شرکتهای بزرگ حمل و نقل عقب مینشینند
تأثیر تنش در دریای سرخ بر قیمت جهانی نفت
همدلی| در حالی که جنگ اسرائیل در غزه ادامه دارد و تعداد کشتهشدگان فلسطینی به بیش از 18700 نفر رسیده است، حوثیها احتمالاً به تأثیرگذاری هرچه بیشتر بر این تحولات ادامه خواهند داد. ادامه قتل عام در غزه احتمالاً به این معنا است که دریای سرخ همچنان با تهدیدات بیشتری روبرو خواهد شد.
به گزارش جماران، الجزیره در گزارشی از وضعیت کشتیرانی در دریای سرخ نوشت: حملات موشکی و پهپادی به کشتیها توسط حوثیهای یمن، AP Moller-Maersk، غول کشتیرانی و لجستیک دانمارکی، و هاپاگ - لوید، یک شرکت کشتیرانی و حملونقل کانتینری آلمانی را مجبور کرده تا انتقال محمولهها را از طریق دریای سرخ متوقف کنند. این تصمیمها نشانه این است که شرکتهای بزرگ وضعیت وخیم امنیتی در دریای سرخ را جدی میگیرند، اما عواقب آن ممکن است توسط بازارهای جهانی نفت و در هزینه انرژی که مصرف کنندگان باید متحمل شوند نیز احساس شود. به گفته کارشناسان، میزان هرگونه اختلال ممکن است بستگی به نحوه واکنش بازیگران اصلی جهانی به بحران جاری داشته باشد.مرسک(غول کشتیرانی دانمارکی) در بیانیهای اعلام کرد که تصمیم این شرکت ناشی از نگرانیهای این شرکت در مورد وضعیت شدید امنیتی در جنوب دریای سرخ و خلیج عدن در چند هفته گذشته است. در این بیانیه آمده است: حملات موشکی و پهپادی اخیر به کشتیهای تجاری «تهدید مهمی برای ایمنی و امنیت دریانوردان» است. مرسک و هاپاگ - لوید تقریباً یک چهارم ناوگان کشتیرانی جهان را اداره میکنند. از زمان آغاز بمباران فلسطینیان توسط اسرائیل از 10 هفته پیش، حوثیها حداقل به هشت کشتی در تنگه باب المندب حمله کردهاند. باب المندب با عرض تنها 29 کیلومتر (18 مایل) در باریکترین نقطه خود، یک مسیر حیاتی برای تجارت بین المللی است - 10 درصد از نفت خام دریایی جهان از این تنگه عبور میکند – بنابراین هرگونه اختلال در این مسیر به یک مشکل جهانی تبدیل میشود.حوثیها کشتیهایی را هدف قرار دادهاند که به نوعی با اسرائیلیها در ارتباط بودهاند؛ یا متعلق به اسرائیل بوده اند یا محموله ای را از طریق دریای سرخ به اسرائیل حمل میکنند. در ماه نوامبر، این گروه اعلام کرد که کشتی باری Galaxy Leader را که ادعا میکرد متعلق به اسرائیل است، تصرف کرده است. اما اسرائیل آن را به عنوان یک کشتی باری متعلق به بریتانیا و ژاپن توصیف کرد که هیچ تبعه اسرائیلی در آن وجود نداشت. آن کشتی عازم هند بود.حوثیها که از سال 2014 کنترل بخشهای وسیعی از یمن را در دست دارند، قول دادهاند تا زمان اجرای آتشبس کامل در غزه، به انجام چنین حملاتی ادامه دهند. این بخشی از راهبردی است که هدف آن افزایش هزینههای آمریکا و سایر بازیگرانی است که به طرق مختلف از اسرائیل حمایت کرده اند.این حملات همچنین نشان میدهد که حوثیها نیرویی با قدرت ماندگار در یمن و حتی جسورتر از «محور مقاومت» هستند. نمیتوان گفت که حملات حوثیها به زودی متوقف خواهد شد. اما این برای بازار نفت چه معنایی دارد؟کولبی کانلی، تحلیلگر ارشد در Energy Intelligence، یک شرکت اطلاعات انرژی مستقر در واشنگتن، به الجزیره گفت که این حملات تأثیر «نسبتاً محدود» اما «غیر محسوس» بر بازار نفت داشته است. با ادامه این حملات، بازارها بیشتر و بیشتر تحت تاثیر قرار گرفتهاند، بنابراین قیمت نفت خام در آخر هفته، نرخ بالاتری را نسبت به قبل از آن تجربه کرد.