همدلی به مناسبت روز جهانی گردشگری این صنعت را در کشور بررسی کرد
مصائب حوزه گردشگری در ایران
همدلی| حال گردشگری ایران خوب نیست. این را فقط رسانهها نمیگویند، بلکه فعالان حوزه گردشگری میگویند آنانی که سالهاست سرد و گرم این صنعت را چشیده و دردهای مزمناش را به چشم دیدهاند.
امروز ۲۷ سپتامبر روز جهانی گردشگری است؛ این روز بهانهای شد که یک بار دیگر مصائب این صنعت در کشور مورد توجه قرار گیرد. مصائبی که دست ایران را از خوان گردشگری کوتاه کرده و سود سرشار این حوزه را به جغرافیاهای دیگر هدایت کرده است.
اهمیت صنعت گردشگری در دنیای امروز به قدری است که انجمن جهانی اقتصاد هر ساله در یک گزارش لیستی از کشورهای مناسب برای گردشگران منتشر میکند. لازم به ذکر است ایران در آخرین گزارش مجمع جهانی اقتصاد، در حوزه رقابتپذیری گردشگری رتبه89 را میان کشورهای دنیا به دست آورد.
گردشگری همچنین یک منبع تغذیه در اقتصاد و یک محرک مهم اقتصادی محسوب میشود. رشد گردشگری در هر کشوری تقویت زیرساختها را به دنبال دارد. صنعت گردشگری موجب احیای مناطق شهری و روستایی، مرمت و حفظ آثار باستانی، جذب سرمایهگذاری، تقویت صنایع دستی و تبادل فرهنگی میان کشورها میشود. به همین دلیل است که بسیاری از کشورها برای جذب گردشگر نه تنها زیرساختهای گردشگری خود را توسعه میدهند و تقویت میکنند، بلکه حتی برای گردشگران در برخی از قوانین خود انعطاف به خرج میدهند و آغوش خود را به گرمی به روی گردشگران سایر کشورها میگشایند، اقداماتی که کشور ما با آن فاصله معناداری دارد.
اگر ورود گردشگران به کشور را به عنوان شاخص رشد گردشگری بدانیم؛ این شاخص در سالهای اخیر به کندی رو به رشد بود، به نحوی که سال به سال اندکی به تعداد توریستهایی که ایران را مقصد گردشگری خود انتخاب میکردند، افزوده شد. اما این تلاشها در سال گذشته به دلایل مختلف عقیم ماند.
سال ۹۸ برای گردشگری ایران سال خاصی بود، برخلاف شش ماهه اول سال که گردشگران به ایران روی خوش نشان دادند، در نیمه دوم سال اتفاقاتی رخ داد که این صنعت را متاثر کرد. صرف نظر از برخی از مشکلات و محدودیتهای همیشگی مانند محدودیت پوشش زنان یا محدودیت در خدمات هتل برای سرو نوشیدنی یا خوراکیهای خاص که به دلایل مذهبی انجام میگیرد، سال گذشته جریاناتی در کشور پیش آمد که بیش از پیش باعث فراری دادن گردشگران خارجی شد.
بعد از گرانشدن قیمت بنزین و اعتراضات سراسری در آبان سال گذشته، گردشگری ایران در سراشیبی سقوط قرار گرفت. بالا رفتن نرخ بنزین تا حدودی روی سفرهای داخلی تاثیرگذاشت و اعتراضات نیز برنامههای گردشگران خارجی برای سفر به ایران را تغییر داد.
بعد از گران شدن بنزبن و حاشیههای آن که حتی باعث قطع شدن یک هفتهای اینترنت در کشور شد، تنشهای میان ایران و آمریکا و ترور سردار شهید قاسم سلیمانی، و همچنین شلیک موشک به هواپیمای اوکراینی و کشته شدن ۱۷۶ مسافر، قطعات دیگری از پازل ناامنی ایران و ترس گردشگران خارجی برای ورود به کشور را تکمیل کرد. اما این پایان ماجرا نبود و تیر آخر به بدن نیمه جان صنعت گردشگری نیز با شیوع ویروس کرونا شلیک شد و کرونا همان جان نصفونیمه را گرفت.
