خود کرده را تدبیر است!!
دکتر صلاح‌الدین هرسنی (کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- اقتصاد

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- فرهنگ و هنر
۷- ورزش
۸- صفحه آخر

2454
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


مقام‌های سیاسی، لشکری و کشوری از ویژگی‌های رئیسی روایت کردند

همدلی در سوگ ملی

همدلی| سرویس سیاسی: ساعت انتشار: یازد و نیم روز سی و یکم اردیبهشت ماه. «عملیات نیم ساعت پیش به پایان رسید. بیش از دو هزار نفر از همه گروه‌ها در محل‌های اشاره شده حضور داشتند. کسی نبود که کم بگذارد. عملیات کاملاً توسط نیروهای امدادی ایران انجام شد. هیچ کمک خارجی نداشتیم اگر می‌گویند کمک خارجی شده، شایعه است. یک ثانیه هیچ‌کدام از عزیزان استراحت نکردند. همچنین بالگرد هلال احمر اولین‌بار محل را شناسایی کرد.»
این اظهارات رئیس جمعیت هلال احمر است که دیروز بعد از پایان یک جست‌وجوی نفس‌گیر منتشر شد. او گفته این اتفاق در محیط پیچیده‌ای که شرایط جوی نامناسبی دارد و میدان دید کم است رخ داد. با این شرایط عملیات سخت و طاقت فرسا متوقف نشد، اما کند بود. دلیل آن هم تاریکی هوا و مه زیاد بود. در نهایت بالگرد از فاصله دو کیلومتری رؤیت شد و ۴۰ دقیقه تا یک ساعت زمان برد.اجساد مطهر شهدا کشف، جداسازی و به داخل آمبولانس‌ها منتقل شد و با اعزام آنها عملیات جست‌وجو به پایان رسید. بالگرد در ارتفاع ۲۵۰۰ متری در جایی که دسترسی به آن سخت بود دچار سانحه شد در این عملیات نیروهای مردمی و گروه‌های امدادی از جان و دل مایه گذاشتند.محسن منصوری، معاون اجرایی رئیسی نیز گفت: ساعت ۵ و نیم صبح لاشه هلی کوپتر حامل رئیس جمهور و هیات همراهش مشاهده شد که تقریبا در ته دره ای بود.
بعد از حدود 18 ساعت جست‌وجوی مستمر پیکر رئیس‌جمهور و همراهانش پیدا شد و به تاییدها و تکذیب‌ها در این‌باره پایان داد، پایان تلخی که برای رئیس دولت سیزدهم رقم خورد. در این حادثه سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و همراهان او از جمله امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه، آیت‌الله آل هاشم امام جمعه تبریز، رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، و همچنین سرتیم حفاظت رئیس جمهور و خلبانان و کادر پرواز بالگرد به شهادت رسیدند.
*واکنش مراجع تقلید به شهادت ابراهیم‌رئیسی
جمعی از مراجع عظام تقلید، با صدور پیام های جداگانه ای شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهان ایشان را تسلیت گفتند.
آیت‌الله “ناصر مکارم شیرازی” از مراجع تقلید در پیامی ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور و همراهان آورده است: ایشان نمونه بارزی از مسئول متعهد و مخلص انقلابی بود و در ادای خدمت و وظیفه کوتاهی نکرد.
آیت‌الله “جوادی‌آملی” نیز در پیامی عنوان کرد: سانحه سنگین و رخداد تلخ ارتحال شهادت‌گونه رئیس ‌جمهور و امام جمعه گرامی تبریز و وزیر امور خارجه ارجمند و سایر همراهان موجب تألم شد.این مصیبت را به رهبر معظم انقلاب و ملت بزرگ ایران و بازماندگان تسلیت و مغفرت و اجر شهادت را برای سالکان به مقصد رسیده و خادمان به شهود مقصود بار یافته خواهان و استواری ایران اسلامی را از خدای سبحان مسئلت دارم.