سالیوان، کارشناس ارشد غیر مقیم در مرکز انرژی جهانی شورای آتلانتیک، در مصاحبه با الجزیره میگوید: با افزایش تنش ها، تشخیص اینکه این بحران در دریای سرخ به کجا میرسد، دشوار است. اگر نقل و انتقالهای نفتی در باب المندب به دلیل تنش در منطقه محدود شود، احتمال زیادی وجود دارد که قیمت نفت در برخی نقاط به دلیل بحران افزایش یابد.در تنشهای روبه فزونی در منطقه تقریباً هر چیزی ممکن است. اگر به اندازه کافی شرایط بد شود که همه انواع محمولهها به سراسر آفریقا هدایت شوند، این امر میتواند بسیاری از قراردادهای محموله از جمله نفت و گاز طبیعی مایع (LNG) را سوژه بازنویسی جدید کند که همین مسئله میتواند صعود دوباره قیمتها را به دنبال داشته باشد.یکی از عواملی که این وضعیت را چالش برانگیز میکند این است که حملات موشکی و پهپادی حوثیها لزوماً از یک الگوی قابل تشخیص پیروی نمیکنند. کانلی میگوید: «حوثیها به گونهای عمل میکنند که تعیین اینکه در آینده چه کاری انجام میدهند، دشوارتر میشود. اگر حوثیها تلاش کنند تنگه باب المندب را ببندند، به دلیل خطرات، بیمه کشتیرانی، هزینههای مسیرهای جایگزین و احتمال اختلال در عرضه، «تأثیر بزرگی» خواهد داشت. اما فکر نمیکنم این چیزی باشد که آنها توانایی انجام آن را داشته باشند و چیزی شبیه به آن مطمئناً واکنش بسیار شدید و خیلی سریع را به دنبال خواهد داشت.»
امکان دخالت چین
در واقع، اقدامات حوثیها در دریای سرخ میتواند منجر به فشار قابل توجهی بیشتر از سوی بازیگرانی مانند چین، هند، کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، ایران و قدرتهای غربی شود. چین به دلیل تأثیرات منفی این تحولات بر اقتصاد خود، مخالف هرگونه وقفه در تجارت جهانی به ویژه در مسیرهای استراتژیک مانند تنگه باب المندب و کانال سوئز است. امین محسنی، مدرس ارشد اقتصاد در دانشگاه آمریکایی به الجزیره گفت: چین و ایران - بنا به درخواست چین - ممکن است حوثیها را برای کاهش فعالیتهای خصمانه خود در دریای سرخ تحت فشار قرار دهند.ایالات متحده، بریتانیا، چین، آلمان، اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، عربستان سعودی و ژاپن در حال حاضر پایگاههای نظامی در جیبوتی دارند که فعالیتهای حوثیها در دریای سرخ را در طولانی مدت محدود میکند. روسیه و هند نیز مایل به ایجاد پایگاههای نظامی خود در دریای سرخ هستند.
سالیوان کارشناس ارشد غیر مقیم در مرکز انرژی جهانی شورای آتلانتیک به الجزیره گفت که او همچنین معتقد است که برخی از این بازیگران جهانی میتوانند حضور خود را در این بخش از جهان افزایش دهند تا اطمینان حاصل شود که حمل و نقل توسط هیچ بازیگری در یمن قطع نمی شود. او گفت: من تعجب نخواهم کرد که ببینم چین و احتمالاً حتی هند نیروهای بیشتری را برای محافظت از نفت خود به منطقه ارسال میکنند. ناتو میتواند گروههای ضربتی را تقویت کند که میتوانند بر آزادی و امنیت ناوبری تمرکز کنند. با افزایش تنش ها، ایالات متحده هم بیشتر درگیر ماجرا خواهد شد.
با این وجود، در حالی که جنگ اسرائیل در غزه ادامه دارد و تعداد کشتهشدگان فلسطینی به بیش از 18700 نفر رسیده است، حوثیها احتمالاً به تأثیرگذاری هرچه بیشتر بر این تحولات ادامه خواهند داد. ادامه قتل عام در غزه احتمالاً به این معنا است که دریای سرخ همچنان با تهدیدات بیشتری روبرو خواهد شد و صنعت کشتیرانی و جهان را ملزم میکند تا برای خطرات اقتصادی جدید آماده شوند.