خود کرده را تدبیر است!!
دکتر صلاح‌الدین هرسنی (کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- اقتصاد

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- فرهنگ و هنر
۷- ورزش
۸- صفحه آخر

2454
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


زورآزمایی برای تصاحب ریاست مجلس دوازدهم بالا گرفت

آزمون سخت برای یک‌دست شده‌ها

همدلی|  سرویس سیاسی: بعد از پایان رقابت‌های اولیه و اعلام نتایج انتخابات دور دوم مجلس دوازدهم، رایزنی‌ها و یارکشی‌ها آغاز شده. برخی بر این عقیده‌اند با وجود رادیکال‌ها در مجلس دوازدهم و افزایش تعداد آنها در این دوره، مجلس نیازمند یک سر معتدل و است تا بتواند بازوهای قوی و عضلانی تندرو را کنترل کند. این نظر که اغلب طیف قالیباف را بر دیگران ترجیح می‌دهد و تقسیم قدرت در این دوره را ضروری می‌داند مقابل تحلیل طیف دیگری قرار دارد که با وجود چسبندگی به دولت و جداشدگان از پایداری‌ها به هر دری خواهد زد تا قالیباف را از گردونه تصمیم‌سازی خارج کند، نکته‌ای که شاید در سال آخر دولت سیزدهم امری حیاتی برای آنها خواهد بود.
 یارکشی از میان مستقلین از این رو مهم‌تر شده که انشعاب در میان اصولگرایان افزایش یافته و به رغم تلاش دولت و نمایندگان نواصولگرا که معتقدند «نه اصولگرایی و نه اصلاح‌طلبی » ابهام انتهای کوچه تاریک پابرجاست و گمانه‌زنی برای قدرت گرفتن جناح‌ها در این دوره سخت‌تر از گذشته است. هفته گذشته  «عباس امیری‌فر» با نقل یک دیدار از قالیباف با یک مقام عالیرتبه نظام این ذهنیت را تقویت کرد که ریاست او بر مجلس همانی است که گروه اول از آن به عنوان لزوم افزایش اعتدال و عقلانیت در مجلس از آن یاد می‌کنند و تصمیم بزرگان در اداره دوره دوازدهم بر این است که قالیباف به تشتت در این مجلس سامان بدهد. اما مدافعان گروه تندتر بر افرادی مانند «مجتبی ذالنوری» اصرار دارند و می‌گویند انتظار مردم بر تغییر مدیریت است. عباس امیری‌فر می‌گوید بازهم قالیباف رئیس مجلس می‌شود و دعواها بیشتر برای نایب‌رئیسی مجلس و هیئت‌رئیسه خواهد بود.
بخت قالیباف برای ریاست مجلس
این فعال سیاسی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفته: «در فضای انتخاباتی و به خصوص وقتی یک جناح سیاسی حضور نداشته باشد، رقابت‌ها درون جناح حاضر در انتخابات شکل می‌گیرد. اکنون با این وضعیت روبه‌رو هستیم؛ به این معنا که اصولگرایان در غیاب اصلاح‌طلبان به رقابت میان خودشان می‌پردازند. وقتی یک گروه به نام اصولگرایی حاکم می‌شود بین‌شان اختلاف به وجود می‌آید؛ به ویژه اینکه یک عده‌ای هم اهل تندروی هستند و ترمز ندارند.»
او این‌گونه تحلیل می‌کند که: «رهبر انقلاب چندی پیش گفتند که نباید کشمکش‌‌ها ادامه یابد اما متأسفانه برخی جدال‌ها و کشمکش‌ها را ادامه دادند و شروع به تخریب یکدیگر کردند و حتی کار را به مطرح کردن مسائلی درباره زندگی خصوصی کشاندند. آقای قالیباف به‌هرحال رئیس‌مجلس است و گرچه نقدهایی به عملکردش وارد است اما نباید اینچنین تخریب شود، زیرا رئیس قوه مقننه کشور است.»
