خود کرده را تدبیر است!!
دکتر صلاح‌الدین هرسنی (کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- اقتصاد

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- فرهنگ و هنر
۷- ورزش
۸- صفحه آخر

2454
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


سخنگوی وزارت امورخارجه در واکنش به سخنان “کمال خرازی”:

تغییری در دکترین هسته‌ای ایران ایجاد نشده است

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اظهارات اخیر «کمال خرازی» درباره احتمال تغییر دکترین هسته‌ای کشورمان در آینده گفت: ایران بارها موضع اصولی خود مبنی بر تولید، نگه‌داری و انباشت سلاح‌های کشتار جمعی بر اساس دکترین هسته‌ای خود که مبتنی بر فتوای رهبر انقلاب است را تکرار و تاکید کرده است. ایران، معاهده‌های بین‌المللی ممنوعیت سلاح‌های کشتار جمعی را امضا کرده است؛ ما معتقدیم که وجود سلاح‌های هسته‌ای، تهدیدی برای صلح و امنیت منطقه‌ای و جهانی است؛ در منطقه غرب آسیا تنها رژیم صهیونیستی است که به معاهده عدم انتشار سلاح‌های کشتار جمعی نپیوسته است. بنابراین موضع رسمی ایران در مورد سلاح‌های کشتار جمعی از طریق مقامات عالیه کشور به طور مکرر مطرح شده و تغییری در دکترین هسته‌ای ایران ایجاد نشده است.
ارزیابی مثبت تهران از سفر گروسی
«ناصرکنعانی» که نشست هفتگی خود را با رسانه‌ها در محل برپایی نمایشگاه کتاب برگزار کرد با اشاره به سفر اخیر «رافائل گروسی» به ایران، گفت: سفر آقای گروسی به ایران برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای انجام شد؛ ما سفر آقای گروسی را مثبت ارزیابی می‌کنیم. ایران همواره تلاش کرده حسب رفتار حرفه‌ای آژانس از جمله عدم سیاسی‌کاری و رعایت اصل بی‌طرفی، تعامل سازنده با آژانس داشته باشد. امور جاری از طریق مذاکره‌های فنی در جهت نیل به فهم مشترک همچنان در دستور کار ایران و آژانس قرار دارد؛ این سفر فرصت خوبی برای گفت‌وگوها بود و طرفین توافق کردند به رایزنی‌ها ادامه بدهند.
گفت‌وگوی دیپلماتیک با واشنگتن از طریق واسطه‌ها
سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به درخواست آمریکا از ایران برای توقف غنی‌سازی گفت: اگر به درخواست آمریکا باشد، آن‌ها نمی‌خواهند هیچ غنی‌سازی در ایران وجود داشته باشد و حتی می‌خواستند همه پیچ و مهره‌های [صنعت هسته‌ای] را باز کنند.کنعانی با اشاره به مذاکره‌های رفع تحریم گفت: گفت‌وگوهای دیپلماتیک ما با طرف آمریکایی از طریق واسطه‌ها در چارچوب مذاکرات رفع تحریم‌ها انجام می‌شود. همانطور که جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده ملتزم به رویکرد سیاسی و مذاکره به منظور تحقق منافع ملت ایران در جهت رفع تحریم‌های ظالمانه در چارچوب خطوط قرمز است و مادامی که این رویکرد، منافع ملت را تامین کند، در این چارچوب عمل خواهیم کرد.
دیدگاه اصولی ایران در باره تشکیل کشور فلسطینی
کنعانی همچنین درباره جلسه سازمان ملل برای عضویت فلسطین در این سازمان گفت: ما اساساً قائل به ضرورت تشکیل دولت مستقل فلسطین و عضویت آن در سازمان ملل هستیم؛ دیدگاه اصولی ایران در تشکیل دولت فلسطین در تمامی جغرافیای فلسطین روشن است.کنعانی با اشاره به توافق طولانی‌مدت هند با ایران، گفت: روند اجرایی خوبی میان دو کشور در حال طی‌شدن است؛ بندر چابهار مرکز مهم ترانزیتی و تجاری است که ظرفیت‌های آن در خدمت منافع کشورهایی است که علاقه‌مند به استفاده از ظرفیت‌های بنادر ایران هستند. دو کشور ایران و هند مایل هستند با نادیده‌گرفتن تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه کشورهای مستقل، همکاری‌های خود از جمله اقتصادی را بنیان‌گذاری کنند؛ توافق‌نامه ایران و هند طبیعتاً با درک کشور هند از ماهیت تحریم‌های غیرقانونی آمریکا انجام شده و به کشور هند محدود نیست.
واکنش به بیانیه شورای همکاری خلیج فارس
وی با اشاره به بیانیه شورای همکاری خلیج فارس در مورد میدان آرش، تصریح کرد: مکرراً در این باره مواضع اصولی خود را اعلام کرده‌ایم؛ تاکنون مرزهای دریایی ایران و کویت تعیین نشده است و لذا نمی‌توانیم نسبت به سهم کشورها سر مالکیت کشورها بر میدان آرش سخن بگوییم. ۹ دور مذاکرات فنی و کارشناسی برای تعیین حدود فی مابین تشکیل شده و پیگیری‌ها برای نشست بعدی، در حال ادامه است. بارها اعلام کردیم از نظر ایران تنها مسیر به نتیجه‌رسیدن این موضوع، گفت‌وگوهای صریح و فنی میان تیم‌های حقوقی و کارشناسی دو کشور بدون توسل به سازوکارها وجنجال‌های رسانه‌ای است. ایران ضمن تاکید بر حُسن نیت خود در ارتباط با کشورهای همسایه، هر اقدام یکجانبه بدون در نظر داشتن منافع کشور ما در ارتباط با میدان آرش را مردود اعلام می‌دارد.