بازار
زمینگیر شدن ۷۰درصد هواپیماها و افزایش زیان انباشته به ۸ همت
«هما» به گل نشسته است
شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) در حالی در پایان سال گذشته تعداد 55 هواپیما را به عنوان داراییهایش به ثبت رسانده که از این تعداد 39 هواپیما به ارزش 9.3 همت زمینگیر هستند.به گزارش اکوایران و براساس اطلاعات صورتهای مالی منتشره در سامانه کدال، هما به دلیل هزینههای مالی و تسعیر تسهیلات اخذ شده ارزی بابت خرید هواپیماهای برجامی و افزایش شدید نرخ ارز در سال گذشته باز هم زیانده ظاهر شده است.این شرکت در سال گذشته از محل حمل بار و مسافر و همچنین ارائه خدمات معادل 6.4 همت درآمد کسب کرده که نسبت به سال 1400 بیش از 77درصد افزایش داشته است. هما در گزارش صورت مالی خود عنوان کرده که رفع محدودیتهای کرونایی، فعالسازی برخی هواپیماهای زمینگیر و همچنین افزایش نرخ ارز اثر چشمگیری بر درآمدهای این شرکت داشته، طوری که بخش درآمد خارجی حدود 78درصد افزایش داشته است. همچنین درآمد عملیاتی این شرکت در سال گذشته برابر با 6.4 همت بوده در حالیکه بهای تمام شده درآمد عملیاتی در این مقطع معادل با 4.7 همت بوده که در ردیف هزینهها به شمار میرود. این رقم در مقایسه با سال گذشته رشدی 54درصدی داشته است.این شرکت در نهایت در سال گذشته زیان خالص 469 میلیارد تومانی را به ثبت رسانده که همین امر موجب شده زیان انباشته شرکت هواپیمایی ملی ایران از 7.6 همت در سال 1400 به 8.1 همت در سال 1401 برسد.شرکت هما همچنین مبلغ 26.8 همت دارایی ثابت مشهود را در صورت مالی خود به ثبت رسانده که قریب به 88درصد آن (معادل 23.5همت) مربوط به ارزش هواپیماهای آن است و ارزش هواپیماهای این شرکت به عنوان داراییهای آن از محل تسعیر ارز در سال گذشته حدود 8.5 همت افزایش یافته است.با این حال هما تا پایان سال گذشته تعداد 55 هواپیما به ثبت رسانده که از این تعداد 39 هواپیما به ارزش 9.3 همت جزو هواپیماهای زمینگیر شرکت هستند. علت اصلی زمینگیر شدن هواپیماهای مورد اشاره ناشی از تحریمهای امریکا، کمبود شدید نقدینگی و همچنین عدم امکان فراهم کردن بهموقع و سریع قطعات و الزامات اورهال است. همچنین این شرکت 19 فروند هواپیمای از رده خارج دارد.
===========
ثروت ملت را به آنان برگردانید
نماینده تبریز در مجلس گفت: کشور ما درگیر ناترازیهای بسیار است و راهحل مساله، واگذاری ثروت مردم به خود مردم است.«احمد علیرضابیگی» درباره پرونده فساد چای به اقتصادآنلاین گفت: کشور ما در ابعاد مختلف با ناترازیهایی مواجه است. ناترازی انرژی، تامین مسکن مردم، دریافتها و... که باید با یک سیاست جامع جبران شود و دولت هم باید اراده خود در این خصوص را نشان دهد.وی افزود: این ناترازیها باید جبران و برای آنان منابع منظور شود. اگر این منابع بخواهد بر مبنای داشتههای دولت باشد، نمیتوانیم از انرژی و قابلیت مردم برای اراده اقتصاد بهره بگیریم. در ایران زمینه مشارکت مردم در اقتصاد فراهم نیست و دولت نقش اساسی در فعالیتهای اقتصادی را ایفا میکند و انحصار دولت میدان را از مردم گرفته است.علیرضابیگی گفت: تا زمانیکه ثروت را از آن مردم ندانستیم، نتیجه آن چپاولهایی خواهد شد که ذهن و روح ملت از آن متاثر خواهد شد. اگر دولتی از محدودیت منابع صحبت میکند شاهد مواردی چون فساد چای نخواهیم بود. ما منابع کم نداریم، مساله این است که مردم را باور نکردهایم.این نماینده مجلس افزود: تا زمانیکه ثروت به مردم برنگردد، این حوادث ادامه دارد. مردم منفعت خود را تشخیص و ناترازیها را با ثروت فراوان کشور مدیریت خواهند کرد اما به مردم اجازه ورود ندادیم.او در پاسخ به اینکه چرا به آن شرکت برای ورود چای ارز داده شد، گفت: مثل دهها مورد دیگر. همه اینها به مدیریت اقتصادی کشور برمیگردد. ما ناترازی بین قیمتها و در حوزه اقتصاد را باید با توزیع ثروت بین مردم جبران کنیم. ما به شرکتی پول میدهیم که چای ارزان بدهد، شکر ارزان بدهد، روغن خام بدهد و... اصلاً ما چرا باید این مسائل را ایجاد و امکان تجارت را به مردم ندهیم؟ همین ۳میلیارد دلار چقدر برای مردم خانه و زندگی میتوانست باشد؟علیرضابیگی ادامه داد: برای مردم دل نسوزانیم بلکه ثروت را به مردم دهیم. مردم منفعت خود را بهتر تشخیص میدهند. تا زمانیکه این اتفاق نیافتاده، نمیتوان امیدی داشت. همه اقلام به قیمت واقعی به مردم عرضه و امکان رقابت را برای آنان فراهم کنیم. به مردم اجازه رقابت و تولید دهیم.
========
شفاف عمل کنید
مدیرکل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صمت گفت: تاکنون از ۲۲ شرکت، ۱۴ شرکت خودرویی به سامانه جامع خدمات پس از فروش متصل شدند اما هنوز دو شرکت بزرگ خودروساز کشور به این سامانه متصل نشدند.به گزارش خبرگزاری مهر، حمید محلهای گفت: بقیه شرکتها طبق قانون بودجه ۱۴۰۲ تا پایان آذر ماه فرصت دارند تا به استعلامهای مربوط به خدمات پس از فروش در سامانه جامع خدمات، پاسخ دهند.وی گفت: زیرساختهای لازم برای اتصال شرکتهای خودرویی شامل تولیدکننده، واردکننده و مونتاژکننده را برای اتصال به سامانه جامع خدمات پس از فروش فراهم کردیم.به گفته محلهای، یکی از مهمترین مزیتهای اتصال شرکتهای خودرویی به سامانه جامع خدمات پس از فروش شفافیت ارائه خدمات آنها و ایجاد امکان شکایت از عملکرد این شرکتها توسط مردم است.براساس ماده ۴ قانون حقوق مصرفکنندگان، همه شرکتهای خودرویی شامل تولیدکننده، واردکننده و مونتاژکننده موظف هستند خدمات پس از فروش ارائه دهند و براساس سازوکارهای وزارت صمت، این خدمات باید در بستر سامانه جامع خدمات پس از فروش اتفاق افتد.