پزشک جمهور برای ایران
رضا صادقیان( روزنامه‌نگار)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- اقتصاد

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- فرهنگ و هنر
۷- ورزش
۸- صفحه آخر

2453
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


سخنگوی گمرک:

ترخیص ۴.۵میلیون دستگاه تلفن همراه

میزان گوشی تلفن همراه ترخیص شده از گمرک، از ابتدای سال ۹۹ تا تاریخ ۲۵ شهریورماه نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل رشد ۴۲درصدی از لحاظ تعداد را به خود اختصاص داده است. سیدروح‌الله لطیفی گفت: ارزش دلاری گوشی‌های تلفن همراه ترخیص شده تا ۲۵ شهریورماه، ۷۳۶ میلیون و۴۳۰ هزار و۸۸۰ دلار بوده است که از لحاظ ارزش نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴۱ درصد رشد داشته است که با ۱۸۳۲ فقره اظهار نامه گمرکی ترخیص شده است. سخنگوی گمرک با بیان این‌که میزان واردات موبایل در نیمه اول سال جاری به نسبت مدت زمان مشابه در سال ۹۹ رشد چشم گیری داشته است گفت: در مدت زمان ابتدای سال ۹۸ تا ۲۵ شهریور سال گذشته ۳ میلیون و ۱۲۴ هزار و ۶۵۹ دستگاه تلفن همراه به ارزش ۳۰۵ میلیون و ۷۷ هزار و ۸۲۲ دلار از گمرک ترخیص شده بود و امسال در همین بازه زمانی ۴ میلیون و ۴۵۱ هزار و ۷۶۳ دستگاه تلفن همراه ترخیص شده که یک میلیون و ۳۲۷ هزار و ۱۰۴ دستگاه بیشتر از سال گذشته بوده است

بزرگ‌ترین طرف‌های صادرات و واردات ایران

اگرچه در شرایط فعلی اقتصاد ایران توسعه صادرات غیرنفتی یکی از ارکان مهم اقتصاد ایران و از راه‌های جبران درآمدهای نفتی است اما مشکلات مختلفی از جمله نوسانات نرخ ارز و افزایش هزینه‌های تولید، صادرکنندگان را با سردرگمی مواجه کرده است.
به گزارش فارس در شرایط فعلی اقتصادی ایران که تحریم‌های خارجی محدودیت شدید درآمد نفتی را ایجاد کرده است با استفاده از توسعه صادرات غیرنفتی‌ می‌توان بخشی از نیاز به منابع ارزی را تامین کرد. به گفته فعالان اقتصادی و کارشناسان حوزه تجارت علیرغم این که تجارت با  مشکلات متعدد داخلی و خارجی مواجه است اما  مسئولان  با بی توجهی به این مشکلات با تصمیمات یک‌شبه  و وضع قوانین خلق الساعه بر مشکلات صادرکنندگان‌ می‌افزایند. از جمله مشکلاتی که اغلب فعالان اقتصادی در زمینه صادرات غیرنفتی به آن مواجهند‌ می‌توان به  مشکلات پیمان‌سپاری ارزی، نوسانات نرخ ارز و افزایش هزینه‌های تولید اشاره کرد. گفتنی است یکی از اساسی ترین مشکلات توسعه صادرات غیرنفتی کشور عدم ثبات در تعامل با کشورهای هدف صادراتی است و به همین دلیل است که آمارهای صادرات غیرنفتی کشور متناسب با ظرفیت‌های بالقوه اقتصادی کشور نیست. لذا برای اینکه بتوان به طور اساسی تاثیرات صادرات غیرنفتی در حوزه تولید را مشاهده کرد باید در ابتدا به  اصلاحات ساختاری پرداخت و سپس تولید با فناوری بالا را ساماندهی کرد که در این زمینه وزارت صمت مسئولیت خطیری بر عهده دارد. براساس مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، بازاریابی فعال گام مهمی در زمینه توسعه تجارت صادرات غیرنفتی است که نیازمند فعال شدن حداکثری سازمان توسعه تجارت و معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه کشور است.