پزشک جمهور برای ایران
رضا صادقیان( روزنامه‌نگار)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- اقتصاد

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- فرهنگ و هنر
۷- ورزش
۸- صفحه آخر

2453
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


همدلی از اجرای طرح ترافیک در پایتخت بعد از لغو چندماهه گزارش می‌دهد

اجرای طرح ترافیک؛ ضرورت یا منفعت

همدلی| گروه اجتماعی- در شرایطی دیروز طرح ترافیک از کمای دو ماهه بیرون آمد و اجرا شد که این روزها مسئولان بهداشتی از شروع موج دوم کرونا خبر می‌دهند، حتی رئیس جمهور که پیش‌تر علاقه‌مند به عادی‌سازی و عادی نشان دادن شرایط کشور در عصر کرونایی بود، از احتمال مجدد اعمال محدودیت‌ها در کشور سخن می‌گوید.
طرح‌های ترافیکی تهران در پی شیوع کرونا و به منظور حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی و با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا از ۲۳ فروردین لغو شد و شهروندان تهرانی توانستند با خیال آسوده از جریمه نشدن با خودرو شخصی وارد محدوده مرکزی پایتخت شوند، به دنبال اجرا شدن این طرح، تجمع در متروها و اتوبوس‌ها کاهش یافت و این وسایل نقلیه عمومی خلوت‌تر از قبل شدند. در زمانی که همه از پاندمی کرونا در پایتخت سخن می‌گفتند، لغو طرح ترافیک توانست از افزایش مبتلایان کرونا در تهران جلوگیری کند و شرایط کرونایی پایتخت را اندکی بهبود ببخشد. بعد از گرم شدن هوا و احتمال کاهش ابتلای شهروندان به ویروس کرونا هر از چندگاهی مسئولان شهری از اجرای طرح ترافیک سخن گفتند، آنان افزایش حجم ترافیک در خیابان‌های پایتخت و همچنین جلوگیری از آلودگی هوا را دلیل اصرار خود بر اجرای طرح ترافیک دانستند. اصرارها برای برچیده شدن لغو طرح ترافیک در مقاطعی آن قدر زیاد شد که حتی قرار شد بعد از تعطیلات عید فطر لغو طرح‌های ترافیکی به پایان برسد که بنابر درخواست وزیر بهداشت از شهردار تهران و پس از تماس تلفنی آنان با هم اجرای طرح ترافیک به بعد موکول شد. بالاخره دیروز ۱۷خرداد لغو طرح ترافیک که به محل کشمکش وزارت بهداشت و شهرداری تهران تبدیل شده بود، برچیده شد که تا برخی از کارشناسان بهداشتی، شهرداری تهران را به بی‌توجهی به سلامت مردم متهم کنند. برخی معتقدند شهرداری تهران با بهانه ترافیک و آلودگی هوای پایتخت طرح ترافیک را اجرا کرد تا به اهداف مالی خود برسد. آنها می‌گویند داستان طرح ترافیک، داستان ناکارآمدی حساب‌ شده و منفعت‌گرایی سازمان‌یافته است، چرا که اصرار بر اجرای این طرح آن هم در زمان اوج‌گیری مجدد کرونا این ذهنیت را ایجاد می‌کند که گویا این سازمان بزرگ شهری با سلامت مردم تجارت می‌کند و با اجرای طرح ترافیک به دنبال این است که کسری بودجه شهرداری تهران را با فروش چندمیلیونی طرح ترافیک جبران کند. منتقدان به عملکرد شهرداری در اجرای طرح ترافیک می‌گویند در شرایطی که سایه سنگین شیوع کرونا بر پایتخت برگشته است، اجرای طرح ترافیک می‌تواند شرایط را بغرنج‌تر کند و باعث افزایش مبتلایان به ویروس کرونا در پایتخت شود، چرا که بسیاری از شهروندان که در زمان لغو طرح ترافیک با خودروهای خود تردد می‌کردند با اجرای این طرح ناچارند به استفاده از وسایل نقلیه عمومی که محل تجمع و ازدحام افراد زیادی است، روی بیاورند.

