خود کرده را تدبیر است!!
دکتر صلاح‌الدین هرسنی (کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- اقتصاد

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- فرهنگ و هنر
۷- ورزش
۸- صفحه آخر

2454
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


همه نگران سلامت رئیس جمهور وزیر امور خارجه و دیگر همراهان او هستند

حادثه برای رئیس‌جمهور

خبر سانحه برای هلی‌کوپتر حامل رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و دیگر همراهان ایشان در منطقه ورزقان، شوک‌آور و تلخ بود. اگرچه تا لحظه تنظیم این گزارش هنوز اخبار روشنی درباره این حادثه از سوی منابع رسمی منتشر نشده، اما عملیات نیروهای امدادی بدون وقفه در منطقه ادامه داشته است. هوای مه‌آلود، بارش‌های سنگین و سردی هوا و صعب‌العبور بودن منطقه و سرانجام تاریک شدن هوا، دسترسی نیروهای امدادی را به محل حادثه سخت کرد. از این رو مقام‌های رسمی با وسواس و دقت به انتشار اخبار در این باره پرداخته و همگی برای سلامتی رئیس جمهور و همراهانش از مردم طلب دعا کردند.
رئیس جمهور رئیسی روز گذشته با حضور «الهام علی‌اف» همتای آذربایجانی خود سد قیزقلعه‌سی را افتتاح کردند. با افتتاح ، سد «خدا آفرین» نیز به بهره‌برداری کامل رسید. به گفته وزیر نیرو این سد موجب رونق اقتصادی استان‌های شمال غرب کشور شده و توسعه گردشگری و تامین آب شرب شهرها را رقم خواهد زد. افتتاح روز گذشته را می‌توان به عنوان بزرگترین و مهم‌ترین پروژه مرزی استان آذربایجان شرقی دانست که از دو سو حائز اهمیت است:  نخست این که سد قیزقلعه‌سی، به عنوان بزرگترین و مهم‌ترین پروژه مرزی استان آذربایجان شرقی در نتیجه رویکرد و سیاست “تعامل همه جانبه با همسایگان” از سوی دولت سیزدهم، مورد بهره‌برداری رسمی قرار گرفته است. با افتتاح این پروژه ۲۰ ساله که با توان و دانش مهندسان ایرانی طراحی و احداث شده است، هر دو کشور ایران و آذربایجان از دستاوردهای اجرای این طرح مهم منتفع می‌شوند.از سوی دیگر با افتتاح سد یاد شده، بهره‌برداری از سد خدا آفرین نیز فراهم شده است. با بهره‌برداری از سد قیز قلعه سی، حجم آب ذخیر شده در سد خداآفرین که در بالادست سد قیز قلعه سی قرار دارد، از طریق کانال و شبکه پایاب به دشت‌های آذربایجان شرقی، اردبیل و جمهوری آذربایجان به میزان ۲ میلیارد متر مکعب در سال تزریق خواهد شد و زمینه توسعه بخش‌های گردشگری، کشاورزی و نیز تولید انرژی برقابی فراهم می‌شود.شیرینی افتتاح‌های دیروز با خبر سقوط هلی‌کوپتر حامل رئیس جمهور و همرانش، در کام‌ها تلخ شد؛ به ویژه هنگامی اعلام شد هنوز دسترسی نیروهای امدادی به محل حادثه ممکن نشده و نمی‌توان با قاطعیت در باره سلامت رئیس جمهور و همراهانش خبری را منتشر کرد. اما انتشار این خبر موجی از نگرانی را میان مردم برانگیخت و در این‌حال به سرعت در رسانه‌ها و محافل دیپلماتیک  جهان بازتاب یافت. تا لحظه تنظیم این گزارش، همه در انتظار آنچه هستند که منابع رسمی گزارش خواهند کرد.
حادثه در مسیر بازگشت از خداآفرین
دیروز بعدازظهر بالگرد حامل رئیسی، رئیس جمهور، در آذربایجان شرقی دچار سانحه شد و خبرهای اولیه از وضعیت مبهم او و همراهانش حکایت می‌کرد. خبرگزاری‌ها در حالی خبرهای متناقض اعلام می‌کردند که با تایید و تکذیب همراه بود. خبرگزاری مهر نوشت: بالگرد حامل رئیس جمهور در مسیر بازگشت از خداآفرین به تبریز در شرایط بد منطقه سقوط کرد؛ وزیر کشور با تایید سانحه از اعزام گروه های امدادی به منطقه خبر داده است.همچنین گفته شده استاندار آذربایجان شرقی، آیت الله آل هاشم و امیر عبداللهیان نیز در بالگرد حامل رئیس جمهور حضور داشته‌اند.