ناامیدی آلفونسو کوارون از قوانین جدید اسکار
همدلی| فیلمساز برنده اسکار با انتقاد از مقررات جدید اسکار برای ایجاد تنوع نژادی، گفت ناامید شده است. به نقل از آسوشیتدپرس، آلفونسو کوارون فیلمساز مکزیکی که بهتازگی بهعنوان تهیهکننده اجرایی فیلم «مرید» به کارگردانی چایتانیا تامهانه فعالیت کرد، در مصاحبهای از نظرش درباره مقررات جدید اسکار سخن گفت. کوارون که همواره از تنوع در سینما دفاع کرده این بار گفت احساس متناقضی درباره استانداردهای انتخاب بهترین فیلم از سوی آکادمی اسکار دارد. این کارگردان که ۲ سال پیش با فیلم «رُما» نامزدی بهترین فیلم اسکار را کسب کرد، گفته است: هرکسی سعی دارد تا راههایی برای ایجاد تنوع بیشتر در سینما پیدا کند. وی افزود: چیز جالب این است که حالا با وضع مقررات اسکار این بهصورت طبیعی پیش نمیآید. همه درواقع باید به فشار بیرونی پاسخ دهند. این کمی ناامیدکننده است. برای این کار نیاز داری به دل مقررات بروی و بهصورت تنظیمشده و قراردادی ببینی چه باید پیش بیاید. اگر این از یک مسیر طبیعی پیش نرود، تکاملی اجتماعی نیز رخ نمیدهد. این در حالی است که بهتازگی آکادمی علوم و فنون تصاویر متحرک با وضع مقرراتی جدید برای رعایت تنوع نژادی، اعلام کرد با لحاظ کردن این مقررات، بخش «بهترین فیلم» اسکار به انتخاب نامزدهایش میپردازد. کوارون بهعنوان یک فیلمساز مکزیکی که دارد با پولهالیوود فیلم میسازد گفت راههای مختلفی برای حمایت از فیلمسازان با پیشینههای متفاوت وجود دارد. او که در این فصل سینمایی با فیلمساز ۳۳ ساله هندی همکاری کرده در فیلم «مرید» نگاهی به موسیقی کلاسیک هندی دارد. این فیلم بهعنوان اولین فیلم هندی در بخش رقابتی جشنواره ونیز هفته گذشته به موفقیت دست یافت و جایزه بهترین فیلمنامه را برد. کارگردان مکزیکی پس از دیدن فیلم «دادگاه» که اولین فیلم چایتانیا تامهانه در سال ۲۰۱۵ بود به کار وی علاقهمند شد و این فیلمساز را زیر بالوپر خود گرفت و از او دعوت کرد تا در سِت فیلمبرداری «رما» حضور یابد. کوارون گفت: با دنبال کردن استادان بزرگ رشد میکنی. اما این نکته مهمی است که باید کارت را با ارتباط با استادان جدید ادامه بدهی. آنها راههای جدید برای سینما کشف میکنند. در غیر این صورت فقط همان چیزهای قدیمی را تکرار میکنی و این حرکتی برخلاف رفتن به جلو است. کوارون که اخیراً با اپل قرارداد تولید بسته درباره شبکههای آنلاین نمایش نیز صحبت کرد و گفت چه پاندمی وجود داشته باشد چه نه، سلیقه مردم برای تماشای فیلم و سرگرمی در حال تغییر است، و این نهتنها بهعنوان یک تجارت بلکه بهعنوان یک فرهنگ مطرح است و فکر میکنم صفحات نمایش کوچکتر باید خودشان را با ابعاد نمایش ایدههای سینمایی جلو ببرند. او تأکید کرد که با این اندیشه که بیان هنریمان را با صفحات کوچکتر تطبیق دهیم مخالف و امیدوار است که مردم برای دیدن فیلمها بیشتر به سالنهای سینما بروند.