افزایش مراجعه و بستری‌های کرونایی در تهران

دیروز همزمان با اجرای طرح ترافیک در پایتخت علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران از افزایش مراجعات و بستری‌های کرونایی در تهران خبر داد. وی گفت در تهران میزان مراجعین درمانی ما رو به افزایش است و تقریباً نسبت به ۲۴ساعت گذشته میزان مراجعین سرپایی ما در حوزه درمان ۷.۹درصد افزایش داشته است. درباره این که چه تعداد از کسانی که به حوزه بهداشت و درمان ما مراجعه می‌کنند، بستری می‌شوند، یک عدد ۳.۵درصد در تهران داشتیم اما امروز عدد ما ۱۰.۱درصد است؛ یعنی از مجموع مراجعین کرونایی به بخش بهداشت و درمان ۱۰.۱ بستری شده‌اند که نشان‌دهنده ضرورت توجه به مسائل پیشگیرانه در برابر بیماری است. زالی در مورد وضعیت اجرای طرح ترافیک گفت: در تهران یک بررسی مدل‌سازی انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم که حتی اگر ۵۰۰۰نفر از کسانی که از مترو یا اتوبوس استفاده می‌کنند، از ماسک استفاده نکنند، همین تعداد کافی است تا منجر به گسترش بیماری شوند. بنابراین ۱۰درصدی که از ماسک استفاده نمی‌کنند، بسیار حائز اهمیت هستند و این ۱۰درصد طبق آمار ما بین ۷۰ تا ۸۰ هزار فردی می‌شوند که می‌توانند به‌شدت الگوی بیماری را در ناوگان حمل و نقل تهران به هم بریزند و نگران‌کننده باشند. البته زالی از اجرای طرح ترافیک به عنوان طرحی آزمایشی نام برد و گفت: این موضوع حتماً مورد تحلیل قرار خواهد گرفت و اگر خدایی‌ناکرده، ناوگان عمومی تغییرات شگرفی در بیماری ایجاد کرده یا مشکلاتی در زمینه گسترش بیماری به وجود آورد، طبیعتاً با تصویب ستاد ملی کرونا، ممکن است درباره بازنگری آن تصمیماتی جدیدی اتخاذ شود.

اعتراض نماینده مجلس به اجرای طرح ترافیک

اجرای طرح ترافیک در روزهایی که زمزمه موج دوم کرونا به گوش می‌رسد انتقاد بهارستانی‌ها را نیز در پی داشت. دیروز و همزمان با اجرای این طرح در پایتخت، اقبال شاکری، تماینده مردم تهران در انتقاد به اجرای طرح ترافیک با وجود اعلام موج دوم شیوع ویروس کرونا در کشور، گفت: یکی از موضوعات مهمی که باید در اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی مورد توجه قرار گیرد، عدم تجمع مردم در ناوگان حمل و نقل عمومی اعم از اتوبوس و مترو است، چرا که در این زمینه با کمبود وسایل حمل و نقل عمومی مواجه هستیم، بنابراین لازم است از اجرای هرگونه طرحی که باعث افزایش فشردگی بین افراد شده و به ناامنی عمومی منتهی می‌شود، جلوگیری شود. وی افزود: این امر غیرقابل کتمان است که تعداد وسایل حمل و نقل عمومی به اندازه‌ای نیست که تمام مردم بتوانند از امکانات این بخش استفاده کنند، بنابراین استفاده از خودروی شخصی در این شرایط عاملی برای جلوگیری از گسترش مجدد ویروس کرونا است، ضمن این‌که باید به این نکته توجه شود که مردم به دلیل لطمه اقتصادی ناشی از تعطیلی مراکز اداری و تجاری که به دنبال قرنطینه دیده‌اند، قادر به پرداخت هزینه سنگین تردد در محدوده طرح ترافیک نیستند و این در حالی است که برخی مسئولان به کنایه گفتند که مردم برای کمک به مقابله با ویروس کرونا باید هزینه طرح ترافیک را بپردازند بنابراین یک دوگانگی در اظهارنظر مسئولان حوزه شهری و ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا مشاهده می‌شود. شاکری یادآور شد: مسئولان باید به سرعت اختلاف ‌نظرهای ایجاد شده را رفع کنند چراکه اپیدمی کرونا موضوعی نیست که بتوان آن را در مرحله آزمون و خطا قرار داد.چرا که بی‌تردید به دنبال ازدحام در مترو یا ایستگاه‌های اتوبوس به هیچ وجه نمی‌توان فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کرد بنابراین باید صبر کنیم و سلامت عمومی را در اولویت قرار دهیم و از اجرای طرح ترافیک خودداری کنیم و اجرای این طرح را به زمان اطمینان بخشی که به ثباتی در حوزه تامین سلامت عمومی برسیم موکول کنیم.