خود کرده را تدبیر است!!
دکتر صلاح‌الدین هرسنی (کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- اقتصاد

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- فرهنگ و هنر
۷- ورزش
۸- صفحه آخر

2454
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


پیراهن صورتی!

ایمان اسلامی‌بین (فعال سیاسی)

 آنچه از شواهد و قرائن می توان برداشت نمود این است که گویا شمخانی دبیر سابق شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری پیش رو است ؛ یعنی می توان از الان گفت که یکی از رقبای احتمالی سید ابراهیم رئیسی در سال 1404 شمخانی خواهد بود. البته از همین الان می توان با یقین کامل نوشت که در صورت قطعی شدن کاندیداتوری وی ،او هیچ شانسی نخواهد داشت؛ زیرا در درجه نخست باید به جایگاه اجتماعی او توجه کرد.
به نظر می‌رسد او در همان ماه‌های پایانی حضوراش در شورای عالی امنیت ملی چنین فکری را در سر می‌پروراند. به عبارتی می‌توان گفت یکی از دلایلی که رسانه «نورنیوز» توسط وی و نزدیکان‌اش متولد شد و اینگونه القا شد که رسانه شورای عالی امنیت ملی است تا اعتباری کسب کند به همین دلیل بود. ولی چه کسی است که نداند نورنیوز هیچ ارتباطی به شورای عالی امنیت ملی کشورمان ندارد، بلکه ارتباط اش زمانی بود که متولد شد و نزدیکان شمخانی برخی خبرهای خاص شورا را از کانال این رسانه منتشر می کردند.اتفاقا چندی پیش نیز وقتی مشاهده شد رسانه های غربی مدام در حال انعکاس اخبار نورنیوز به نام مواضع شورای عالی امنیت ملی هستند. این شورا اطلاعیه ای صادر کرد تا هرگونه ارتباط را رد کرده باشد.
از نظر موضع‌گیری هم می‌توان گفت که سیاست شمخانی مثل همیشه اکنون هم یکی به نعل و یک به میخ است.در حقیقت او خیلی تلاش دارد هم حاکمیت را راضی نگه دارد و هم آن پایگاه ضعیف خود میان اصلاح طلبان و اعتدالگرایان را حفظ کند. ناگفته پیدا بود وقتی ترامپ در امریکا قدرت گرفت و شرایط ادامه برجام متزلزل شد شمخانی نیز چرخشی در موضع‌گیری‌های خود ایجاد کرد و به جای دفاع از توافق هسته‌ای انتقادهای نرمی را متوجه معماران این توافق کرد. به‌هرحال او وقتی دید موضع حاکمیت به طور کل نسبت به برجام تغییر کرده وبدبینی هایی ایجاد شده ترجیح داد او نیز در سمتی بایستد که نفع سیاسی بیشتری برای وی دارد.
چند روز قبل ویدئویی از علی شمخانی منتشر شد که خیلی بازتاب داشت. او در این ویدئو در حال تراول پاشی به کودکان محروم است. از سوی دیگر وی در این ویدئو پوششی دارد که از نگاه رسمی عجیب و از نگاه سیاسی کدی است به معنی حضور در انتخابات. او در ویدئو مذکور پیراهنی صورتی برتن کرده و با کتی رنگ روشن و عینک آفتابی ظاهر شده است.معمولا در کشورمان وقتی یکی از چهره‌های سیاسی چنین تغییراتی را اعمال می‌کند یعنی خیالاتی در سر دارد.
تجربه به ما می‌گوید در گذشته برخی سیاسیون برای حضور در انتخابات عمل جراحی زیبایی انجام دادند و یا بوتاکس کردند و حتی در مطب‌های لاغری حضور یافته تا وزن خود را کاهش دهند که در عکس‌های انتخاباتی جذاب به نظر برسند.  به‌هرحال،چه بسا خود وی نیز خوب بداند با توجه به آرایش سیاسی کشور و جو موجود، وی شانسی نخواهد داشت.اما بالاخره همین حضور هم می‌تواند امتیازی برای شمخانی محسوب شود که به طور کل محو نگردد.