شیوع کرونا در کشور به عنوان دومین کشور بعد از چین تقریبا همه را مطمئن کرد که گردشگری به این زودیها سر پا نخواهد شد.
اکنون که بیش از ۷ ماه از اعلام رسمی کرونا در کشور میگذرد، خیلی از مشاغل مربوط به گردشگری دیگر فعالیت خاصی ندارند.
همین دیروز علی صدرنیا، رئیس جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی ایران به رکنا گفت: «گردشگری به طور کلی تعطیل شده است، از ۵ هزار آژانس مسافرتی ۴هزار آژانس تعطیل شده و راهنماها بیکار شدهاند. بخش دیگر که تعطیل نشدهاند نیز مجبور به تعدیل زیاد نیرو شدند. چیزی حدود 90درصد از کارمندان خود را تعدیل کردهاند و مابقی به صورت دورکاری فعالیت میکنند.»
بدیهی است با شیوع ویروس کرونا، حوزه گردشگری تمام دنیا متاثر از وجود این ویروس شد و در رکود فرو رفت، اما اغلب کشورها برای روی پا نگهداشتن حوزه گردشگری که یکی از منابع درآمد ارزی است، سرمایهگذاری کردند، اما گردشگری در ایران مانند سایر حوزهها از حمایت دولت محروم ماند و اکنون به حدی رسیده است که از مرگ این حوزه سخن به میان میآید.
امروز ۲۷ سپتامبر روز جهانی گردشگری است؛ این روز بهانهای شد که یک بار دیگر مصائب این صنعت در کشور مورد توجه قرار گیرد. مصائبی که دست ایران را از خوان گردشگری کوتاه کرده و سود سرشار این حوزه را به جغرافیاهای دیگر هدایت کرده است.
گردشگری یکی از شاخصهای توسعه است
امروزه تاثیر صنعت گردشگری بر ارزآوری و رشد اقتصادی کشورها بر کسی پوشیده نیست. کشورهای مختلف جهان برای پیشبرد صنعت گردشگری خود دست به اقدامات گوناگونی میزنند و از این طریق موجبات رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال در کشور خود را فراهم میکنند.اهمیت صنعت گردشگری در دنیای امروز به قدری است که انجمن جهانی اقتصاد هر ساله در یک گزارش لیستی از کشورهای مناسب برای گردشگران منتشر میکند. لازم به ذکر است ایران در آخرین گزارش مجمع جهانی اقتصاد، در حوزه رقابتپذیری گردشگری رتبه89 را میان کشورهای دنیا به دست آورد.
گردشگری همچنین یک منبع تغذیه در اقتصاد و یک محرک مهم اقتصادی محسوب میشود. رشد گردشگری در هر کشوری تقویت زیرساختها را به دنبال دارد. صنعت گردشگری موجب احیای مناطق شهری و روستایی، مرمت و حفظ آثار باستانی، جذب سرمایهگذاری، تقویت صنایع دستی و تبادل فرهنگی میان کشورها میشود. به همین دلیل است که بسیاری از کشورها برای جذب گردشگر نه تنها زیرساختهای گردشگری خود را توسعه میدهند و تقویت میکنند، بلکه حتی برای گردشگران در برخی از قوانین خود انعطاف به خرج میدهند و آغوش خود را به گرمی به روی گردشگران سایر کشورها میگشایند، اقداماتی که کشور ما با آن فاصله معناداری دارد.