این فعال سیاسی همچنین می‌گوید: «البته با تدابیر رهبر انقلاب اسلامی این اختلاف‌ها جمع می‌شود. یک عده فعلا سروصدا می‌کنند؛ همان‌هایی که سودای ریاست مجلس در سر دارند که از بین آنها هستند کسانی که در گذشته ردصلاحیت شده‌اند و حتی سابقه محکومیت دارند. تحلیل من این است که باز هم آقای قالیباف رئیس مجلس می‌شود و دعواها بیشتر برای نایب‌رئیسی مجلس و هیئت‌رئیسه خواهد بود.اختلافات اصولگرایان تا انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس ادامه خواهد داشت و بعد از آن کاهش می‌یابد اما در کل این اختلافات وقتی همراه می‌شود عملکرد ضعیف دولت در حوزه معیشت و اقتصاد می‌تواند سرمایه اجتماعی اصولگرایان را کاهش دهد.»
ذالنوری و متکی ائتلاف می‌کنند ؟
در همین حال «سیدحسین نقوی حسینی» درباره سرنوشت کرسی ریاست مجلس دوازدهم معتقد است: «امروز از توقعات جامعه و کسانی که پای صندوق های رأی حاضر شدند آن است که مدیریت و هیأت رئیسه مجلس تغییر کند و تحولی در سبک و شیوه اداره مجلس اتفاق بیفتد.»
وی می‌گوید:«حالا جریانات مخالف آقای قالیباف توانستند این نگاه را جا بیندازند یا آنکه حاشیه های ایجاد شده برای آقای قالیباف عامل این موضوع شد، این توقع را در مردم به وجود آمده است که دیگر مدیریت فعلی مجلس در مجلس آینده تکرار نشود بنابراین نمایندگان برای پاسخگویی به موکلان خودشان قطعا تلاش می کنند تغییر مدیریت مجلس محقق شد.»
فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به نهایی شدن ترکیب مجلس دوازدهم بعد از انتخابات مرحله دوم اینگونه دریافت خود را بیان می‌کند: «بعد از انتخابات 21 اردیبهشت کفّه نمایندگان حامی تغییر مدیریت در مجلس دوازدهم سنگین تر شد و اغلب منتخبان کسانی هستند که به جریان تغییر نزدیک هستند تا به جریان ثبات. در مجموع شواهد و قرائن نشان می دهد داریم به سمت تغییر مدیریت مجلس می‌رویم.»
وی درباره حضور 140 منتخب مجلس دوازدهم در نشست با قالیباف گفته: «منتخبانی که در آن جلسه حضور یافتند، حضورشان به آن معنی نیست که قطعا به ریاست آقای قالیباف رأی بدهند، چون حاضران در آن جلسه صحبتی درباره ریاست مجلس آینده نکردند و طبق مصاحبه‌هایی هم که از آنها منتشر شد هدف جلسه آشنایی با نحوه کار مجلس و همکاری نمایندگان با یکدیگر بود.»
این نماینده ادوار مجلس درباره شانس گزینه های مطرح برای تصدی کرسی ریاست مجلس آینده می‌گوید: «امروز در بین منتخبان گرایش بیشتر به سمت ریاست آقای ذوالنوری است و آقای قالیباف و آقای متکی در رتبه های بعدی قرار دارند. اگر آقای ذوالنوری بتواند جریان تغییر را به نحوی مدیریت کند که مصداق تغییر خود او است، شانس رأی آوری بیشتری دارد.»
وی درباره پیشنهاد تشکیل فراکسیون واحد اصولگرایی و انتخاب ریاست مجلس آینده از میان آقایان قالیباف، ذوالنوری و متکی می‌افزاید: «چنین طرحی موفق نمی شود چون جریانات فعلی روی این موضوعات با هم وحدت نمی کنند.»
نقوی درباره ائتلاف احتمالی متکی با ذوالنوری معتقد است: «فعلا زمینه ای برای ائتلاف وجود ندارد ولی قطعا آقای ذوالنوری برای رأی آوری نیازمند جلب توجه آقای متکی است. همانطور که گفتم جریان تغییر در مجلس دوازدهم غالب است. یعنی آقای متکی به هیچ وجه نمی تواند با آقای قالیباف ائتلاف کند و رأی به ثبات دهد چون آقای متکی خودش سردمدار تغییر بوده است. بنابراین امروز آقای ذوالنوری و آقای متکی در یک جبهه قرار دارند، طبیعتا اگر قرار به ائتلافی باشد باید میان مجموعه آنها اتفاق بیفتد.»