خود کرده را تدبیر است!!
دکتر صلاح‌الدین هرسنی (کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- اقتصاد

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- فرهنگ و هنر
۷- ورزش
۸- صفحه آخر

2454
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


ساختار را دریابیم!

علی ‌مندنی پور (فعال مدنی)

 فایل صوتی اظهارات وقیحانه حسن کلیدری، رئیس مدیریت بحران شهرداری مشهد در مصاحبه با خبرنگار روزنامه خراسان: «سیل نیامده، دارم توی دوربین‌ها می‌بینم، آب‌گرفتگی جزییه، همه چیز تحت کنترله. اگه ماشینی رو آب برده ماشینش کارتنی بوده، نه آهنی.. همه چی حل شده آب رفته .»
 متاسفانه تا کنون سیل مشهد دست‌کم ۷ کشته و ۱۲ مفقود داشته.: نادیده گرفتن افکار عمومی تا کی؟! این صدای حسن کلیدری رئیس مدیریّت بحران شهرداری شهر مشهد دومین کلان شهر کشور ومدیری از خیلِ مدیران اداره کننده ی جامعه ما در نیمه‌‌ی نخست قرن بیست ویکم‌ است!! آنچه از زبان این “مجسمه بلاهت”! در باره سیل اخیر شهر مشهد می شنویم، نمونه کوچکی است از ندانم کاری ها و مشتی است نمونه ی خروار و یاد آورِ بیلان کارِ جماعتی از برخی  “مسئولانِ مسئولیت ناپذیر و غیر پاسخگوی”در گذرِ چند دهه گذشته!!  مسئولان وظیفه نشناسی که با گُنده‌گویی‌ها، ارائه آمارهای غیرواقعی، دروغ بافی‌ها و‌مجیز گویی‌های آنچنانی‌شان با هدفِ رسیدن به جایگاه‌های بالاتر وبه تبع آن حفظ این “جایگاه”، کشور را در این موقعیّت و‌شهروندان را در تنگنا قرار داده و جز به منافع و مصالح خود و دار ودسته شان نیندیشیده و‌نمی اندیشند! هم آنانی که‌گویی نه از تعهد بویی برده‌اند و‌نه از آگاهی و‌تخصص بهره‌ای ! و چنانچه افتاده است و دانیم با تکیه بر یاری و “مساعدت” تمام و کمالِ “بلند مرتبه‌گان” تمامیّت خواه، گروه‌گرا، دوست پرور، حامی پرور و قوم‌گرا و بکار‌گیری ابزارِ کارآمد زمانه یعنی”تظاهر و ریا” به این جایگاه چنگ انداخته اند! آنگاه که مدیرانی از این قماش مسئولیّت اداره کارهای کشور را بر عهده داشته و اینگونه با بیشرمی و صد البته با خونسردی و بی‌تفاوتی هر چه تمام‌تر در روز روشن به چشمان مان زُل زده و به‌جای تامین آسایش و آرامش مردم “دروغ می‌بافند !
 جا دارد به شهروندان حقّ بدهیم ، براین همه درد و غم یقه چاک‌کرده و از این همه تبعیض و‌نابرابری و بی‌عدالتی و وعده‌های بدون پشتوانه، فریادِ وامصیبتا سر بدهند!  پخمگانی که گویی بویی از انسانیّت نبرده بر شانه‌های خسته و کوفته‌مان سوار و به روال همیشگی پاسخ‌گوی گفتار و رفتار و کردار شان نیستند! امثال کلیدری نماد برخی مدیریت‌های فَشَل و نا کارآمد سرزمین من‌و‌تو‌ و ماست! سرزمینی که خیلی از جاهایش را آب بُرده‌ و‌ این‌گونه مسئولان را خواب!
راستی چرا برخی‌ها این همه به مردم دروغ می گویند؟! مگر می‌شود در”دهکده جهانی” با خانه‌های شیشه‌ای و شفاف و ابزارهای پیشرفته ارتباطی در اختیار، این همه پنهان کاری کرد و”دروغ” به خوردِ شهروندان داد؟ آن هم شهروندانی که همه چیز را با چشمانشان دیده و با گوش‌هایشان شنیده و در زندگی روزانه لمس کرده، به مقایسه نشسته و داوری کرده‌اند! کتمان واقعیّت تاکی؟! و مگر نه این است که همه چیز را همگان دانند؟ *-در خبری که هم اینک بدستم رسید ، گوئیا استاندارخراسان رضوی فرمانی دائر بر عزل مدیر یاد شده صادر کرده است. به داوری من شهروندِ درجه ۲ این حرکت به مثابه همان پاک کردن صورت مسئله است ،مسکّنی بیش نبوده و دردی را از مردم دوا نخواهد کرد. کلیدرهای بسیاری در نظام مدیریتی کشوربدون داشتن شایستگی‌های علمی - اخلاقی و... جا خوش کرده‌اند!  با کنار گذاشتن یک ویا چند وزیر و معاون وزیر و رئیس و مدیر کل و مدیر رَه بجایی نخواهیم برد، ساختار را دریابیم!