آیت الله “نوری همدانی” گفت‌: حجت‌الاسلام رئیسی تمام عمر را صرف خدمت به مردم و انقلاب نمود. مرجع‌تقلید شیعیان در پیام تسلیتی بیان کرد: مرحوم شهید حجت الاسلام والمسلمین رئیسی (رضوان الله علیه) تمام عمر را با اخلاص و دیانت و تواضع صرف خدمت به مردم و انقلاب نمود و در این مسیر فردی خستگی ناپذیر بود.
رئیس‌جمهور پرتلاش
همچنین رئیسان جمهور پیشین و شخصیت‌های سیاسی نیز در پیام‌های جداگانه این ضایعه را تسلیت گفتند.
«سیدمحمدخاتمی» درپی شهادت رئیس‌جمهور و هیات همراه نوشت:سانحه هولناک سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور محترم و  خدمتگزار و پرتلاش و وزیر امور خارجه خیراندیش و امام جمعه محترم و استاندار آذربایجان شرقی و‌دیگر همراهان که به شهادت این عزیزان انجامید، حادثه‌ای بود دردناک و خسارت‌بار که امیدواریم لطف ویژه حضرت پروردکار آن را جبران فرماید.
همچنین «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران در دوره‌های یازدهم و دوازدهم، در پیامی شهادت رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه، امام جمعه تبریز، استاندار آذربایجان شرقی، تیم حفاظت و خدمه پرواز را در پی سانحه سقوط بالگرد تسلیت گفت.
در این پیام آمده است: خبر ناگوار سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور محترم و همراهان، موجب تأثر و نگرانی فراوان شد. متأسفانه این حادثه دلخراش به شهادت حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران، آقای دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز، آقای دکتر مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، تیم حفاظت و خدمه پرواز منجر شد و صفحه تلخی در کتاب انقلاب اسلامی ورق خورد.  انقلاب اسلامی در طول ۴۵ سال گذشته روزهای تلخ بسیاری دیده اما با عنایات الهی و هدایت حضرت امام راحل و مقام معظم رهبری و حمایت مردم بزرگوار توانستیم این مصائب را به جلوه‌های ماندگار همدلی ملی و اتحاد اجتماعی تبدیل کنیم. بدون تردید این مصیبت بزرگ را نیز با تکریم به‌یادمادنی شهدای گرانقدر توسط مردم عزیز و تقویت انسجام اجتماعی طی خواهیم کرد.
در همین حال «محمود احمدی‌نژاد» که دروه طولانی سکوت و واکنش‌های کوتاه در قبال مسائل مختلف را می‌گذراند، در پیام کوتاهی به این حادثه واکنش نشان داد و نوشت:  حادثه تلخ سقوط بالگرد و درگذشت جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای رئیسی رئیس جمهور، امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه، حجت الاسلام آل هاشم امام جمعه تبریز، رحمتی استاندار آذر بایجان شرقی، کادر پروازی و تیم حفاظت را به مقام معظم رهبری، همکاران ایشان در دولت، خانواده و بستگان آن مرحومان تسلیت عرض کرده و از خداوند متعال برای همه آنان رحمت و مغفرت مسالت دارم.
رئیسی همواره در میانه میدان بود
