ایران را در پی سانحه دلخراش سقوط بالگرد به ملت ایران تسلیت می‌گویم.وی اظهار کرد: از خداوند متعال برای آنان رحمت و مغفرت و برای خانواده‌هایشان صبر و آرامش را طلب می‌کنیم.
تسلیت دفتر نمایندگی سازمان ملل در تهران
دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل در تهران در پیامی اعلام کرد:سازمان ملل متحد در ایران مراتب تسلیت خود را به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای درگذشت آقای دکتر ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور محترم و آقای دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و سایر مقامات همراه در حادثه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ابراز می‌دارد.یوشیماسا هایاشی سخنگوی دولت ژاپن هم در پی شهادت سید ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و هیئت همراه، عمیق ترین تسلیت خود را به دولت و مردم ایران ابراز کرد.
از خداحافظی با یک فرد نمونه بسیار متأسفم
رئیس‌جمهور ونزوئلا هم نوشت: از شنیدن اخبار سخت در مورد فقدان فیزیکی ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران شوکه شدم. من از خداحافظی با یک فرد نمونه بسیار متأسفم، یک رهبر فوق‌العاده جهان همانطور که برادر ما ابراهیم است و همیشه خواهد بود، یک انسان عالی، مدافع حاکمیت مردمش و دوست بی قید و شرط کشور ما.
تسلیت رئیس امارات به رهبری و ملت ایران
«محمد بن زاید» رئیس امارات در پیامی در صفحه اختصاصی خود در ایکس نوشت: درگذشت آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران و همراهانشان در این سانحه دردناک را به ملت و رهبری جمهوری اسلامی ایران تسلیت می‌گوییم.وی اضافه کرد: از خداوند منان برای ایشان رحمت و خانواده محترمشان صبر و آرامش طلب می‌کنیم.
رئیس امارات در ادامه بر همبستگی کشورش با ایران در این شرایط سخت تاکید کرد.
نخست وزیر مالزی: رئیس جمهور فقید ایران الگوی تعهد بود
انور ابراهیم، نخست وزیر مالزی در پیامی در فیسبوک نوشت: نوامبر پارسال افتخار ملاقات با رئیسی را در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل داشتم. او الگوی تعهد قلبی به رفاه و عزت مردم کشورش بود؛ کشوری که مظهر غرور و تمدن غنی ریشه‌دار در اصول اسلام است.از خودگذشتگی او برای عدالت، صلح و تعالی امت حقیقتا الهام‌بخش بود. به تقویت روابط مالزی و ایران متعهد بودیم و برای ترقی مردم‌مان و جهان اسلام همکاری می‌کردیم. تعهد ما همچنان پابرجاست و محقق خواهد شد.