پزشک جمهور برای ایران
رضا صادقیان( روزنامه‌نگار)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- اقتصاد

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- فرهنگ و هنر
۷- ورزش
۸- صفحه آخر

2453
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


تحویل خودروی قسطی به نمایندگان جنجال‌ساز شد

ترافیک «دناپلاس» در بهارستان

همدلی| آسو محمدی: چهار ماه بهارستان‌نشینی برای نمایندگان سود خوبی داشته است. بر اساس اعلام عمومی چنانچه نمایندگان از ابتدای خرداد ماه تاکنون هر ماه حقوق 30میلیون تومانی گرفته باشند، تا الان حداقل هر نماینده مجلس یازدهم 120میلیون تومان حقوق گرفته است. اما مزایای نمایندگان فقفط نقدی نبوده است. آن گونه که امام جمعه لواسان اعلام کرده هر نماینده یک دستگاه خودرو «دناپلاس» با دنده اتومات با اقساط بلندمدت سه ساله دریافت کرده‌اند. نکته قابل توجه آن است که آنان این خودروها را به قیمت کارخانه که خیلی کمتر از قیمت بازار است، تحویل گرفته‌اند. روح‌الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و نماینده تهران در مجلس در صفحه شخصی خود در اینستاگرام این موضوع را تایید کرده است. اما این خبر واکنش فعالان شبکه‌‌های اجتماعی را در پی داشته است. ایزدخواه نماینده تهران در توضیح تحویل این خودروها نوشته: «در ابتدای شروع مجلس شورای اسلامی فرمی برای خودرو به نمایندگان داده شد تا نوع استفاده از خودرو را انتخاب کنند که سه گزینه داشت: ١. استفاده از خودروی مجلس با راننده، که در این‌صورت، هزینه‌ها حسب میزان کاربرد و طبق تعرفه(ساعتی ٣٠هزار و روزانه ۵٠٠ هزار تومان) از دریافتی ماهانه نماینده کسر می‌شود. ٢. تحویل امانی خودروی صفر (پارس) به نماینده و عودت آن به مجلس در پایان نمایندگی، که در این‌صورت پرداخت مبلغ مربوط به حمل‌ونقل(حدود ۵ میلیون)، از هزینه‌های دفتری ماهانه حذف می‌شود و ٣. فروش اقساطی یک خودروی صفر به نماینده (دنا یا پارس) که قسط آن از دریافتی ماهانه کسر شود.» ایزدخواه در ادامه نوشت: «بنده چون خودرو نداشتم (همسرم یک خودروی ام‌وی‌ام ١١٠ به ارزش فعلی ۵٠ میلیون تومان دارد) گزینه سوم و نوع خودروی ‌‌دناپلاس اتومات را انتخاب کردم. قیمت تحویل این خودرو به نماینده، ٣٠٢ میلیون تومان و اقساط آن ٣ ساله است. سند آن هم حداقل تا یک سال بنام مجلس است و امکان فروش به غیر ندارد.» اعلام این خبر موجب بروز واکنش‌هایی در شبکه‌های اجتماعی شد. در این میان امام جمعه لواسان در واکنش به اعطای خودروی دناپلاس به نمایندگان مجلس گفت: «‌‌این‌که نمایندگان مجلس ‌‌دناپلاس را قسطی گرفته‌اند یعنی چه؟ آیا معنایش تضمین تخلفات خودروسازان و چراغ سبز برای سرکیسه کردن مردم نیست؟» حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسعید لواسانی در این رابطه در حساب کاربری خود در ‌‌توئیتر نوشت: «یکی از نمایندگان محترم توضیح دادند که قیمت ‌‌دناپلاس تحویلی به نمایندگان ۳۰۲میلیون است که ۳ ساله از حقوق آنان کم می‌شود یعنی حدوداً ماهی ۸ میلیون و سیصد هزار تومان. اشتباه نکردم؟ نمایندگان ماهیانه چقدر می‌گیرند؟ خب می‌خواستید ماشین بدهید چرا پژو پارس یا تیبا ندادید؟ شفافیت و پاسخگویی چه شد؟ منتظر روشنگری نمایندگان انقلابی هستیم...» همچنین برخی کاربران به تفاوت قیمتی خودروی تحویلی به نمایندگان با خودروی ‌‌دناپلاس اتومات موجود در بازار اشاره و نسبت به آن انتقاداتی وارد می‌کردند. یک فعال ‌‌توئیتری نوشته: «وقتی به حقوق نمایندگان و دناپلاس نگاه می‌‌‌کنید متوجه می‌‌‌شود که چرا آن روحانی از نماینده شدن آنقدر خوشحال بوده است.» «وحید» هم در این باره نوشته: «سرعت ‎دناپلاس رانتی از طرح شفافیت بیشتر بوده و زودتر به مجلس رسیده‌. مجلسی که قرار بود بار از دوش مردم برداره هربار با حاشیه‌ای زمین‌گیر می‌شه، تاجگردون، بذرپاش، وام ۲۰۰میلیونی و...