«آملی لاریجانی» رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با صدور پیامی نوشت: ارتحال شهادت‌گونه و مظلومانه رئیس‌جمهور محترم؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم نماینده ولی‌فقیه، دکتر حسین امیر عبداللهیان وزیر محترم امور خارجه، استاندار آذربایجان شرقی و همراهان‌شان در پی حادثه سقوط بالگرد در ورزقان غمی جانکاه بر امت و ملت ایران اسلامی رقم زد .مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی در سالیان متمادی در مناصب مختلف خدمت‌گذاری به نظام اسلامی توفیقات بسیاری داشت. ایشان در جایگاه ریاست‌جمهوری همانند سال‌های خدمت در قوه‌قضائیه و تولیت آستان قدس رضوی، همواره در میانه میدان بود و تلاش‌های مستمر وی در راستای وظایفش از ویژگی‌های بارز ایشان بود.
همچنین آیت‌الله جنتی، رئیس مجلس خبرگان در پیامی رئیسی را نمونه کامل مدیر انقلابی دانست و نوشت: شهادت رئیس جمهور جهادی و انقلابی؛ خادم الرضا (ع) آیت الله آقای حاج سیدابراهیم رئیسی و همراهان ایشان در سالروز میلاد حضرت ثامن الحجج «علیه آلاف التحیة و الثناء» اگر چه پاداش خدمات و تلاش‌های شبانه روزی ایشان نزد پروردگار متعال بود، ولی موجبات تأثر و تألم مردم ایران و آزادگان جهان که دل در گرو نظام مقدس جمهوری اسلامی دارند را فراهم آورد.
هیچ‌ خللی در مسیر کشور پیش نخواهد آمد
رئیس مجلس شورای اسلامی با تسلیت شهادت رئیس‌جمهور گفت: پیوند مقام معظم رهبری با امت در تمام این سال‌ها کشور را از سخت‌ترین بحران‌ها و حوادث به سلامت عبور داده است و امروز نیز حتما حکمت و درایت و مدیریت ارتباط وثیق ایشان با مردم راهگشا، آرامش‌بخش و دلگرم‌کننده خواهد بود و هیچ‌گونه خللی در مسیر کشور و انقلاب اسلامی پیش نخواهد آمد.
«محسنی اژه‌ای» نیز دیروز در نشست شورای عالی قوه قضائیه گفت: جناب آقای رئیسی پیش از ریاست‌جمهوری، تقریباً غیر از مدت کوتاهی، عمدتاً در مراجع و مراکز مختلف قضایی حضور داشتند و در سال‌های اخیر نیز به یک نیروی مورد وفاق در میان جریان‌های مختلف تبدیل شده بودند. ان‌شاء‌الله ایشان با انبیاء و اولیاء و شهدا محشور شوند و خداوند به ما نیز توفیق دهد که بتوانیم به صورت خستگی‌ناپذیر و مخلصانه در جهت پیشبرد امور کشور حرکت کنیم. امیدواریم همانطور که همیشه فضل پروردگار متعال شامل حال این امت و کشور و مردم بوده، در رابطه با این ضایعه بزرگ و این عروج، خداوند آنچه را که بهترین است برای این کشور و مردم مقدر فرماید.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیزدر پیامی از آمادگی همه جانبه نیروهای مسلح برای هرگونه کمک و همراهی با دولت خدمتگزار با مسئولیت محمد مخبر خبر داد و تاکید کرد: نیروهای مسلح در این مقطع حساس همچون گذشته در کنار دولت و در خدمت ملت عزیز خواهند بود.
او در این پیام آورده است: تاریخ پرشکوه و پر مخاطره انقلاب شکوهمند اسلامی همواره شاهد رخدادهای تلخ و شیرین و فراز نشیب‌های فراوانی بوده که هر یک در تحکیم انسجام و وحدت ملی برای مردمان این سرزمین پیام‌های الهام‌بخش و قوت‌آفرینی در راه پیش‌روندگی انقلاب و کشور به سمت اهداف آرمانی داشته است و عبور عزتمندانه و پیروزمندانه ایران مقتدر از میان حوادث بهت‌آوری چون شهادت شهیدان رجایی، باهنر و آیت الله دکتر بهشتی را یادآور می‌شود. بی شک این رخداد غم‌انگیز به فضل الهی با تقویت وحدت، همبستگی و یکپارچگی ملی، خدمتگزاران و کارگزاران نظام را برای تداوم راه و مسیر پرافتخار و عزت‌آفرینی که سیدالشهدای خدمت به ملت به ودیعت نهاده است را مصمم‌تر می‌سازد.