خود کرده را تدبیر است!!
دکتر صلاح‌الدین هرسنی (کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- اقتصاد

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- فرهنگ و هنر
۷- ورزش
۸- صفحه آخر

2454
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


اخلاص رئیسی

محمدرضا چمن نژادیان (فعال فرهنگی و مدنی)

اخلاص رئیسی

محمدرضا چمن نژادیان (فعال فرهنگی و مدنی)

 شخصیت شناسی و عملکردی رئیسان جمهوری از بدو انقلاب اسلامی تا شهادت دکتر رئیسی(ره) فراز و نشیب‌های بسیاری داشته است.  بطور کلی بیشتر فراز و نشیب‌ها به سه ویژگی  تخصصی مدیریتی،  تعهد اخلاقی به وعده‌های خدمت و اخلاص در رفتارهای فردی مربوط می‌گردد. برخی از دولتمردان و رئیسان جمهوری اسلامی با عنایت به اینکه نظام اسلامی ریز نرم افزارهای خاص خود را درکنار آرمان‌های کلی حکمرانی، مدیریتی و دولتمردی دارد. در هئیت دولت‌های خود به بُعدی از ابعاد سه گانه فوق توجه بیشتر و برجسته ی خاصی داشتند و نسبت به بعدی از ابعاد کم توجهی یا اصلاً توجه نداشتند. کالبد شکافی‌های عملکردی برای آسیب شناسی و کارآمدی با عنایت به رویکردها مجالی دیگر و مفصل می طلبد. لیکن با عنایت به حادثه ی ناگوار اخیر و درگذشت شهادت گونه ریاست فقید سعید جمهوری اسلامی با اخلاص، وزیر امور خارجه متعهد پر تلاش و هیات همراه لازم است به مصادیقی مصداق  یکفیی بالاشاره پرداخته شود. تا بهتر به ابعاد شخصیتی و عملکردی دکتر رئیسی فقید سعید  به عنوان ریاست هیات دولت به اختصار پرداخته شود. در برهه‌هایی بعضی از نحله های فکری و  رئیسان جمهوری اسلامی به دو گانگی‌هایی دامن می‌زدنند. از جمله دوگانگی‌هایی که باز بطورکلی می‌توان از بدو انقلاب اسلامی تاکنون نام برد عبارتند: ۱- دوگانگی ملیت و دیانت. ۲- دوگانگی تخصص گرایی با رویکرد تکنوکرات اندیشی محض سکولاری و مکتب گرایی با رویکرد تدین اندیشی محض طالبانی ۳- دو گانگی تقابل جمهوریت و اسلامیت  ۴- دو گانگی قدرت سالاری لابیگرایانه و ثروت اندوزی رانتخوارانه در قالب سیاست و مذهب.
در میان تمامی دو گانگی‌ها دو دیدگاه تقریباً شامل حال غالب دولت‌ها با مقبول درون حاکمیت و رئیسان جمهوری اسلامی منتخب ملت بودند. بیشترین زمان سکانداری اجرایی دولت‌ها در نظام اسلامی را این دو دیدگاه در دست داشتند. با عنایت به نوپا بودن نظام اسلامی حکمرانی و مدیریت منبعث از قانون اساسی آن به عنوان‌ میثاق ملت از تجربه پایداری و مستحکمی برخوردار نبود. از میان اين دو دیدگاه یکی مربوط به دولت‌های مشارکت طلب مدنی با رویکرد تکنوکرات مآبانه برای توازن بین‌جمهوریت‌و‌اسلامیت براساس قانون‌‌اساسی و مشارکت حداکثری‌ملت در سرنوشت  بود. در وضع گاهی اعمال سلایق و برخی ابهامات درون قوانین به این دو گانگی‌ها با سوء استفاده افراطی و تفریطی جریانات سیاسی و مذهبی  دامن زده می‌شد، و هنور وجود دارند.در مقابل دیدگاه دومی وجود داشته و دارد، که دولتمردان منتصب به آن‌ تاکید بر قانون اساسی و بیشتر بر بُعد اسلامیت نظام اسلامی با اندیشه جمهوریت به‌شکل توده‌ای تاکید داشته  و دارند؛ بدون اینکه برای تحقق عملی به شعارها و مطالبات مردم تلاش واقعی کنند.  هواداران این دیدگاه در ظل نگاه به رانت‌های حاکمیتی در صدد بودند، بُعد مشارکت مدنی فراگیر و جمهوریت را بدون اعتقاد عملی محدود به تکالیف توده‌ای فردی و جمعی کنند. در ضمن همواره تضعیف جمهوریت را در لوای دین ابزاری به نفع خود و حواریون فاسد خودی جهت بهره‌گیری زیادتر از رانت‌ها، کیک قدرت و کسب ثروت در دستور کار داشته و دارند. همانطوری که برخی صحابه دیدگاه مشارکت مدنی با شعار تفکر مشارکت اکثریتی در صدد تضعیف اسلامیت بدون اینکه اعتقادبه مدنیت واقعی و ساماندهی پایگاه های اجتماعی داشته باشند.  