پزشک جمهور برای ایران
رضا صادقیان( روزنامه‌نگار)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- اقتصاد

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- فرهنگ و هنر
۷- ورزش
۸- صفحه آخر

2453
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


دریچه

بازیگری با جاه‌طلبی هنری وسیع
مایکل مان، آدام درایور را با دنیرو و پاچینو دهه ۷۰ مقایسه کرد

همدلی| کارگردان سرشناس هالیوودی ضمن تایید علاقه‌اش به حضور آدام درایور در «مخمصه ۲»، او را در حد رابرت دنیرو و آل پاچینو در دهه ۱۹۷۰ دانست.
به نقل از ورلد آف ریل، فیلم «فراری» ساخته مایکل مان تابستان امسال در جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد و نقدهای مثبتی دریافت کرد تا نشان دهنده بازگشت بزرگ «مان»، سازنده فیلم‌هایی چون «مخمصه»، «نفوذی» و «آخرین موهیکان» باشد.«فراری» با بازی آدام درایور در نقش انزو فراری، بنیان‌گذار تیم معتبر فرمول یک ساخته شده است. اکنون مایکل مان در مصاحبه‌ای با انترتینمنت ویکلی درباره دوستی‌اش با درایور از او به عنوان بازیگری با «قدرت و یکپارچگی هنری، همراه با جاه‌طلبی هنری بسیار شدید» یاد کرد و او را ستود.او درایور را در حد بازیگران هالیوود جدید در دهه ۱۹۷۰ خواند و گفت: فکر می‌کنم مقایسه کردن او با دنیرو و پاچینو مناسب باشد … فکر می‌کنم این موضوع در مورد رویکرد و تعهد به لحظه است، بدون تردید یا ابایی در مورد دستیابی به لحظه‌ای خاص برای راه رفتن روی طناب بدون توری در زیر آن ... این کاری است که پاچینو انجام می‌دهد. این جاه‌طلبی هنری است که با جاه‌طلبی شغلی متفاوت است. نوعی جاه‌طلبی هنری است که فرد را به تلاش برای رسیدن به چیزی خاص سوق می‌دهد و بر تردید و ترس غلبه می‌کند. بنابراین، هیچ ترسی وجود ندارد.سال ۲۰۱۹ هم مارتین اسکورسیزی، درایور را بزرگترین بازیگر نسل خود خوانده و حضور او را بر صفحه نمایش چشمگیر توصیف کرده بود.از زمانی که درایور در هالیوود به عنوان یکی از شخصیت‌های سریال موفق «دختران» لنا دانهام در شبکه اچ‌بی‌او شناخته شد، بی شک او مسیری را با رشد چشمگیر طی کرده است.پس از موفقیت در این سریال که پس از ۵ سال، سال ۲۰۱۷ پایان یافت، درایور تمایل داشت که پروژه‌های سینمایی خود را بر اساس کارگردان انتخاب کند؛ او با مارتین اسکورسیزی، جوئل کوئن، نوآ بامباخ، جیم جارموش، کلینت ایستوود، اسپایک لی، استیون اسپیلبرگ، استیون سودربرگ، مایکل مان، لئوس کاراکس، کار کرده است. به این فهرست باید فرانسیس فورد کاپولا، ریدلی اسکات و تری گیلیام هم افزوده شود.گفته شده درایور در «مخمصه ۲» به کارگردانی مان بازی می‌کند و مایکل مان هم در همین مصاحبه خود تایید کرده که در حال مذاکره با درایور برای ایفای نقش در قسمت دوم این فیلم به یادماندنی است.

============

حامد شیخی کارگردان نمایش چراغ تئاتر:
علاقه‌ای به لال شدن ندارم
همدلی| حامد شیخی نویسنده و کارگردان نمایش «چراغ تئاتر» که این روزها در تماشاخانه انتظامی روی صحنه است درباره ویژگی‌های این اثر نمایشی، گفت: «چراغ تئاتر» در واقع درددلی است در مورد حواشی امروز تئاتر و زخمی که بر تئاتر این روزها وارد شده است. این نمایش الهام گرفته از نمایشنامه «دو شخصیتی» اثر تنسی ویلیامز است که با مطالعه این نمایشنامه، مسیری برای گفتن حرف‌هایی پیدا کردم که با اتفاقات چهار سال اخیر تئاتر باید به زبان می‌آوردم.او درباره جامعه هدف این نمایش و میزان بازخوردهایی که از مخاطبان گرفته است، بیان کرد: تمام افرادی را که در این ۲ دهه اخیر بیننده و اجراکننده تئاتر بوده‌اند، مخاطب خود می‌دانم چون همگی دارای درد مشترک هستیم که به زبان طنز آن‌ها را بازگو می‌کنیم. خوشبختانه تا امروز بازخوردها همه مثبت بوده است به شکلی که نه فقط در پایان اجرا بلکه در هر بخش از اجرا شاهد تشویق تماشاگران هستیم که جای خرسندی دارد.این بازیگر و کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه معتقد است در هر شرایطی باید چراغ تئاتر را روشن نگاه داشت، در این‌باره عنوان کرد: همانگونه که جواب این سوال را در نمایش «چراغ تئاتر» از زبان شخصیت اکبر آقا می‌شنویم؛ اجرا نکردن تئاتر برای یک هنرمند تئاتر به معنای لال شدن او است و من هیچ علاقه‌ای به لال شدن و بستن دهانم ندارم.شیخی درباره شیوه اجرای نمایش توضیح داد: از مهم‌ترین ویژگی‌های این نمایش می‌توان به محل وقوع داستان اشاره کرد. زیرا تمام قصه در همان سالنی اتفاق می‌افتد که نمایش در آن اجرا می‌شود. لذا از تمام اجزای سالن مانند اتاق فرمان، درهای سالن و جایگاه تماشاگران توسط بازیگران آشنایی‌زدایی می‌شود. در نتیجه اشتراکاتی میان بازیگر و تماشاگر و محیط تماشاخانه بر مبنای قصه ایجاد می‌شود و به نوعی تماشاگر خود را بازیگر قصه می‌بیند. نکته دیگر وجود تکنیک‌ها و کاراکترهای نمایش‌های ایرانی است که به نوعی مصداق بارز کاراکترهای تئوری برتولت برشت هستند و به مسیر فاصله گذاری نمایش و شکستن دیوار چهارم کمک فراوانی می‌کنند.این اثر نمایشی تا ۲۰ آذر ساعت ۱۸:۳۰ در سالن انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه است.