بیانیه‌های بازنده و برنده انتخابات 1403
فروزان آصف‌نخعی (روزنامه نگار)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- اقتصاد

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- فرهنگ و هنر
۷- ورزش
۸- صفحه آخر

2452
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


گردشگری در ایران؛ چالش‌ها و فرصت‌های پیشرو

داود فهیمی ( کارشناس حرفه‌ای هتل‌داری و فعال گردشگری)
با تبریک روز گردشگری، مواردی تیتروار از چالش‌ها و فرصت‌های حوزه گردشگری را به مناسبت روز جهانی گردشگری به عرض می‌رسانم. ۱- بزرگ‌ترین خسارتی که گردشگری ایران بعد از‌ جنگ‌ متحمل شده است،‌ همین شیوع و پاندمی کرونا در سطح جهانی بوده که قاعدتاً ایران هم تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته است. ‌ البته اگر موضوع کرونا‌ درست مدیریت شود،‌ می‌توان از دل‌ این تهدید فرصت خلق کرد و بیرون آورد.با توجه به تعطیلی جهانی 6 ماهه و احتمالا یکساله و به نوعی عطش گردشگری در جهانگردان با اطلاع‌رسانی و مدیریت روابط عمومی بین‌الملل‌ می‌توان بخش اعظمی از گردشگران وتوریست‌های جهانی را با توجه به ارزان بودن‌ و جاذبه‌های سفر در ایران در دوران پساکرونا به شرط آماده‌سازی زیرساخت‌ها، جذب کرد. ۲-باتوجه به ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی شمال و انشاالله ثبت جهانی اورامانات که‌ قرار است امسال صورت بگیرد، و همچنین فعالیت‌های سالیان گذشته که در زمینه بوم‌گردی صورت گرفته است. ایران این پتانسیل را دارد که به عنوان قطب جهانی بوم‌گردی و اکوتوریسم از سوی سیاست‌گذاران حوزه گردشگری در سطح جهانی معرفی شود. اما‌ متاسفانه ما فقط شاهد تلاش‌های پیش از ثبت جهانی هستیم و پس از ثبت هیچ فعالیتی از سوی مقامات و یا مسئولین منطقه‌‌ای و استانی و حتی سطوح بالاتر در معرفی، اطلاع‌رسانی و بازاریابی جهانی نیستیم .تجربه شخصی نگارنده در حوزه بوم‌گردی در جنگل‍‌های شمال ایران در دوران پس از ثبت گواه این موضوع‌ است. 3-با توجه به هزینه‌بر بودن ساخت هتل‌های طبقاتی و کلاسیک و تنوع و امکانات بالای این هتل‌ها در سطح جهانی،‌ می‌توان روی پدیده جدید بوتیک هتل‌ها و ‌هاستل‌ها در خانه‌های قدیمی که در ایران و در شهرهای مختلف ایران به وفور یافت‌ می‌شوند و همه هم از جاذبه‌های خاص خود برخوردار هستند سرمایه‌گذاری صورت بگیرد و در کنار اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران به عنوان مرکز جهانی این گونه هتل‌ها معرفی شوند. 4-متاسفانه با توجه به خسارت‌های پیش‌آمده ناشی از کرونا در صنعت گردشگری داخلی، هیچ گونه حمایتی از سوی متولیان صنعت گردشگری به عنوان مرجع اول این حوزه صورت نگرفته است، حمایت‌هایی از قبیل پرداخت وام، امهال و یا تقسیط بیمه‌‌، تخفیفات و بخشش‌های مالیاتی و ... 5-طبق اعلام معاونین محترم وزارتخانه میراث فرهنگی... همواره صحبت و قرار بر تدوین و رونمایی از برند ملی‌ گردشگری ایران‌ از سوی وزارت میراث فرهنگی طی سالیان گذشته بود که متأسفانه تا این لحظه اقدامات اجرایی خاصی در این زمینه نیز صورت نگرفته است.