خبرگزاری‌ها نوشتند در کاروان همراه رئیسی، 3 هلیکوپتر حضور داشته‌اند که دو هلیکوپتر که برخی وزرا و مسئولان در آن بودند، سالم به مقصد رسیدند. با این‌حال گفته می شود برخی همراهان رئیس جمهور در این بالگرد توانسته‌اند تماسی با مرکز برقرار کنند، موضوعی که بعد از این خبر تکذیب شد و این‌گونه اعلام شد که هیچ تماسی از همراهان و گروه حفاظت رئیس‌جمهور برقرار نشد. به رغم مصائب حرکت درمسیر سخت محل حادثه، نیروهای امدادی هلال احمر و نیروهای کمکی نظامی و انتظامی از همان ابتدای گزارش سانحه برای بالگرد رئیس جمهور، عملیات گسترده ای برای یافتن این بالگرد آغاز کرده بودند. افراد محلی گفتند که به دلیل فضای مه آلود منطقه، هنوز وضعیت بالگرد مشخص نیست.رئیسی دیروز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه در سفری یک‌روزه به استان آذربایجان شرقی رفته بود و به‌همراه الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان، سد قیزقلعه‌سی محصول مشترک ایران و جمهوری آذربایجان را افتتاح کردند.
احمد وحیدی وزیر کشور در گفت‌وگو با خبر صداوسیما، درباره سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی گفت: افتتاح سد قیز قلعه‌سی را با حضور رئیس‌جمهور آذربایجان داشتیم و بعد از آن، رئیس‌جمهور با همراهان در مسیر برگشت با چند بالگرد بودند که یکی از بالگردها بر اثر بدی هوا و وضعیتی که در منطقه بوده، مجبور به فرود سخت می‌شود.دیروز بعدازظهر تا حوالی ساعت هشت و نیم شب، هیچ خبر امیدوارکننده‌ای از تیم جست‌وجو منتشر نشد. رئیس سازمان امداد و نجات نیز با اشاره به ادامه عملیات جست‌وجوی بالگرد حامل رئیس جمهور اعلام کرد: ۴۰ تیم واکنش سریع هلا ل احمر در جست‌وجوی بالگرد حادثه دیده‌اند.
همچنین براساس گزارش‌هایی که اهالی روستاهای اطراف محل بروز حادثه داده‌اند، هلیکوپتر حامل رییس جمهور و همراهانش در منطقه جنگلی دیزمار بین روستای اوزی و پیر داوود دچار سانحه شده است. ️ اهالی این منطقه که در شمال ورزقان در استان آذربایجان شرقی قرار دارد به خبرنگار ایرنا گفته‌اند که صداهایی در این منطقه شنیده شده است. تا لحظه تنظیم خبر جزئیات بیشتری در این باره منتشر نشد و به رغم خبرسازی فیک‌نیوزها و افراد در شبکه‌های مجازی از سرنوشت بالگرد حامل رئیسی و همراهانش خبری نیست. سخنگوی دولت ساعت 8 شب نوشت: شرایط سخت و پیچیده‌ای را تجربه می‌کنیم. این حق مردم است که در جریان آخرین اخبار قرار گیرند،اما با توجه مختصات محل حادثه و شرایط جوی تا این لحظه هیچ خبری جدیدی وجود ندارد. در این لحظه صبر و دعا و اعتماد به گروه‌های امدادی راهگشاست.
بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که به محل وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیس جمهور اعزام شده بود اظهار داشت: ما الان در منطقه هستیم و همه نیروهای امدادی مشغول جست‌وجو هستند اما به دلیل آن که منطقه شدیداً مه‌آلود بوده، امکان جست‌و‌جو سخت است.
وزیر بهداشت افزود:‌ همه امکانات درمانی را شامل نیروهای امدادی، متخصصان طب اورژانس، متخصص جراحی و آمبولانس‌ها را در منطقه مستقر کرده‌ایم و امیدواریم پس از یافت شدن بالگرد اقدامات درمانی انجام شود.
سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد: از همه امکانات، تجهیزات و ظرفیت‌های ارتش، سپاه و فرماندهی انتظامی برای امدادرسانی و تفحص (سانحه بالگرد رئیس‌جمهور و همراهان) استفاده شود.
کوهنوردان به تیم امداد و نجات پیوستند