مشکلات گردشگری در ایران
ایران به عنوان یکی از ارزانترین مقاصد گردشگری جهان برای گردشگران و همچنین با دارا بودن رتبه دهم جهان برای داشتن جاذبههای تاریخی و باستانی و رتبه پنجم جهان در جاذبههای طبیعی و همچنین با توجه به ظرفیتهای فراوان مذهبی، پزشکی و فرهنگی برای جذب گردشگر هنوز با نقطه مطلوب در رشد صنعت گردشگری فاصله زیادی دارد.اگر ورود گردشگران به کشور را به عنوان شاخص رشد گردشگری بدانیم؛ این شاخص در سالهای اخیر به کندی رو به رشد بود، به نحوی که سال به سال اندکی به تعداد توریستهایی که ایران را مقصد گردشگری خود انتخاب میکردند، افزوده شد. اما این تلاشها در سال گذشته به دلایل مختلف عقیم ماند.
سال ۹۸ برای گردشگری ایران سال خاصی بود، برخلاف شش ماهه اول سال که گردشگران به ایران روی خوش نشان دادند، در نیمه دوم سال اتفاقاتی رخ داد که این صنعت را متاثر کرد. صرف نظر از برخی از مشکلات و محدودیتهای همیشگی مانند محدودیت پوشش زنان یا محدودیت در خدمات هتل برای سرو نوشیدنی یا خوراکیهای خاص که به دلایل مذهبی انجام میگیرد، سال گذشته جریاناتی در کشور پیش آمد که بیش از پیش باعث فراری دادن گردشگران خارجی شد.
بعد از گرانشدن قیمت بنزین و اعتراضات سراسری در آبان سال گذشته، گردشگری ایران در سراشیبی سقوط قرار گرفت. بالا رفتن نرخ بنزین تا حدودی روی سفرهای داخلی تاثیرگذاشت و اعتراضات نیز برنامههای گردشگران خارجی برای سفر به ایران را تغییر داد.
بعد از گران شدن بنزبن و حاشیههای آن که حتی باعث قطع شدن یک هفتهای اینترنت در کشور شد، تنشهای میان ایران و آمریکا و ترور سردار شهید قاسم سلیمانی، و همچنین شلیک موشک به هواپیمای اوکراینی و کشته شدن ۱۷۶ مسافر، قطعات دیگری از پازل ناامنی ایران و ترس گردشگران خارجی برای ورود به کشور را تکمیل کرد. اما این پایان ماجرا نبود و تیر آخر به بدن نیمه جان صنعت گردشگری نیز با شیوع ویروس کرونا شلیک شد و کرونا همان جان نصفونیمه را گرفت.
شیوع کرونا در کشور به عنوان دومین کشور بعد از چین تقریبا همه را مطمئن کرد که گردشگری به این زودیها سر پا نخواهد شد.
اکنون که بیش از ۷ ماه از اعلام رسمی کرونا در کشور میگذرد، خیلی از مشاغل مربوط به گردشگری دیگر فعالیت خاصی ندارند.
همین دیروز علی صدرنیا، رئیس جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی ایران به رکنا گفت: «گردشگری به طور کلی تعطیل شده است، از ۵ هزار آژانس مسافرتی ۴هزار آژانس تعطیل شده و راهنماها بیکار شدهاند. بخش دیگر که تعطیل نشدهاند نیز مجبور به تعدیل زیاد نیرو شدند. چیزی حدود 90درصد از کارمندان خود را تعدیل کردهاند و مابقی به صورت دورکاری فعالیت میکنند.»
بدیهی است با شیوع ویروس کرونا، حوزه گردشگری تمام دنیا متاثر از وجود این ویروس شد و در رکود فرو رفت، اما اغلب کشورها برای روی پا نگهداشتن حوزه گردشگری که یکی از منابع درآمد ارزی است، سرمایهگذاری کردند، اما گردشگری در ایران مانند سایر حوزهها از حمایت دولت محروم ماند و اکنون به حدی رسیده است که از مرگ این حوزه سخن به میان میآید.