با تصحیح و بازبینی پویان آزاده
«ردیف موسیقی ایران برای پیانو» کتاب شد
همدلی| آیین رونمایی کتاب «ردیف موسیقی ایران برای پیانو» اثر جواد معروفی با تصحیح و بازبینی پویان آزاده در تالار رودکی تهران برگزار شد.
به نقل از روابطعمومی انجمن موسیقی ایران، آیین رونمایی کتاب «ردیف موسیقی ایران برای پیانو» اثر جواد معروفی با تصحیح و بازبینی پویان آزاده، پنجشنبه ۱۶ آذرماه مصادف با سیامین سالگرد درگذشت جواد معروفی آهنگساز، تنظیمکننده و ردیفدان موسیقی ایرانی، با حضور میلاد کیایی، کیوان ساکت، بهروز وجدانی، علیرضا میرعلینقی، سید مجتبی حسینی (معاون هنری سابق)، رضا خرم و تعدادی دیگر از هنرمندان در تالار رودکی برگزار شد.
بهروز وجدانی پژوهشگر موسیقی هم در این مراسم ضمن قدردانی از انتشار این اثر موسیقایی عنوان کرد: این کتاب برای اولینبار به همت آقای پویان آزاده به چاپ رسیده و باید بگویم ایشان توانستند آرزوی استاد خود جواد معروفی را به سرانجام برسانند.
این پژوهشگر موسیقی اقوام ایرانی، به موضوع ثبت آثار موسیقی اشاره کرد و گفت: یکی از کنوانسیونهای مربوط به موسیقی کنوانسیون آثاری از میراثفرهنگی ناملموس است که در سال ۲۰۰۳ در یونسکو به تصویب رسید.
خوشبختانه سال ۲۰۰۹ اولین اثر ایرانی تحت عنوان «ردیف موسیقی ایرانی» به این کنوانسیون ارسال و در یونسکو به ثبت شد. تا به امروز هم ۲۴ اثر در این فهرست جهانی به ثبت رسیده که ۵ عدد از این آثار مربوط به موسیقی است و این اتفاق بزرگ نشان از اهمیت و جایگاه موسیقی در بین سایر عناصر میراثفرهنگی دارد.
در ادامه برنامه ویدئویی از سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر پخش شد که به اجرای ارکستر ملی ایران به رهبری فریدون شهبازیان اختصاص داشت که در این اجرا قطعه «چهارگاه برای ارکستر» اثر جواد معروفی با نوازندگی پویان آزاده بود.
میلاد کیایی نوازنده پیشکسوت موسیقی ایرانی هم در بخش دیگری از این مراسم ضمن ارائه توضیحاتی درباره نحوه آشنایی خود با مرحوم جواد معروفی گفت: آشنایی من با مرحوم جواد معروفی به ۶۰ سال قبل باز میگردد. آن زمان به شورای موسیقی رادیو دعوت شدم و اولین دیدارم با چهره پاک و دوستداشتنی استاد جواد معروفی این هنرمند بزرگ به آن دوران برمیگردد.
برخورد احترامآمیز این هنرمند بزرگ را هیچگاه فراموش نمیکنم. جواد معروفی در تنظیم موسیقی کمنظیر بود؛ موضوع مهمی که در ارزش یک کار هنری بسیار مهم است. ناگفته نماند آن دوران و در برنامه رادیو، استادان روحالله خالقی و جواد معروفی هر ۲ در این زمینه شاخص بودند. نکته دیگر اینکه، پدر آقای جواد معروفی استاد موسی خان معروفی، جزو اولین کسانی بود که ردیف موسیقی ایرانی را بهصورت مکتوب درآورد و نتنویسی کرد.
علیرضا میر علینقی پژوهشگر موسیقی ایران نیز در این مراسم ضمن بیان خاطره آشنایی خود با مرحوم جواد معروفی به کتاب «ردیف موسیقی ایران برای پیانو» اشاره کرد و گفت: حدود شش سال قبل مقدمهای برای این کتاب نوشتم و جالب است بدانید آقای پویان آزاده وسواس بسیاری در تولید این کار داشت که شگفتانگیز است و در کمتر کسی این نگاه حساس را سراغ دارم.
میرعلینقی در ادامه صحبتهای خود به موضوع ردیف اشاره کرد و توضیح داد: طبق عادت بیشتر استادان قدیم، نوشتههای اساتید با نواختههایشان فاصله داشت. یعنی وقتی چیزی را مینوشتند الگویی در ذهن داشتند؛ اما وقتی میخواستند بنوازند بیشتر به خیال آزاد و بداههنوازی خود متعهد بودند تا متنی که نوشتهاند.
این در حالی است که نت در موسیقی ما سابقه ۱۰۰ساله دارد؛ اما بسیاری از موسیقدانهای ارجمند ما نت را به رسمیت نمیشناختند و یا آنچنان با آن اخت نبودند تا فاصله بین آنچه که نوشته میشود با نواختن آن کمتر شود و کار بسیار سخت و ارزشمند آقای پویان آزاده، در راستای اقدامی است که به آن ارتقای مکتب میگوییم.
پویان آزاده مصحح کتاب «ردیف موسیقی ایران برای پیانو» ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این مراسم بیان کرد: خوشحالم بعد از سالها این کارگان برای پیانو کلاسیک ایرانی شکل گرفت و این اصالت توانست امتداد پیدا کند. همانطور که دوستان و اساتید بزرگوار اشاره داشتند این کتاب میتواند نقطه عطفی برای پیانو ایرانی باشد.او درباره تکنیکهای پیانو ایرانی در این کتاب گفت: برخی از مواردی که باید درباره این کتاب توضیح داده میشد، در مقدمه آمدهاند. البته نیاز هم بود این بازنگریها انجام شود. چرا که نمونههای صوتی که استاد معروفی منتشر کردهاند با نتهایشان انطباق نداشت و این اتفاق قرار است در قالب پروژهای شکل بگیرد و حمایت شود، این سبک از نوازندگی مهجور است و نیاز به حمایت دارد و تلاش ما اشاعه فرهنگ موسیقی است.