فائزه هاشمی به طرح موضوع ریاست جمهوری زنان واکنش نشان داد
زنانی رجلتر از احمدی نژاد
همدلی | همواره در هنگام فرارسیدن زمان مقدمات انتخابات ریاست جمهوری موضوع «رجل سیاسی» در کانون مباحث رسانهها و محافل سیاسی قرار میگیرد. این روزها که بحث انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 در جریان است، اظهار نظر سخنگوی شورای نگهبان به این موضوع دامن زده است؛ موضوعی که در ظاهر موضع شورای نگهبان درباره حضور زنان در انتخابات ریاست جمهوری را تلطیف کرده است.
فائزه هاشمی رفسنجانی درباره این موضع و موضوع حضور زنان در میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در گفتوگو با خبرآنلاین واکنش نشان داده است. وی ابتدا درباره اظهار نظر بیسابقه کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر احتمال ریاست جمهوری زنان گفت :«به نظر میرسد آقای کدخدایی در مقابل سؤال خبرنگار این پاسخ را داده است؛ البته واقعیت را گفته است، چرا که هیچ منع قانونی برای حضور زنان وجود ندارد. از این قضیه تفاسیر متفاوتی میشود، عدهای معتقد هستند که چون انتخابات گذشته، انتخابات سردی بود و عدهای از مردم شرکت نکردند و با این حرفها میخواهند انگیزه و اشتیاقی ایجاد کنند تا مردم را به پای صندوقهای رای بکشانند، یک تفسیر هم این است که چون یک کمپینی در رابطه با ریاست جمهوری زنان راه افتاده است و اینها پیشدستی کردهاند تا در مقابل یک کمپینی قرار نگیرند تا بعد مجبور شوند یک چیزی را تایید یا رد کنند، پس خودشان وارد قضیه شدند تا کار به آنجاها نکشد. به هرحال هرچیزی با هر دلیلی که هست به نظر من چیز خوبی است و مهم این است که این حرف گفته شده است و این اتفاق خوبی است، البته ما قبلا این را داشتهایم، یعنی در سال ۸۸ آقای کدخدایی نگفته بود که ریاست جمهوری زنان منع قانونی دارد اما گفته بود که منع ندارد، بنابراین این موضوع خیلی چیز جدیدی نیست. به نظر من این خبر خوبی برای ما خانمها است.»
هاشمی افزود:«این کار نیاز به تعیین مصادیق برای رجل سیاسی ندارد.اگر به لغتنامه فرهنگ دهخدا یا لغتنامه معین مراجعه کنید میبینیدکه رجل به معنی مرد و شخصیت برجسته سیاسی معنی شده است، در قرآن تعدادی آیات وجود دارد که از واژه رجل استفاده شده است، اما فقط به معنی مرد نیست و هم مرد و هم زن تعریف شده است، یعنی رجل را انسان بیان کرده است، در داستان بلقیس هم از یک خانم حاکم تجلیل شده است، پس مشخص است که دین اسلام با این قضیه مشکلی ندارد.»
فرزند آیتالله هاشمی رفسنجانی درباره نظر پدرش وآیتالله بهشتی درباره رجل سیاسی گفت:«حتی پدرم میگفتند که در مجلس خبرگان زمانی که کلمه رجل را به کار بردند، منظور آقای بهشتی که آن زمان مجلس را اداره میکردند به خاطر اینکه آنزمان خیلیها انقلابی و اسلامی بودند و ممکن بود با ریاست جمهوری زنان مشکل داشته باشند از کلمه مرد استفاده نکردند و به جای آن از کلمه رجل استفاده کردند که بعدا هر زمانی که فضای جامعه متفاوت شد(البته جامعه با این قضیه مشکلی ندارد) بتوانند از این کلمه استفاده کنند تا زنان هم بتوانند رئیس جمهور شوند. بنابراین اصلا نیازی به تعیین مصادق وجود ندارد و اگر ابهامی وجود دارد تنها راه آن این است که خود اعضای شورای نگهبان آن را تفسیر کند و واقعیت را بگوید. صحبت آقای کدخدایی هم همین است، او این قضیه را باز کرده است و این کار خوبی است ولی در ادامه آن باید این اتفاق بیفتد، چون زمانی که میگوییم شورای نگهبان تفسیر کند به این معنی است که طبق قانون ما یک روندی باید طی شود تا به یک تفسیر رسمی تبدیل شود. اینکه آقای کدخدایی به عنوان سخنگوی شورای نگهبان در یک مصاحبه اعلام کرده باشند، پس فردا نفر بعدی میتواند چیز دیگری بگوید، پس این کار باید مراحلی را طی کند تا به یک تفسیر رسمی تبدیل شود که در اسناد به عنوان یک تفسیر بماند؛ در این صورت مشکلی نخواهد داشت. منظور من این است که ما باید الان با توجه به صحبتهای آقای کدخدایی به دنبال آن تفسیر رسمی باشیم.»
