بیانیه‌های بازنده و برنده انتخابات 1403
فروزان آصف‌نخعی (روزنامه نگار)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- اقتصاد

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- فرهنگ و هنر
۷- ورزش
۸- صفحه آخر

2452
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


رضا ساغری کارگردان نمایش «خالی‌بند دنیای غرب»:

هیچ سالنی حاضر نشد نمایش ما را بازبینی کند!

همدلی|  رضا ساغری؛ کارگردان تئاتر می‌گوید: همه سالن‌ها با اجرای این متن مخالف‌اند اما دلیلش را نمی‌گویند!  او که قصد دارد به‌زودی نمایشنامه «خالی‌بند دنیای غرب» نوشته «جان میلینگتون سینگ» را به تهیه‌کنندگی «امیرمسعود هیدارن» روی صحنه ببرد، از عدم همکاری سالن‌های نمایشی برای اجرای تازه‌ترین اثر خود ابراز گلایه کرد. رضا ساغری با بیان این‌که از یازده ماه پیش تاکنون مشغول تمرین نمایش‌نامه «خالی‌بند دنیای غرب» از یک نویسنده ایرلندی به نام «جان میلینگتون سینگ» هستند، نسبت به برخورد برخی سالن‌های تئاتر در همراهی برای اجرای این نمایش انتقاد کرد و گفت:«ما این نمایش را برای چند سالن بازبینی رفتیم و در بسیاری از آن‌ها به درِ بسته خوردیم. یکسری از سالن‌ها به ما تاریخ بازبینی می‌دادند، ولی وقتی به زمان بازبینی می‌رسیدیم، به هر بهانه‌ای آن را لغو می‌کردند! مثلاً یک سالن می‌گفت «ما می‌خواهیم کار تجربی باشد»، یکی دیگر می‌گفت «باید در شورا بررسی بشود» اما مدام تاریخ شورا را عقب می‌انداختند! یک جای دیگر، پارتی‌بازی می‌کردند! اغلب هم سالن‌های دولتی چنین برخوردی با ما داشتند.» ساغری همچنین افزود:«پس از چند بار تکرار این ماجرا، حس کردم انگار سالن‌ها از اجرای این نمایش‌نامه هراس دارند! ولی متوجه نشدم چرا چنین هراسی دارند! شاید فکر می‌کردند این متن به شرایط جامعه‌ ما نزدیک است، یا با خود نویسنده مشکل داشتند! دلیل هراس و مخالفت‌شان را متوجه نمی‌شدم. گاهی می‌گفتند این متن عجیب است و من نمی‌فهمیدم کجای متن عجیب است، چون چیزی به ما نمی‌گفتند.» این کارگردان ادامه داد:«یکی از جاهایی که متن را برای اجرا فرستادیم، بنیاد رودکی بود. آن‌جا از یازده ماه پیش سه مدیرعامل عوض کرده‌اند. جالب این‌جاست که هیچ‌کدام از این مدیران، حرف مدیر قبلی را قبول نداشت و می‌گفت تصمیم‌های آن مدیر، به من ربطی ندارد! شورای انتخاب آثارشان هم به ما گفتند «این کار در سطح کارهای بنیاد رودکی نیست.» در صورتی که آن‌ها حتی به ما نوبت بازبینی ندادند. پس چطور می‌گویند این نمایش‌نامه در سطح بنیاد رودکی نیست؟! آنهم در مورد نمایشنامه‌ای جزو صد نمایش‌نامه برتر دنیاست. اصلاً متر و معیار آنها در طبقه‌بندی آثار دریافتی چیست؟» ساغری همچنین به اقدام برای اجرای نمایش در تئاترشهر اشاره کرد و گفت:«در تئاترشهر هم آقای طاهری به ما وقت بازبینی دادند و دو روز مانده به بازبینی، نوبت بازبینی ما را لغو کردند! دلیلش را هم نمی‌دانیم، ولی پرسشم اینست که خیلی از آثاری که اخیراً در تئاترشهر اجرا رفته‌اند، مثل نمایش «هیدن» یا کارهای آقای افشاریان و رحمت امینی، مگر جزو فراخوان بوده‌‌اند؟! اگر این‌طور بوده،کجاست نشانه‌ای که ما متوجه بشویم این کارها جزو فراخوان بوده‌اند و حالا در تئاترشهر اجرا می‌روند؟! در تماشاخانه ایرانشهر هم به ما گفتند «فقط نمایش را با بازیگر چهره می‌پذیریم»، یعنی دوستان نمی‌خواهند کار خوبی را که یک سال تمرین شده، اول ببینند و بعد نظر بدهند؟ یعنی نمایش فقط وابسته به چهره است؟!» ساغری درباره انتخاب متن «خالی‌بند دنیای غرب» برای اجرا، بیان کرد:«وقتی این متن را خواندم، داستان «پدران و پسران» اثر «ایوان تورگنیف» در ذهنم تداعی شد. حتی چیزی مثل عقده ادیپ در متن دیدم. ماجرای پدران و پسران، یعنی تقابل سنت و مدرنیته که خانواده می‌خواهند جوانان یک خط مستقیم را بروند و یک راه راست برای زندگی و هدفشان انتخاب بکنند، ولی وقتی این جوان وارد جامعه می‌شود، جامعه رنگ و بوی دیگری دارد و آن خط مستقیم را نمی‌پسندد. پس جوان دست به طغیان شخصیتی، روحی و فکری می‌زند و آشوبی به پا می‌کند که می‌تواند برای نسل جوان بسیار خطرناک باشد. حتی ممکن است آن جوان، برای این‌که رشد بکند، خانواده‌اش را کنار بزند؛ همان خانواده‌ای که از او خواسته در یک خط مستقیم حرکت بکند» این کارگردان افزود:«وقتی نمایش‌نامه را خواندم، از لحاظ روان‌شناسی، شخصیت‌پردازی، فرهنگی با متن بسیار عمیقی مواجه شدم و تمام تلاشم را کردم با اعمال تغییرات جزیی در متن، به فکر نویسنده نزدیک بشوم» او با اشاره به این‌که سبک و شیوه مدنظرش برای اجرای این نمایش‌نامه، شیوه رئال و یک نگرش بیومکانیک در اجراست، اضافه کرد:«تمام سعی‌ام این بوده که خودم را به اصول متن پایبند نگه دارم، یعنی دقیقاً فضای متن را به اجرا دربیاورم، نه شیوه‌های نوین و نگرش عجیب و غریب