ما به نمایندگان انقلابی برای مراقبت از حیثیت ‎مجلس در برابر این حواشی امید داریم.» کاربر «مینا» هم نوشته: «به هرنماینده مجلس یه خودرو ‎#دناپلاس ۳۰۲میلیونی که زیر قیمت بازاره دادند. با اقساط سه ساله. یعنی ۸ میلیون تومان فقط باید قسط بدن. حرکت رانتی و در تضاد بودنش با روحیه انقلابی به کنار.سوالم اینه ۸ میلیون قسط از کجا؟! از حقوق ۱۱میلیونی؟کی با ۳میلیون می‌تونه زندگی کنه؟ ‌‌این‌که میشه مجوز فساد.» محسن هم در واکنشی در حساب کاربری خود نوشته: «به نمایندگان مجلس ٢٠٠ میلیون ودیعه مسکن با بازپرداخت ۴ ساله دادند. تقریبا ماهی ۴میلیون و٢٠٠. حالا دناپلاس به قیمت ٣٠٢ میلیون دادند گفتند اقساط آن در طول ٣ سال ماهانه از حقوقشان کسر می‌شود. تقریبا ماهی ٨میلیون و ۴٠٠. یعنی جمعا بالای ١٢میلیون و ۵٠٠. مگه حقوق نمایندگان ١١ میلیون نبود؟» در ادامه حواشی این موضوع روح‌الله ایزدخواه نماینده تهران نامه خود به معاون اجرایی مجلس را منتشر کرد که در آن اعلام کرده بود: «علی‌رغم درخواست اولیه انصراف خود را از تحویل خودروی ‌‌دناپلاس اتومات اعلام می‌دارم ضمنا در صورتی که هزینه‌ای بابت این انصراف متوجه مجلس شورای اسلامی می‌شود پرداخت خواهم کرد.» در این میان یک عضو هیات رئیسه‌‌‌ مجلس شورای اسلامی درباره این موضوع به ایسنا گفته است: «بهتر بود به جای خودروی ‌‌دناپلاس اتومات که به برخی نمایندگان متقاضی تحویل شده، خودروی معمولی‌تری به آن‌ها داده می‌شد و مالکیت آن نیز در اختیار مجلس شورای اسلامی بود.» حسینعلی حاجی دلیگانی با اشاره به برخی انتقادات نسبت به تحویل خودروی ‌‌دناپلاس اتومات به نمایندگان به صورت اقساط اظهار کرد: «من خودم در دوره نهم، دهم و یازدهم خودرو نگرفتم و تقاضای خودرو هم نکردم بلکه از خودروی شخصی‌ام که یک ال 90 مدل سال 90 بود استفاده می‌کنم و در رفت و آمد از شهرستان‌ نیز از یک خودروی اسنپی مشخص استفاده می‌کنم.» او ادامه داد: «به نظر من تحویل خودروی ‌‌دناپلاس اتومات به نمایندگان متقاضی مناسب نبود؛ باید خودروی معمولی‌تری به نمایندگان داده می‌شد؛ نوع خودرو نباید به گونه‌ای باشد که هزینه بالایی داشته باشد؛ البته باید پاسخگوی میزان رفت و آمدها در جاده‌ها هم باشد. بهتر بود مالکیت‌اش با مجلس شورای اسلامی باشد؛ مثل وزیری که چندین خودرو در دفترش دارد و متعلق به بیت‌المال است بهتر بود این خودرو هم متعلق به بیت‌المال بود و روزی که فرد دیگر نماینده نیست آن را تحویل می‌داد.» احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: «مجلس باید در هر دوره نمایندگی دو اقدام را انجام داده و برای نمایندگان خودرو و مسکن تهیه کند، چرا که بیشتر وکلای ملت برای رفت و آمد به شهرستان حوزه انتخابیه خود به خودرو نیاز دارند تا بتوانند به روستا‌ها سرکشی کرده و در جلسات شرکت کنند.» امیرآبادی فراهانی بیان کرد: «در دوره‌های قبل ما ۲۵۰ خودرو در مجلس داشتیم که به تعداد آنها راننده وجود داشت، این ماشین‌ها به صورت ماهیانه ۱۲میلیون تومان هزینه داشتند، بنابراین تصمیم گرفتیم اتومبیل‌ها در اختیار نمایندگان قرار گیرد و نهایتا ماهی ۴میلیون تومان به آنها بدهیم تا بتوانند برای خود راننده استخدام کنند و این امر حدود ۱۱۱ میلیارد تومان در هزینه‌های مجلس نسبت به مجالس هشتم و نهم صرفه‌جویی ایجاد کرد.» در هر حال واکنش افکار عمومی به این خبر این بود که «‏نماینده مجلسی که خودروی ‎دناپلاس را نصفِ قیمت بازار، خارج از نوبت، در اقساط سه ساله و با کارمزد [احتمالا] صفر درصد تحویل می‌گیرد، چگونه می‌خواهد در برابر گرانفروشی و کلاهبرداری سایپا و ایران‌خودرو بایستد؟! کِی می‌تواند حال مردمِ بدبختی را که منتظر پراید ۱۱۰ میلیونی هستند درک کند؟»