خود کرده را تدبیر است!!
دکتر صلاح‌الدین هرسنی (کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- اقتصاد

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- فرهنگ و هنر
۷- ورزش
۸- صفحه آخر

2454
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


افزایش تعطیلات هفتگی؛ تهدید یا فرصت؟

ولی‌الله شجاع‌پوریان (مدير مسئول)

افزایش تعطیلات هفتگی؛ تهدید یا فرصت؟

ولی‌الله شجاع‌پوریان (مدير مسئول)

 مجلس شورای اسلامی در تازه‌ترین مصوبه خويش روز شنبه راتعطیل اعلام کرد. این مصوبه واکنش‌های متفاوتی را در سطح کارشناسان و افکار عمومی جامعه داشته است که در این یادداشت، در چند بند کوتاه به آن پرداخته می‌شود:
1-بیش از 102 کشور در دنیا دارای دو روز تعطیلات پایان هفته هستند، نتایج هیچ پژوهش و مطالعه مستندی، قائل به کاهش توسعه در صورت اعمال دو روز تعطیلی پایان هفته در دنیا نبوده است. بلکه برعکس نتایج مطالعات جدید بر رابطه مستقیم افزایش کارایی با افزایش تعطیلی روزهاي هفته تاکید داشته و غالب مطالعات، رابطه معناداری بین کاهش ساعات کاری و افزایش بهره‌وری را اثبات کرده است.
2-در میان همه کشورهای دنیا فقط ایران، افغانستان و جیبوتی دارای تعطیلی هفتگی در روز جمعه هستند؛ کانادا، استرالیا، انگلستان، فرانسه، اسپانیا، مالزی، چین، ترکیه، ژاپن، امارات و ... دارای دو روز تعطیلات پایان هفته هستند که به تناسب فرهنگ و شرایط سیاسی و اجتماعی در روزهای شنبه و یک شنبه یا جمعه و شنبه اعمال می‌شود و تعطیلی دوروزه درهفته درکاهش‌ رشد وتوسعه آنها تاثیری منفي نداشته است.
3_ در برخی از کشورهای دنیا حتی تجارب سه روز تعطیلی در هفته نیز در حال آزمایش است. ژاپن، ایسلند، بلژیک و آفریقای جنوبی کشورهایی هستند که در حال آزمایش طرح افزایش تعطیلات پایان هفته و اجرای چهار روز کاری در هفته هستند و به یک سیاست جدی برای کسب‌وکارهایی که برای مبارزه با فرسودگی شغلی و حفظ کارمندان خود تلاش می‌کنند، تبدیل شده است.
4_  مخالفانی که ادعا می‌کنند تعطیلی شنبه به دلیل تشابه با سنت یهودی، مردود است اگر در زمان حیات پیامبر اکرم(ص) و انتخاب کعبه به عنوان خانه خدا و مرکز عبادت بودند، چه واکنشی نشان می‌دادند؟ کعبه‌ای که پیش از اسلام مرکز بت‌پرستی و نماد شرک بوده است. اگر چنین استدلال‌هایی در زمان صدر اسلام به کار گرفته می‌شد بسیاری از مناسک اسلامی شبهه‌ناک می‌بود. موضوعاتی چون حجاب، روزه و امثالهم نیز در دین یهود تاکید شده آیا می‌بایست در دین اسلام تعطیل شود؟ پیچیدگی‌ها و ظرائف دنیای کنونی و روابط تجاری و بازرگانی و دیپلماتیک ایجاب می‌کند برای تسهیل همکاری و ارتباط بیشتر با جهان سازگاری و انطباق و انعطاف لازم را به کار بست.
5_ یکی از اولویت‌های اصلی نظام در یکی دو دهه گذشته خانواده‌محوری و فرزندآوری است، لااقل اگر قائل به همین دغدغه‌ها هستیم باید از تاثیر مطلوب افزایش تعطیلات پایان هفته به نفع خانواده و فرزندآوری حمایت کرد. بسیاری از مخالفان افزایش تعطیلات، در گفتمان خود اعتقادی به توسعه و پیشرفت ندارند، اما همین که صحبت از آسایش مردم می‌شود، توسعه و تولید و پیشرفت و رفاه برایشان دغدغه می‌شود، آیا با این میزان از ساعت و روزهای کاری فرصتی برای صله ارحام و خانواده‌محوری باقی می‌ماند؟
 6_  از سويي افزایش تعطیلات پایان هفته شرایط گردشگری را در کشور بهبود می‌بخشد، اگر خانواده‌ها تعطیلات منظم پایان هفته بیشتری داشته باشند، گردشگری داخلی رونق بیشتری می‌گیرد و به جای تعطیلات فصلی و مناسبتی، در میانه همه هفته‌های سال می‌توان شاهد رونق گردشگری و به دنبال آن رونق اقتصادیِ هفتگی مناطق گردشگرپذیر باشیم. اتفاقی که به دنبال آن فرصت‌های بیشتری برای رونق اقتصادی کشور فراهم می‌شود.
7_  بسیاری از آمارهای شایع در خصوص تعطیلات در ایران واقعیت ندارد و ایران برخلاف بسیاری از کشورهای دنیا اتفاقا دارای ایام تعطیلات کم‌تری است. دو روز تعطیلی هفتگی در قریب به اتفاق کشورهای دنیا اعمال می‌شود و سایر تعطیلات مناسبتی نیز به گونه‌ای مدیریت می‌شود که اخلالی در سیستم اداری و اقتصاد و آموزش ایجاد نکند؛ تجارب مختلف دنیا به جای کمیت، بر کیفیت وکارایی و بهبود و بهینه‌سازي متمرکز شده است. تجارب دوران کرونا هم ثابت کرد بسیاری از کسب و کارها در صورت کاهش ساعت کاری آسیبی نخواهند دید و چه بسیا فرصت‌های جدیدی را ایجاد خواهد کرد.