خود کرده را تدبیر است!!
دکتر صلاح‌الدین هرسنی (کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- اقتصاد

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- فرهنگ و هنر
۷- ورزش
۸- صفحه آخر

2454
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


2 اتفاق در یک جلسه مجمع عمومی سازمان‌ملل

سیف الرضا شهابی (تحلیل‌گر سیاسی)

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در روز جمعه ۲۱  اردیبهشت ۱۴۰۳  ( دهم می‌۲۰۲۴ ) برای بررسی عضویت کامل فلسطین در سازمان مزبور تشکیل جلسه داد بعد از بیان نظرات از سوی موافقان و مخالفان رای گیری به عمل آمد و از ۱۹۳ کشور عضو ۱۴۳ کشور به پیش نویس قطعنامه عضویت کامل فلسطین رای مثبت دادند آمریکا و اسرائیل طبق معمول و تعدادی اندک از دیگر کشورها رای منفی دادند به اضافه چند کشوری که رای ممتنع به صندوق انداختند  .اکنون مصوبه اخیر که انعکاس مثبت  افکار جهانی نسب به عضویت کامل  فلسطین در سازمان ملل  است به شورای امنیت سازمان ملل ارسال خواهد شد تا در صورت تصویب در شورای مزبور  و عضویت فلسطین در سازمان ملل یک گام مثبت برای برقراری صلح و امنیت  در منطقه و جهانی بر داشته شود.
 از آنجا که منافع آمریکا و اسرائیل در جنگ افروزی است با مصوبه مجمع عمومی به مخالفت برخاستند بطوریکه بعد از تصویب “ رابرت وود “ معاون نماینده آمریکا در مجنع عمومی مصوبه مزبور را محکوم کرد ! به احتمال قوی و بر اساس سابقه ،  آمریکا در شورای امنیت با عضویت فلسطین مخالفت خواهد کرد و با حق ظالمانه و تبعیض آمیز وتو مانع از تصویب می‌شود . آنچه که تا کنون با نتیجه رای گیری روز جمعه  مشخص شد آمریکا و اسرائیل در مقابل ۱۴۳ کشور جهان قرار دارند ۱۴۳ کشوری که  خواهان عضویت کامل فلسطین هستند.
نکته مهمتر این که  در روز یاد شده  اتفاقی دیگر در همان مجمع عمومی سازمان ملل رخ داد که می‌توان از آن به عنوان یک فاجعه برای اسرائیل در ارتباط با سازمان ملل ذکر کرد “ گیلاد آردان “ نماینده اسرائیل در سازمان مزبور  با کمال وقاحت و بی اعتنایی به مجمع عمومی که نمایندگان ۱۹۳ کشور در آن حضور دارند منشور سازمان ملل را که اساسنامه  این سازمان و رعایت مفاد آن برای همه اعضا الزامی است و در متن منشور صریحا تاکید شده مفاد منشور بر هر قرارداد بین المللی دیگر مقدم است در مقابل چشم اعضا و دوربین‌ها  در داخل دستگاه کاغذ خردکن انداخت و پاره کرد ؟!!
 این مسئله که در تاریخ سازمان ملل بی سابقه است از یک سو،  خشم و عصبانیت اسرائیل را نسبت به جامعه جهانی را نشان می‌دهد.  اسرائیل به جای این که به رای مجمع عمومی تمکین کند با پاره کردن منشور سازمان ملل  علیه این سازمان طغیان می‌کند !! از دیگر سو ،  اگر این عمل زشت و قبیح را هر کشور دیگر انجام می‌داد آمریکا و کشورهای اروپایی حامی اسرائیل با فضا سازی آن را  محکوم می‌کردند حتی خواهان اخراج آن کشور می‌شدند در حالیکه اسرائیل طفل لوس و  در دانه کشورهای غربی هر عمل زشتی انجام دهد علاوه بر این که تنبیه نمی‌شود مورد تشویق هم قرار می‌گیرد !!