پزشک جمهور برای ایران
رضا صادقیان( روزنامه‌نگار)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- اقتصاد

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- فرهنگ و هنر
۷- ورزش
۸- صفحه آخر

2453
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


کاهش مصرف ۱۵میلیون لیتر بنزین با توسعه سی‌ان‌جی

سرپرست پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: با تبدیل یک میلیون و ۴۶۰هزار خودروی عمومی به سی‌ان‌جی، ‌۱۵میلیون لیتر در روز در مصرف سی‌ان‌جی صرفه‌جویی می‌شود.
به گزارش ایسنا، محمد رضایی روز گذشته در نشستی خبری با بیان این‌که اگر قرار باشد به جای ۲۰ میلیون متر مکعب ‌سی‌ان‌جی، بنزین در کشور مصرف شود، نیازمند سرمایه‌گذاری حدود ۷ تا ۸ میلیارد دلاری است تا ۲۰ میلیون لیتر بنزین تولید کنیم، اظهار کرد: ‌اگر یک میلیون و ۴۶۰ هزار خودروی عمومی به دو میلیون خودرو افزایش پیدا کند و دوگانه سوز شود، ‌تنها نیازمند ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون دلار است که صرفه‌جویی ۲۰ میلیون لیتری را محقق می‌کند. وی ادامه داد: بنابراین می‌توان به جای سرمایه‌گذاری هشت میلیارد دلاری، ۸۰۰ میلیون دلار هزینه کنیم و با تولید خودروی سی. ان. جی‌سوز به همان هدف برسیم. سرپرست پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان این‌که ایران منابع زیادی گاز دارد و به ویژه در فصول گرم سال علاوه بر صادرات گاز مازاد تولید نیز داریم، ‌اظهار کرد:‌ از آنجا که هنوز توسعه ال ان جی در کشور کامل نشده و صادرات گاز محدود بوده، ‌ منطقی است که از این فراورده در داخل کشور استفاده شود. رضایی با تاکید بر این‌که اگر گاز را صادر کنیم، خالص درآمد حدودا متر مکعبی ۱۰ سنت است اما صادرات سوخت مایع مثل بنزین و گازوییل قیمت‌های بالاتری دارد، گفت: در این شرایط باید در مصرف داخلی سوخت مایع را با گاز جایگزین کنیم. وی با بیان این‌که ماشین‌های عمومی هر ماه ۴۰۰ تا ۵۰۰ لیتر سهمیه می‌گیرند، اظهار کرد: اگر با توسعه‌ ‌سی‌ان‌جی این مصرف، نصف شود،‌ امکان صادرات فراهم شده و می‌توانیم با درآمد ناشی از آن چرخ صنعت را بچرخانیم. سرپرست پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تاکید بر این‌که گاز طبیعی به صورت نامحدود در کشور است و اگر بخواهیم کل سوخت کشور گاز باشد کمبود گاز نخواهیم داشت، اظهار کرد: شبکه گاز ایران در هیچ کجای دنیا نیست و این امکان وجود دارد تا سوخت بدون هزینه حمل به دست مصرف‌کننده برسد. رضایی با اشاره به هوشمندسازی جایگاه‌های ‌سی‌ان‌جی گفت: ۱۰۰درصد اتفاقات در جایگاه‌ها است و تاکنون در تصادف و خارج از شهر انفجار رخ نداده، تنها در زمان ‌سوخت‌گیری و در بیشتر اوقات به دلیل دستکاری مخازن بوده است. وی افزود: در زمان ‌سوخت‌گیری هیچ سیستمی وجود ندارد تا بتواند مانع شود که ماشینی که گواهی سلامت ندارد سوخت نگیرد، بنابراین تصمیم گرفتیم سیستمی اجرا کنیم که تنها خودروهایی ‌سی‌ان‌جی بگیرند که گواهی سلامت داشته باشند. سرپرست پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان این‌که باید همکاری وزارت صنعت با اقتصاد کشور صورت گیرد زیرا تا زمانی که تقاضا برای ‌سی‌ان‌جی نباشد مصرفش بالا نمی‌رود، اظهار کرد:‌ اگر وزارت صنعت در طول سال‌های گذشته، دوگانه سوزکردن خودروها از کارخانه را انجام داده بود اکنون تعداد خودروهای دوگانه سوز بیشتر بود. در مهم‌ترین اقدام نیز باید وزارت صمت به فکر این باشد که وانت تک‌سوز تولید نشود.