گزارش همدلی از عدم دسترسی برخی از دانشآموزان به سامانه آموزش مجازی
سال نا«شاد»۳میلیون دانشآموز ایرانی
همدلی| گروه اجتماعی- در سال تحصیلی گذشته که شیوع کرونا در کشور کرکره مدارس را پایین کشید و درب مدارس را بست، بیش از ۳میلیون دانشآموز به دلیل نداشتن ابزار لازم آموزش مجازی از دسترسی به آموزش محروم شدند.
این در حالی است که براساس اصل 30قانون اساسی کشور تحصیلات تا پایان دوره متوسطه رایگان است و دولت باید امکان این تحصیل رایگان را فراهم کند، در این اصل آمده است:«دولت موظف است وسائل آموزش وپرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسائل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفائی کشور به طور رایگان گسترش دهد.» اگرچه عدالت آموزشی قبل از همهگیری کرونا نیز چندان قابل قبول نبود، اما شیوع کرونا و تعطیل شدن روشهای معمول و سنتی آموزش، باعث عمیقتر شدن نابرابریهای آموزشی شد؛ به نحوی که خطر ترک تحصیل در کمین دانشآموزانی است که بضاعت مالی آنان اجازه تهیه ابزار لازم برای آموزش مجازی که تلفن همراه هوشمند یا تبلت است، نمیدهد.
آموزش و پرورش نیز به عنوان متولی آموزش در این زمینه مسولیتی برای خود قائل نیست و خود را ملزم به تهیه ابزار آموزش از راه دور نمیداند و مسئولیت تهیه ابزارهای آموزش مجازی را کاملا به دوش خانوادهها گذاشته است.
لازم به یادآوری است که عدالت آموزشی به معنای واقعی کلمه برخورداری یکسان و برابر تمامی دانشآموزان از آموزشهای با کیفیت است. در حالی که در این زمینه سیستم آموزش و پرورش کشور پیش از کرونا نیز دچار نقصان بود و با شیوع کرونا این نقص بیشتر شده است.
این در حالی است که براساس اصل 30قانون اساسی کشور تحصیلات تا پایان دوره متوسطه رایگان است و دولت باید امکان این تحصیل رایگان را فراهم کند، در این اصل آمده است:«دولت موظف است وسائل آموزش وپرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسائل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفائی کشور به طور رایگان گسترش دهد.» اگرچه عدالت آموزشی قبل از همهگیری کرونا نیز چندان قابل قبول نبود، اما شیوع کرونا و تعطیل شدن روشهای معمول و سنتی آموزش، باعث عمیقتر شدن نابرابریهای آموزشی شد؛ به نحوی که خطر ترک تحصیل در کمین دانشآموزانی است که بضاعت مالی آنان اجازه تهیه ابزار لازم برای آموزش مجازی که تلفن همراه هوشمند یا تبلت است، نمیدهد.
آموزش و پرورش نیز به عنوان متولی آموزش در این زمینه مسولیتی برای خود قائل نیست و خود را ملزم به تهیه ابزار آموزش از راه دور نمیداند و مسئولیت تهیه ابزارهای آموزش مجازی را کاملا به دوش خانوادهها گذاشته است.
لازم به یادآوری است که عدالت آموزشی به معنای واقعی کلمه برخورداری یکسان و برابر تمامی دانشآموزان از آموزشهای با کیفیت است. در حالی که در این زمینه سیستم آموزش و پرورش کشور پیش از کرونا نیز دچار نقصان بود و با شیوع کرونا این نقص بیشتر شده است.