خود کرده را تدبیر است!!
دکتر صلاح‌الدین هرسنی (کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- اقتصاد

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- فرهنگ و هنر
۷- ورزش
۸- صفحه آخر

2454
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


سوء تغذیه در بخشی از مردم عیان شده است

حذف گوشت قرمز از سبد سه دهک اول جامعه

همدلی| یک کارشناس اقتصادی گفت: با توجه به کاهش شدید متوسط مصرف گوشت قرمز در 10 دهک، وقتی که آمار متوسط مصرف تا این حد کاهش پیدا کرده یعنی این کالا از سبد خانوار برخی از دهک‌ها حذف شده است.«علیرضا حیدری» در گفت‌وگو با ایلنا اظهار داشت: بررسی افزایش نرخ تورم مواد غذایی و سهم آن در سبد خانوار دهک‌های مختلف درآمدی - هزینه‌ای متفاوت است. وقتی از سبد خانوار حرف می‌زنیم یعنی از تنوع مواد خوراکی مصرفی با کیفیت متفاوت و با قیمت متفاوت و در بررسی تابع مصرف این مواد می‌بینیم که در دهک‌های مختلف، سهم و میزان مصرف متفاوت است.وی ادامه داد: نمی‌توانیم این موضوع را در دهک‌های مختلف شبیه به هم ببینیم و مقایسه کنیم که تغییرات چگونه رخ می‌دهد اما در سه دهک اول سهم میزان تورم مواد خوراکی بیشتر از سایر دهک‌هاست چون درآمد کمتری دارند و طبیعتا سهم مواد غذایی به عنوان اولویت و نیاز اولیه باید پوشش داده شود.
واکنش مردم در برابر گرانی، مصرف کمتر است
این کارشناس اقتصادی گفت: باید توجه داشت که در برخی از مواد خوراکی، هزینه‌ها کم‌کشش هستند یعنی افزایش قیمت مواد غذایی تاثیر قابل توجهی در مصرف نمی‌گذارد. برای مثال اگر قیمت نان افزایش هم پیدا کند باز مردم مصرف‌کننده نان هستند اما درباره پروتئین این موضوع دیده نمی‌شود چون وقتی قیمت این کالا به طور شدید افزایش پیدا کند،‌ تغییر الگوی مصرف اجتناب‌ناپذیر است. در این حالت مصرف‌کننده دیگر توانایی تحمل افزایش قیمت را ندارد و در برابر افزایش قیمت، با میزان مصرف واکنش نشان می‌دهد و به‌رغم میل باطنی خانوارها، مصرف کاهش پیدا می‌کند. ممکن است که برخی از کالاها کلا از سبد مصرفی خارج شوند که این اتفاق برای گوشت قرمز افتاده است.حیدری با بیان اینکه در دهک‌های اول تا سوم می‌توان پیش‌بینی کرد که تقریبا گوشت قرمز از سبد مصرفی خانوار خارج شده،‌ افزود: با توجه به کاهش شدید متوسط مصرف در 10 دهک، وقتی که آمار متوسط مصرف تا این حد کاهش پیدا کرده یعنی این کالا از سبد خانوار برخی از دهک‌ها حذف شده است.
در آینده مردم سالمی نخواهیم داشت
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه آثار و تبعات مشخص افزایش نرخ تورم مواد غذایی، سوءتغذیه است، اظهار داشت: با فراگیری سوءتغذیه به طور طبیعی هزینه‌های درمان در آینده برای دولت افزایش پیدا می‌کند و به دنبال آن در آینده مردم سالمی نخواهیم داشت.حیدری تاکید کرد: در بررسی‌های اخیر وزارت بهداشت و درمان که در شورای عالی کار مطرح شد، برای سرانه مصرف گوشت قرمز و سفید،‌ لبنیات و تخم‌مرغ وزنی تعریف شده که اگر سرانه مصرف به آن وزن مشخص نرسد و یکسری از پروتئین‌های ضروری حذف شود، در رشد و تکامل افراد موثر خواهد بود و در صورت کاهش مصرف، رشد و تکامل فیزیکی افراد دچار اختلال می‌شود.وی ادامه داد: این وضعیت در تمام کشور دیده می‌شود اما در استان‌های کم‌برخوردار بیشتر و در مناطقی که سرانه درآمد پایین‌تر است و در دهک‌‌های پایین جمعیت، بیشتر متمرکز می‌شود. این اتفاق افتاده و آثار بلندمدت خروج برخی از مواد خوراکی از سبد خانوار و سوءتغذیه، جبران‌ناپذیر است چون حتما باید در زمان خودش این مواد غذایی مصرف شود.این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه آثار سوءتغذیه را می‌توان در نسل‌های آینده هم دید، گفت: در این شرایط آثار سوءتغذیه و نارس شدن جسمی افراد در نسل آینده دیده می‌شود. البته اگر این افراد دوام بیاورند تا به نسل آینده برسند. هر چند در این بحران قرار داریم اما متاسفانه سیاست‌گذار به این موضوع هیچ توجهی ندارد.