خود کرده را تدبیر است!!
دکتر صلاح‌الدین هرسنی (کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- اقتصاد

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- فرهنگ و هنر
۷- ورزش
۸- صفحه آخر

2454
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


ارزیابی ایران و آژانس از فضای گفت‌وگوها مثبت است

سه گام ایران و آژانس در قالب بیانیه مشترک

همدلی| سرویس سیاسی: سفر گروسی به تهران و دیدارهایش با مقام‌های ایرانی در حالی انجام شد که بعد از تنش‌های پر التهاب منطقه‌ای به نظر می‌رسد فضا برای دیپلماسی بازتر باشد و گمانه‌ها نیز در هفته‌های گذشته بر این بوده که ممکن است حل اختلافات ایران و آژانس مقدمه‌ای برای گفت‌وگوهای آتی محسوب شود. تاکید دو طرف بر بیانیه مشترک که در اسفندماه سال گذشته از سوی ایران و آژانس برای حل اختلافات و مسائل باقیمانده مطرح شد، نشان داد به ظاهر جو دیدارها مثبت بوده است. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته جلسات خیلی مهمی در تهران داشته است.به گزارش همدلی، وی به دیدارهایش در تهران اشاره کرد و افزود: «دوشنبه(پریروز) نشست‌های مهمی را با مذاکره کننده ارشد و وزیر امور خارجه ایران در تهران داشتم. ما در مرحله حساسی هستیم و این شروع فعالیت‌های جدید میان ایران و آژانس است. همان طور که آقای اسلامی گفت، یک‌سال قبل بر سر بیانیه مشترک توافق کردیم و آن سند مهمی بود که امضا شد درباره سطح همکاری‌های نظارتی و پادمانی و آنچه نیاز است برای حل مسائل باقی مانده را بیان می‌کند. این سند گام‌های اضافی که طرفین بایدبردارند و این گام‌ها با وجود کاستی‌ها برداشته شده را بیان می‌کند. امروز توافق کردیم این سند ادامه پیدا کند و مفاد آن معتبر است.»
گفت‌گوهای سازنده و رو به جلو
در همین‌حال رئیس‌سازمان انرژی اتمی گفت: با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌گفت‌وگوی سازنده و رو به جلویی داشته است.محمد اسلامی سه‌شنبه(دیروز) پس از مذاکرات دو جانبه فنی با هیئت آژانس در نشست خبری مشترک با رافائل گروسی، ضمن قدردانی از سفر و حضور وی در کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای گفت: «اگرچه بدخواهان از تعامل ایران و آژانس ناخرسند هستند و با ادبیات مخرب سعی بر سیاه‌نمایی و کم ارزش نشان دادن دارند، معتقدیم توافق مشترک مبنای خوبی برای تعامل است و ما بر این خط مبنا به عنوان نقشه راه خود میان ایران و آژانس تاکید کردیم.»وی ادامه داد: «ما در این مذاکرات پیشرفت بیانیه مارس را به عنوان خط مبنا مثبت ارزیابی کردیم؛ اگرچه به دلیل شرایط به وجود آمده در مسایل ایران و آژانس، روند همکاری‌ها کند شد و هر دو طرف از این کندی ابراز ناخرسندی کرده بودند. ما تداوم تعاملات‌مان را بر مبنای بیانیه مشترک در سه بخش از این پس دنبال می‌کنیم؛ اول موارد گذشته است که در سند برجام در قالب پی ام دی بسته شده بود این‌ها مسایل خاص خودش  را دارد که آغشته به مسائل بیرونی و سیاسی است و نباید به دیگر بخش‌ها تسری داده شود. در این بخش موضوع مهم ۲ مکان باقی مانده است، موضوع ناترازی مواد حل شد و بر حل ۲ مکان باقی مانده تمرکز می‌کنیم.»اسلامی گفت: «بخش دوم، درباره وضعیت موجود است که در چارچوب “ان پی تی” و پادمان انتظارات و کاستی‌ها را دنبال می‌کنیم و برای اقدامات هماهنگ برای پیشبرد وضعیت موجود اقدامات متقابل لازم را انجام می‌دهیم و بخش سوم که مدیرکل و شخص آقای گروسی مسئول آن است و باید گام‌هایی بردارند که برای آینده است. نقشی که مدیرکل به موجب وظایف قانونی برعهده دارد و باید تسهیل کننده باشد برای برداشتن موانع و حل مسایل مربوطه که عمدتا سیاسی است، در این رابطه حائز اهمیت است.»
توافق ایران و آژانس برای تهیه پیش‌نویس
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت ما توافق کردیم برای تهیه پیش‌نویس این سه بخش معاونان دو طرف مذاکرات را دنبال کنند و الان هم مذاکرات در حال انجام است و همان طور که زمان پیش می‌رود نتایج مورد انتظار را دریافت کنیم. البته این آغاز یک فرایند است.وی البته به نکته‌ای اشاره کرد که در بخشی از سخنان امیرعبداللهیان نیز منعکس شده بود، بحث فضاسازی‌ها بیرونی که ممکن است بر تصمیم آژانس اثر بگذارد. اسلامی گفت:« باید مراقبت کرد اقدامات خصمانه علیه ایران که با منشاء صهیونیستی پایه‌گذاری شده در تعامل دو طرف تاثیر نگذارد.»
وی اظهار کرد: «این موضوع مهم است، چون آنچه در امپراطوری رسانه‌ای گفته می‌شود برخاسته از این القائات است که رژیم صهیونیستی سردمدار آن‌هاست. ما امروز توافق کردیم که این‌ها را از هم تفکیک کنیم؛ گذشته حال و آینده. ما هماهنگ و مشترک به سمت آینده مشترک پر تعامل و پر تحرک گام برمی‌داریم.» نکته‌ای که به نحو دیگری در دیدار امیرعبداللهیان و گروسی بیان شد. امیرعبداللهیان از مدیرکل آژانس خواست همکاری‌های فنی تحت تاثیر رفتار و رویکرد آمریکا قرار نگیرد. امیرعبداللهیان در این دیدار تاکید کرد: «سفر شما به ایران در زمانی درست به ویژه با توجه به شرایط پیچیده و حساس منطقه انجام شده است.اتخاذ مواضع بی‌طرفانه و حرفه‌ای جنابعالی بعنوان مدیرکل آژانس علاوه بر کمک موثر در همکاری های ایران و آژانس، در بازگشت امنیت و ثبات پایدار در منطقه نیز تاثیرگذارست.»