با حضور هنرمندان
ساز «هورقلیا» رونمایی شد
همدلی| آلبومهای «خلوتنشین»، «نوای آشنا» و «شوقانه» از مجموعه پروژههای «نوای دوست» در همایش هنری ادبی «هورقلیا» رونمایی و معرفی شدند.
همایش پژوهشی- ادبی موسیقایی «هورقلیا» با حضور اهالی فرهنگ و هنر از جمله سعد سکندرخان رئیس مؤسسه فرهنگی اکو، شهاب قاسمی مدیرمسئول مؤسسه «دنگ دنگ کوبان» و طراح و سازنده ساز نوظهور «هورقلیا»، علیرضا قزوه شاعر و رئیس دفتر شعر، موسیقی و سرود سازمان صداوسیما، اصغر دادبه استاد دانشگاه علامه طباطبایی و رئیس بخش ادبی دائرةالمعارف اسلامی و وحید اسداللهی نوازنده و آهنگساز موسیقی برگزار شد.
در این همایش که باهدف معرفی ساز نوظهور «هورقلیا» و توضیح حکمت نامگذاری آن برگزار شد، ابتدا سعد سکندرخان رئیس مؤسسه فرهنگی اکو طی سخنانی گفت: شب یلدا یکی از آیینهای فرهنگی کهن در ایران به شمار میرود. به دلیل اینکه این شب بلندترین شب سال محسوب میشود، بسیاری از مفاهیم و معانی از جوامع مختلف در این شب گنجانده شده است. در این شب آیینهای ماندگاری هست که مهمترین آن گرد هم آمدن مردم است که به قرائت اشعار شاعران مختلف مانند حافظ میپردازند. در سنت صوفیگری که در جنوب آذربایجان و ترکیه رواج دارد، شب سمبل تاریکی و روز سمبل حقیقت و روشنایی است. بعضی از فرقههای قدیمی مسیحی هم معتقد هستند که شب یلدا با تولد عیسی مسیح همزمانی دارد. در ایران کهن مردم گرد هم میآمدند که برای علم و دانش و موفقیت دعا کنند. من معتقد هستم که یلدا تنها به تمدن ایران تعلق ندارد، بلکه به تمدنهای مختلفی تعلق دارد. امیدوارم که در دوران ریاست من در مؤسسه اکو بتوانیم یلدا را به کشورهایی مانند پاکستان که این شب را جشن نمیگیرند معرفی کنیم.
در ادامه شهاب قاسمی، مدیرمسئول مؤسسه «دنگ دنگ کوبان» و طراح و سازنده ساز نوظهور «هورقلیا» درباره روند ساخت این ساز از سال ۱۳۸۴ و تغییرات و روند نامگذاری و تولید انبوه ساز در این سال صحبت کرد.
او گفت: ما جمع شدیم برای مراسم هورقلیا که با شب یلدا مصادف شده است تا برنامه مشترکی را از طرف مؤسسه دنگ دنگ کوبان به همراه مؤسسه فرهنگی اکو برگزار کنیم. این دو بخش با هم تلفیق شده است. هورقلیا فقط ساز و اسم نیست. حتی دف هم نیست. هورقلیا یک دنیای متفاوت و والایی است که انسان در آن قرار میگیرد.
قاسمی ادامه داد: من سالیان سال ساز ریتم کار کردم، دوره اولی که این ساز را ساختم سال ۱۳۸۴ بود. سازی را هم با نام انبرک میشناختم و دوست داشتم صدای آن با یک ساز کوبهای تلفیق شود. دوستی به نام آقای مفتوم داشتم که با او مشورت کردم و این ساز را طراحی کردیم. از آن زمان اجراهای مختلفی با این ساز داشتیم. در حال حاضر باتوجهبه مشورتی که با دوست عزیز و استاد خودم استاد اسداللهی داشتیم، او موجب شد که ساز را در قالب امروزی بسازیم. اکنون ساز هورقلیا یا هشتگوشه زنگدار با جنس پوست مصنوعی و وزن بسیار سبک و صدادهی متفاوت تولید شده و در اختیار علاقهمندان قرار داده میشود.اصغر دادبه استاد دانشگاه علامه طباطبایی و رئیس بخش ادبی دائرةالمعارف اسلامی پس از قرائت قطعه شعری توسط علیرضا قزوه شاعر و پژوهشگر در این مراسم به توضیحاتی درباره حکمت «هورقلیا» که برگرفته از تفکرات شیخ اشراق (شیخ شهابالدین سهروردی) است پرداخت.
وحید اسداللهی نیز طی سخنانی درباره این ساز گفت: زندگی من به پوستهای مصنوعی گره خورده است؛ زیرا من از سال ۱۳۵۶ پوستهای طلق را از جمهوری آذربایجان آورده بودم و روی نقاره دوخته بودیم. ولی در سال ۱۳۶۳ استاد مسعود حبیبی بهعنوان پیانیست به ارکستر آذربایجانی در صداوسیما آمدند که البته بسیار موزیسین بزرگ و پیانیست خوبی بودند. اما ایشان دف زیبایی هم مینواختند. من هم پیش از آن دف طلقی ندیده بودم و خاطر دارم چندین پوست طلقی را به آقای حبیبی نشان دادم تا یکی از آنها را روی ساز دف بکشد. میتوان گفت که من هم بهنوعی در ابداع این ساز نقش داشتهام.همچنین در طول برنامه احمد شهریار از کشور پاکستان، علی مددی رضوانی از کشور افغانستان و شاه منصور شاه میرزا از کشور تاجیکستان به مناسبت یلدا شعرخوانی کردند.
همنوازی سازهای تنبور با هنرمندی سید فریدون درویشی و نوازندگی عود علی درویش نوری و خوانندگی مصطفی وقاری و همراهی ساز هورقلیا با نوازندگی شهاب قاسمی، محمد دانشور، بهزاد زرگر، مائده عبادی، علیرضا فلاحتی و گروه وحید اسداللهی بخشهای دیگر این برنامه را تشکیل میداد.
در پایان از سه آلبوم «خلوتنشین»، «شوقانه» و «نوای آشنا» از مجموعه آلبومهای نوای دوست با حضور سخنرانان و مهمانان رونمایی شد و تندیسهای ساز هورقلیا و آلبومهای رونمایی شده به سخنرانان تقدیم شد.