فائزه هاشمی رفسنجانی درباره این موضع و موضوع حضور زنان در میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در گفتوگو با خبرآنلاین واکنش نشان داده است. وی ابتدا درباره اظهار نظر بیسابقه کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر احتمال ریاست جمهوری زنان گفت :«به نظر میرسد آقای کدخدایی در مقابل سؤال خبرنگار این پاسخ را داده است؛ البته واقعیت را گفته است، چرا که هیچ منع قانونی برای حضور زنان وجود ندارد. از این قضیه تفاسیر متفاوتی میشود، عدهای معتقد هستند که چون انتخابات گذشته، انتخابات سردی بود و عدهای از مردم شرکت نکردند و با این حرفها میخواهند انگیزه و اشتیاقی ایجاد کنند تا مردم را به پای صندوقهای رای بکشانند، یک تفسیر هم این است که چون یک کمپینی در رابطه با ریاست جمهوری زنان راه افتاده است و اینها پیشدستی کردهاند تا در مقابل یک کمپینی قرار نگیرند تا بعد مجبور شوند یک چیزی را تایید یا رد کنند، پس خودشان وارد قضیه شدند تا کار به آنجاها نکشد. به هرحال هرچیزی با هر دلیلی که هست به نظر من چیز خوبی است و مهم این است که این حرف گفته شده است و این اتفاق خوبی است، البته ما قبلا این را داشتهایم، یعنی در سال ۸۸ آقای کدخدایی نگفته بود که ریاست جمهوری زنان منع قانونی دارد اما گفته بود که منع ندارد، بنابراین این موضوع خیلی چیز جدیدی نیست. به نظر من این خبر خوبی برای ما خانمها است.»
حضور زنان و سیاست مرغ یک پا
فائزه هاشمی دربارهاین که چرا چهار دهه پس از انقلاب تکلیف این موضوع هنوز روشن نشده به سیاست «مرغ یک پا دارد» اشاره میکند ومیگوید:« یعنی زمانی که حرفی زده میشود تا آخر باید روی آن قضیه پیش روند، ضمن اینکه مسائل زنان مدتها است که بهجای اینکه یک موضوع حقوقی و اجتماعی باشد به موضوعات سیاسی و امنیتی تبدیل شده است. شرایط و ویژگیهایی که قانون اساسی برای رئیس جمهور تعریف کرده است، مثلا ما خانم طالقانی را داشتیم که معمولا برای اینکه شورای نگهبان را در موضع تصمیمگیری قرار دهد ثبت نام میکرد که به نظر من یک حرکت مدنی خوبی بود، البته خانم طالقانی یک دورهای نماینده مجلس بودند و من نمیدانم آن شرایط مدیر و مدبر و رجل و شخصیت اجتماعی و... از نگاه شورای نگهبان و حقوقدانان چگونه تعریف میشد، از طرفی خانم طالقانی بیماریهایی داشتند، چون داشتن سلامت هم در این قضیه مهم است، شاید شرایط یک رئیس جمهور را نداشتند که تایید نشدند، ولی نمیتوانیم با خوشبینی این قضیه را تحلیل کنیم، طبیعتا نگاه مخالف به حضور زنان به عنوان رئیس جمهور بوده است چون تعدادی از افراد مذهبی و علما با مدیریت کلان زنان مخالف هستند،همانطور که اجازه نمیدهند زنان وزیر شوند، چون در دوره دوم آقای روحانی یکی از تصمیمات جدی ایشان این بود که وزیر زن داشته باشند ولی به ایشان دستور داده شد که این کار را نکنند،رئیس جمهوری که بالاتر از وزیر بودن است.»در قرآن به حکومت زنان اشاره شده
