خود کرده را تدبیر است!!
دکتر صلاح‌الدین هرسنی (کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- اقتصاد

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- فرهنگ و هنر
۷- ورزش
۸- صفحه آخر

2454
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


احتمال پایان اعتصاب طلافروشان

بانک‌ها خریدار حراج طلای دولت

همدلی| درحالی‌که فعالیت سامانه جامع تجارت برای انجام اصلاحات برای سه ماه متوقف شده بود، آغاز به کار آن بدون انجام اصلاحیه، اعتراض صنف طلا را به همراه داشت؛ طوری‌که بازارهای طلا در هفته گذشته نیمه‌تعطیل و گاهی تعطیل بود.
«نادر بذرافشان» رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین با اشاره به اینکه بازار تهران در ۱۰ روز اخیر نیمه‌تعطیل بوده، اظهار داشت: به دلیل شرایط سامانه جامع تجارت در سطح بازار فعالیت اقتصادی نبوده هرچند با نامه‌ای که اخیراً وزارت صمت ابلاغ کرد، اصلاحاتی انجام شد. البته این سامانه در آینده نیز به بازنگری‌هایی نیاز دارد اما با توجه به این اصلاحات اعلام کردیم همکاران به بازگشایی واحدهای صنفی اقدام کنند و فعالیت اقتصادی را از سر بگیرند.
وی با بیان اینکه پیگیر اصلاحات سامانه جامع تجارت خواهیم بود، تصریح کرد: نظر صنف این است که ثبت سرمایه انجام نشود و فقط معاملات ثبت شود. در نامه ابلاغی گفته شده که فعالان بازار طلا می‌توانند بخشی از سرمایه خود را که فعال ندارند، اعلام نکنند اما فعالان بازار تأکید دارند که تمام سرمایه‌شان به‌طورکلی ثبت نشود.رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در ادامه به رکود تقاضا در بازار طلا اشاره کرده و گفت: با توجه به شرایط سال گذشته و امسال، واحدهای تولیدی شاید ۱۰درصد نیز تولید نداشتد. شرایط بحرانی صنعت طلا باعث شده واحدهای تولیدی که شرایط اقتصادی مساعدی ندارند، در پرداخت اجاره و معیشت هم دچار مشکل شوند.
وی افزود: اگر این شرایط ادامه‌دار باشد ممکن است ضربه سنگین به تولیدی‌های طلای کشور وارد کند و معیشت و اقتصاد اصناف و کارگران را دچار مشکل کند.
بذرافشان در پاسخ به این سؤال که حراج‌های بانک مرکزی چه تأثیری در بازار گذاشته، اظهار داشت: فعالان بازار طلا به دلیل شرایط رکود در حراج‌ها شرکت نمی‌کنند و بیشتر طلا توسط خود بانک مرکزی خریداری می‌شود.