پزشک جمهور برای ایران
رضا صادقیان( روزنامه‌نگار)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- اقتصاد

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- فرهنگ و هنر
۷- ورزش
۸- صفحه آخر

2453
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


آرش شهریاری و حیدر کاکی درباره چهاردهمین دوره جشنواره موسیقی جوان:

اصالت‌ها معیار داوری است

همدلی| در این ایام و بعد از ‌‌این‌که موج دوم کرونا در کشور تا این حد توانست در نقاط مختلف جولان بدهد، برخی از جشنواره‌ها و رویدادهایی که معمولا حتی از نیمه سال به آن سو در کشور برگزار می‌شدند، اعلام کردند که ممکن است به صورت آنلاین اجرا شوند. مدیر روابط عمومی معاونت حوزه هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همین چند روز قبل درباره برگزاری چهاردهمین دوره از جشنواره «موسیقی جوان» اعلام کرد که افرادی که در مرحله اول این رویداد پذیرفته شدند در جشنواره به صورت مجازی اجرا می‌کنند.
با این وصف، جشنواره جوان، در حوزه موسیقی‌های نواحی، دستگاهی و کلاسیک چند سالی هست که بسیاری از استعدادهای موسیقایی کشور را به حضور در کنار هم تشویق کرده است، برای اولین بار در این دوره به صورت مجازی برگزار خواهد شد. انتخاب اولیه آثار برای شرکت در این جشنواره به اتمام رسید و دو نفر از اعضای هیئت داوران جشنواره ملی موسیقی جوان درباره کیفیت و نحوه بازبینی آثار در بخش تنبور در چهاردهمین دوره از این رویداد توضیحاتی دادند. حیدر کاکی، عضو هیئت داوران چهاردهمین جشنواره موسیقی جوان در بخش تنبوردرباره ارزیابی آثار توسط داوران گفت: «تکنیک‌های اجرایی، اصالت مقام‌ها و بیان موسیقایی قطعات، پارامترهایی هستند که در این بخش مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.» او درباره معیار داوری سبک‌های مختلف تنبورنوازی توضیح داد: «به این مسئله دامن نزنیم؛ چون مقام‌های تنبور مقام‌های واحدی هستند. گاهی ممکن است بین اجرای دو نفر اختلاف‌هایی وجود داشته باشد ولی به نظرم اختلاف بین دو منطقه را برجسته نکنیم. اگر به مقام‌های تنبور و اصالت آن‌ها توجه کنیم بهتر است.»
این عضو هیئت داوران درباره تأثیرگذاری جشنواره موسیقی جوان بر پیشرفت نوازنده‌ها اعلام کرد:«جشنواره موسیقی جوان قطعاً از مؤثرترین جشنواره‌هایی بوده که در تاریخ موسیقی ایران اتفاق افتاده است. این جشنواره، در همه این سال‌ها جشنواره بسیار پرباری بوده است و پشتوانه علمی و پژوهشی دارد. به نظرم سطح جشنواره بسیار بالاست.» کاکی در پایان درباره فعالیت این روزهای خود اظهار کرد:«با اوج گرفتن کرونا بعضی از کلاس‌هایم را به صورت آنلاین برگزار کردم. بعد با بازگشایی مجدد آموزشگاه‌ها خواستم کلاس‌ها را به صورت حضوری برگزار کنیم ولی دوباره کرونا اوج گرفت و احتمالاً دوباره کلاس‌ها را به صورت آنلاین برگزار کنم.»
آرش شهریاری، یکی دیگر از اعضای هیئت داوران چهاردهمین جشنواره موسیقی جوان در بخش تنبور درباره بازبینی آثار گفت:«نکاتی که در اصالت و صحت قطعات به لحاظ سنت موسیقایی وجود دارد و آنچه که در واقع به سنت اجرایی قدما برمی‌گردد، در بازبینی آثار بسیار تأثیرگذار است. تکنیک اجرایی بنا بر توانایی‌های فردی هر شرکت‌کننده و با توجه به سن و سال آن‌ها نیز یکی دیگر از ملاک‌های داوران برای امتیازدهی بود. در داوری تنها صدای سازشان را می‌شنیدیم و براساس اجرا نظر می‌دادیم.»
او در ادامه توضیح داد:«فکر می‌کنم این تمهید بسیار خوبی بود تا به داوری‌ها اعتماد شود. ریتم و زمان‌بندی، متر مشخص و جمله‌بندی و بیان موسیقایی دیگر پارامترهایی بوده که داوران براساس آن‌ها رأی می‌دادند.»
این داور جشنواره موسیقی جوان در خصوص اختلاف سبک‌ها گفت:«براساس یک اجرای منسجم و درست از اجرای قدمای تنبور نظر می‌دهیم. مثلاً اگر اجراها در بخش صحنه بر اساس اجرای استادان و قدمای آن منطقه و در بخش گوران نیز به همین منوال باشد امتیاز می‌گیرند.»
او جشنواره موسیقی جوان را در آیندۀ نوازندگان بسیار تأثیرگذار خواند و افزود: «وقتی معیار براساس شیوه و سبک و سیاق اجرای قدما باشد جوان‌ها با آن شیوه آشناتر می‌شوند. جشنواره موسیقی جوان در مسیر خود به خوبی حرکت می‌کند و امیدوارم در سال‌های آینده از این هم بهتر شود. او ادامه داد: جشنوارۀ موسیقی جوان مهم است؛ چون توقع ما را هم بالا می‌برد. تقریباً همه شرکت‌کنندگان در این مدت در خانه بوده‌اند و می‌توانستند به ساز و مقام‌ها بیشتر توجه کنند. همین مسئله طبیعتاً توقع ‌ما از اجراها را هم بالا می‌برد. فکر می‌کنم اجراهای بخش نهایی بهتر هم باشد.» شهریاری در پایان درباره فعالیت این روزهای خود عنوان کرد:«این روزها بیشتر مشغول مطالعه روی مقام و موسیقی دستگاهی هستم. علاوه‌ بر آن آهنگسازی هم کردم.»