وی معتقد است:«بنابراین یک نگاه غلط و یک تفسیر غلطی وجود دارد که آنها معتقد هستند زنان نباید مدیریت کلان انجام دهند در صورتی که چنین چیزی وجود ندارد، چون ما در یکی از سورههای قرآن آیاتی در تجلیل حکومت بلقیس داریم، او یک زن است و ملکه سبا است و در دوران حضرت سلیمان است و در قرآن از بلقیس به عنوان یکی از پادشاهان زن و از ذوالقرنین یک پادشاه مرد تجلیل شده است، بنابراین این کار اصلا مشکل دینی و شرعی ندارد و فقط یک سماجت بی خود روی این قضیه است.»هاشمی افزود:«این کار نیاز به تعیین مصادیق برای رجل سیاسی ندارد.اگر به لغتنامه فرهنگ دهخدا یا لغتنامه معین مراجعه کنید میبینیدکه رجل به معنی مرد و شخصیت برجسته سیاسی معنی شده است، در قرآن تعدادی آیات وجود دارد که از واژه رجل استفاده شده است، اما فقط به معنی مرد نیست و هم مرد و هم زن تعریف شده است، یعنی رجل را انسان بیان کرده است، در داستان بلقیس هم از یک خانم حاکم تجلیل شده است، پس مشخص است که دین اسلام با این قضیه مشکلی ندارد.»
رجل سیاسی هم مرد است، هم زن
این فعال سیاسی افزود:«ما اصل قانون اساسی داریم و تفسیر قانون اساسی به عهده شورای نگهبان است و ربطی به مجلس ندارد، البته کسانی میتوانند تقاضای تفسیر کنند که رئیس جمهور یا رئیس مجلس یا یکی از اعضای شورای نگهبان باشد، اینها میتوانند تقاضای تفسیر کنند، بنابراین اصلا نیاز به تعیین مصادیق ندارد.این قضیه اصلا ابهام ندارد، رجل سیاسی یک اصطلاح است و همه معنی این را میدانند، به فرض اگر بپذیریم که بعضیها معتقد هستند در قانون اساسی از کلمه رجل استفاده شده است، پس ابهام دارد، وظیفه شورای نگهبان است که این را تفسیر کند و مشخص کند که منظور از رجل چیست. من به خاطر ندارم که شورای نگهبان گفته باشد منظور از رجل سیاسی، مرد است، در گذشته هم چنین چیزی به صراحت گفته نشده است.»فرزند آیتالله هاشمی رفسنجانی درباره نظر پدرش وآیتالله بهشتی درباره رجل سیاسی گفت:«حتی پدرم میگفتند که در مجلس خبرگان زمانی که کلمه رجل را به کار بردند، منظور آقای بهشتی که آن زمان مجلس را اداره میکردند به خاطر اینکه آنزمان خیلیها انقلابی و اسلامی بودند و ممکن بود با ریاست جمهوری زنان مشکل داشته باشند از کلمه مرد استفاده نکردند و به جای آن از کلمه رجل استفاده کردند که بعدا هر زمانی که فضای جامعه متفاوت شد(البته جامعه با این قضیه مشکلی ندارد) بتوانند از این کلمه استفاده کنند تا زنان هم بتوانند رئیس جمهور شوند. بنابراین اصلا نیازی به تعیین مصادق وجود ندارد و اگر ابهامی وجود دارد تنها راه آن این است که خود اعضای شورای نگهبان آن را تفسیر کند و واقعیت را بگوید. صحبت آقای کدخدایی هم همین است، او این قضیه را باز کرده است و این کار خوبی است ولی در ادامه آن باید این اتفاق بیفتد، چون زمانی که میگوییم شورای نگهبان تفسیر کند به این معنی است که طبق قانون ما یک روندی باید طی شود تا به یک تفسیر رسمی تبدیل شود. اینکه آقای کدخدایی به عنوان سخنگوی شورای نگهبان در یک مصاحبه اعلام کرده باشند، پس فردا نفر بعدی میتواند چیز دیگری بگوید، پس این کار باید مراحلی را طی کند تا به یک تفسیر رسمی تبدیل شود که در اسناد به عنوان یک تفسیر بماند؛ در این صورت مشکلی نخواهد داشت. منظور من این است که ما باید الان با توجه به صحبتهای آقای کدخدایی به دنبال آن تفسیر رسمی باشیم.»