این طیف روشنفکرماب عوام فریب در پرتوی شعارهای قشنگ نخبه پسندانه، جوانگرایانه و افکارساز پوپولیست سیاسی بدنبال رانت و لابیگری به‌نفع خود، قبیله قومی و باند فاسد سیاسی هستند.  منادیان اپورتنیسم مدنی معامله گرا با رانت حاکمیتی همیشه در فکر کسب قدرت و ثروت با ماندگاری در هیات حاکمه بوده و هنوز هم هستند. اما بینابین با تمسک به قانون اساسی دولت‌هایی دم از جمهوریت و اسلامیت می‌زدنند ولی رویکرد آنان مکتبی با تمایل به دولت مردمی، اخلاق مداری و فسادستیزی بدون تبعیض با عدالت گستری بوده است.
یکی از این دولت‌ها که با اعتقاد راسخ ، اقدامات میدانی و اعتماد آحاد ملت مشی اخلاق مداری، توده ای محوری مردمی و فسادستیزی را پیشه و تجربه کرده است،دولت سیزدهم جناب دکتر رئیسی (ره) بود. ایشان از روز اول شروع کار دولتش خستگی ناپذیر در کنار مردم، با رعایت حقوق رقبای منتقد و مبارزه بی امان با مفاسد بودند. برای تنویر مبارزات بی امان ضد فساد، اخلاق مداری و مردمی بودن جناب دکتر رئیسی ره به بیان معنادار عالمانه یا برخواسته از حکمت الهی جاری شده بر زبان ایشان اشاره‌ای می شود.  رئیس جمهوری اسلامی فقید سعید قبل از انتخابات سیزدهم و زمانی که به تولیت بارگاه امام رضا ع منصوب شدند با بیان پر معنای واژه ی عدم نیاز امام رضا (ع) به دکان و دکانداری عملاً وارد مبارزه جدی با مفاسد مدیریتی سیاسی، مذهبی و حکمرانی در حاکمیت شدند. جناب ایشان دولتمردی مردمی، اخلاق محوری و مبارزات فساد ستیزانه خود را با دکانداران باندهای فاسد قدرت و ثروت از پاکسازی  پایگاه دینی شروع کردند؛ زیرا قبلاً حرف و حدیث‌های زیادی از استفاده مسرفانه  پیرامون اموال آستانه مقدس رضوی در شرکت‌های تابعه و تحت مدیریت آن بود. در سیمای مرحوم مغفور دکتر رئیسی (ره) فقید سعید مجاهد با اخلاص نشانی از خود خواهی رانتی، همراهان خواهی و باندسازی رانتخوارانه دیده نمی‌شد. صفای باطن، صداقت در گفتار با مردم، عمل در حد توان و بضاعت او آن چیزی بود،که در پیدا و پنهان بدون روتوش و تظاهر ور وجودش موج می‌زد. ایشان در چینش دولتمردان و مدیریت فراگیر اجرایی عالی ، میانی و پایان دستی شاید اتاق فکر قوی مجربی نداشتند. به‌همین  خاطر و عدم داشتن پایگاه‌های تشکیلاتی مدنی سازمان یافته دیده شده از نیروهای کم تجربه و ناپخته بهره گرفته است‌. اما صادقانه هر کجا به فساد و ناکارآمدی رسید،  درصدد اصلاح و تغییر افراد بر می آمدند، و حساسیت جدی در برخورد بامفاسد دولتیان خود بر اساس بضاعت و توان بخرج می‌دادند. البته عقب ماندگی زیر ساخت‌های راهبردی مسامحه کارانه قبلی، خلاء اتاق فکر علمی غنی، عدم وجود مشاوران مجرب به عنوان خرد جمعی قوی، بسترهای فساد زای سالیان قبل در بدنه نهادهای حاکمیتی غیر پاسخگو، دولت‌های قبل هم مزید و عامل اصلی برخی بی‌سراسیمگی در اتخاد برخی تصمیمات آزار دهنده ی معیشتی بدون تعمد و غرض بودند. در هر صورت پایان کار فقید و سعید دکتر رئیسی (ره ) با اخلاص در عمل به وعده های توده پسند خود، پیگیری خستگی ناپذیر مطالبات در کنار توده ها و فسادستیزی همراه با پاک دستی از او ریاست جمهور اسلامی عاقبت بخیری در افکار عمومی ساخت. روحش شاد. یادش جاودانه باد.