خود کرده را تدبیر است!!
دکتر صلاح‌الدین هرسنی (کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- اقتصاد

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- فرهنگ و هنر
۷- ورزش
۸- صفحه آخر

2454
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


دفاع “نوبخت” از سیاست‌های اقتصادی دولت روحانی:

افزایش قیمت بنزین تصمیم حاکمیت بود نه دولت!

همدلی| رئیس سازمان برنامه و بودجه در دولت روحانی معتقد است که سیاست‌های اقتصادی اتخاذ شده در دولت گذشته، درست بوده و اگر به گذشته بازگردد، باز هم همان سیاست‌ها را دنبال خواهد کرد.
«محمدباقر نوبخت» در گفت‌وگو با تسنیم، درباره سیاست‌های دولت گذشته ازجمله تغییر یکباره قیمت بنزین در سال 1398 گفت: در حوزه بنزین برخی محاسبات چیزی حدود 900هزار میلیارد تومان یارانه را نشان می‌داد. تصمیم جمعی حاکمیت بر این بود که قیمت بنزین تغییر کند. البته دولت مخالف بود اما این سیاست یک سیاست تایید شده در جلسه سران قوا بود و قرار شد که اجرا شود.
وی افزود: در حوزه اجرا اعتقادی وجود داشت که اگر افزایش قیمت بنزین، از پیش اعلام شود منجر به تشکیل صف و مسائل دیگری خواهد شد. وزارت کشور از دولت مجوز گرفت تا در یک شب جمعه‌ای که شرایط را مناسب می‌داند، اجرا را انجام دهد. نکته‌ای که آقای روحانی گفت درست بود. تصمیم گرفته و ابلاغ شده بود اما اینکه در چه زمانی اجرا شود در اختیار وزارت کشور قرار داده شد. افزایش قیمت بنزین در گذشته نیز رخ داده بود اما اینکه منجر به اعتراض شود، رخ نداده بود. این مسأله نشان داد که جامعه نسبت به افزایش قیمت بنزین حساس است و این حساسیت همچنان ادامه دارد.
ناچار به فروش 200 هزار میلیارد تومانی اوراق شدیم
نوبخت درباره اجرای سیاستهای دولت روحانی پس از تشدید تحریم‌ها و فروش اوراق برای جبران کسری بودجه گفت: کشور باید بر پایه مالیات اداره شود. اگر رقم مالیات برای هزینه‌ها ناکافی شود، باید دو چیز را بفروشیم یا باید دارایی سرمایه‌ای مانند نفت بفروشیم یا دارایی مالی. هر مقدار که دارایی سرمایه‌ای بیشتری بفروشیم کمتر از دارایی مالی استفاده می‌کنیم.
وی ادامه داد: وقتی درآمد ارزی به 7.5 میلیارد دلار تقلیل پیدا کرد، ناچار شدیم که از دارایی‌های مالی به میزان 200 همت استفاده کنید اما دولت فعلی توضیح دهد که وقتی در سال‌های آینده نفت بیشتری فروش رفت، چرا باز 300 همت دارایی مالی منتشر کرد. لذا معتقدم با توجه به شرایط تحریم و محدودیت منابع این موضوع قابل درک است.
زانوی تحریم‌ها را از گلوی اقتصاد برداریم
رئیس پیشین سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه توصیه ما این است که بهترین راه این است که به صورت عزتمندانه از ظرفیت‌های نشان داده خود استفاده کنیم، گفت: دولت‌ها باید بتوانند حتی از ظرفیت نظامی هم استفاده کنند و با حفظ ارزش‌ها، زانوی تحریم‌ها را از اقتصاد کشور بردارند.
وی با اشاره به اینکه در دولت قبل و در حوزه زیرساختی هزاران کیلومتر ریل کشیده شد، گفت: در کنار آن به وضعیت معیشتی کارکنان دولت و افراد تحت پوشش کمیته امداد رسیدگی کردیم. تا سال 1397 سعی کردیم تا افزایش حقوق بیش از تورم باشد و پس از آن نیز از ظرفیت قانونی استفاده کردیم و بعضا پرداختی به کارکنان دولت را تا 50درصد افزایش دادیم.
نوبخت اظهار کرد: لذا فکر می‌کنم این سیاست‌ها، سیاست‌های درست و موفقی بود و اگر به گذشته برگردیم همین اقدامات را انجام می‌دهیم. امروز بخشی از نارضایتی‌ها مربوط به حوزه مالیات است که نیاز به اصلاح دارد.