دیشب همچنین برخی کوهنوردان به تیم امداد و نجات پیوستند و جست‌وجوها همچنان ادامه داشت.به گزارش خبرنگار مهر، حدود ساعت 9 شب نوشت: به شدت هوا مه‌آلود بوده و کار امداد و نجات با سختی انجام شده است. شرایط دست به دست هم داده است تا هنوز اطلاع موثقی از محل سقوط و حادثه‌ای که برای بالگرد رئیس‌جمهور رخ داده است به دست ما نرسد.گروه‌های جدید امدادی و کوهنوردان برای یافتن محل بالگرد رئیس‌جمهور آمدند و همه امکانات فراهم است.به دلیل بدی شرایط جوی جست‌وجوها را نمی‌توان با بالگرد انجام داد و شرایط جوی امکان پرواز بالگردها وجود ندارد و این عملیات باید به صورت زمینی انجام شود و این مسئله باعث شده عملیات با مشکل و کندی مواجه شود.مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: بارندگی و مه تا فردا شب در منطقه ورزقان ادامه دارد.حبیب عبدلی در خصوص وضعیت جوی و بارش‌ها در محل حادثه بالگرد حامل رئیس جمهور گفت: سامانه بارشی در منطقه حاکم است و تا دوشنبه شب شاهد بارش در آن منطقه خواهیم بود.
*اعزام پهپادها وتیم‌های امدادی به محل حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور
رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر از اعزام پهپادها و تیم‌های امدادی هلال احمر به محل حادثه برای بالگرد کاروان همراه رئیس جمهور خبر داد.بابک محمودی گفت: به دنبال اعلام خبری مبنی بر وقوع حادثه برای بالگرد حامل کاروان همراه رئیس جمهوری، تیم‌های امدادی از سوی جمعیت هلال احمر به محل اعزام شده‌اند.وی افزود: محل وقوع حادثه در محدوده کلیبر و ورزقان بوده است. تیم‌های پهپادی و امدادی هلال احمر به محل اعزام شده‌اند.وی گفت: ما نیز در حال بررسی موضوع هستیم و خودمان نیز در محل حاضر خواهیم شد. تا کنون گزارشی مبنی بر سقوط دریافت نکرده‌ایم.وی گفت: گزارش‌ها حاکی از وقوع حادثه است و باید تیم‌ها در محل حاضر شوند تا بررسی‌ها در این خصوص انجام شود.
اخبار مخابره شده درباره حادثه ، اخبار خوبی نیست
«محمدجواد لاریجانی» دیشب گفت: اخبار مخابره شده درباره حادثه سقوط هلی‌کوپتر رئیس‌جمهور، اخبار خوبی نیست ولی ما امیدواریم. رییس پژوهشگاه دانش های بنیادی افزود: ما ملت امام حسینیم و شهادت برای ما افتخار است. لاریجانی در ادامه بیان کرد: دشمنان از این حادثه نمی‌توانند مقاصد شوم خود را دنبال کنند.با این وجود تا لحظه انتشار این خبر موثقی درباره وضعیت حادثه‌دیدگان منتشر نشد و امدادرسان‌ها در تلاش برای رسیدن به محل حادثه بودند.
لغو همه برنامه‌های شب میلاد در حرم امام رضا(ع)
با اعلام خبر سانحه بالگرد رییس جمهور، تمام برنامه‌های شب میلاد امام رضا (ع) لغو شد.  برای اولین بار در تاریخ مراسم‌های حرم رضوی آیین «خطبه خوانی» شب میلاد ثامن الحجج (ع) نیز برگزار نشد.اطلاعات آنلاین نوشت: با اعلام خبر سانحه بالگرد رییس جمهور، تمام برنامه‌های شب میلاد امام رضا(ع) لغو شد.  زائران و مجاوران رضوی که برای میلاد ثامن الحجج به حرم رضوی مشرف شده بودند همزمان با برپایی نماز جماعت برای سلامت رئیس جمهور و همراهانش دست به دعا برداشته و آیه شریف« أَمَّنْ یجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَیکشِفُ السُّوءَ» را یکصدا تلاوت کردند.

 

=========

رهبر انقلاب :
مردم برای سلامت رئیس جمهور و همراهان ایشان دعا کنند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبرمعظم‌انقلاب اسلامی دیشب در دیدار جمعی از خانواده‌های سپاهیان پاسدار که به مناسبت شب میلاد امام رضا(ع) برگزار شد، با ابراز تاثر از حادثه نگران کننده عصر دیروز برای رئیس جمهور محترم و همراهان ایشان گفتند: امیدواریم خداوند متعال رئیس جمهور محترم و مغتنم و همراهان ایشان را به آغوش ملت برگرداند. همه برای سلامت این جمع خدمت‌گزار دعا کنند. ملت ایران نگران و دلواپس نباشند، هیچ اختلالی در کار کشور به وجود نمی‌آید.