وزیر راه و شهر سازی دولت اصلاحات:
هدر رفت حدود 55درصد صادرات بر اثر تحریم
وزیر اسبق راه و شهرسازی با بیان اینکه قرار بود فرودگاه امام هاب منطقه شود اما اکنون جای خود را به فرودگاههای امارات و ترکیه داده، گفت: این فرودگاه قرار بود سالانه 8 میلیارد دلار ارزآوری داشته باشد اما اکنون از کارایی خود فاصله گرفته است.احمد خرم در گفتوگو با اقتصادآنلاین، رکود و همراهی آن با تورم را یکی از مشکلات جدی اقتصاد دانست و گفت: این روزها اقتصاد کشور، گرههای کوری را متوجه خود میبیند؛ گرههایی که به دلیل سوءمدیریت و گریز از واقعبینی، در ظاهر بازشدنی به نظر نمیرسند، هر چند همچنان راهحلهای جدی اقتصادی برای آنها وجود دارد.وی افزود: اگر توسعه اقتصادی امری محال شده، دلیلی جز این ندارد که از ۲۷ منبع درآمدی برای توسعه کشور، تنها از ۵ مورد استفاده میشود. اولین منبع، پول نفت است که چون آن را با تخفیف بالا به فروش میرسانیم، ۲۵درصد از ارزش آن را به لحاظ ارزی از دست میدهیم، ضمن اینکه ۳۰درصد از درآمد حاصل از فروش نفت را باید به اجبار، از خریداران کالا گرفت و بدتر از همه آنکه، به دلیل محدودیت سایر منابع، مجبوریم درآمد نفت را به جای توسعه، صرف اداره امور جاری کنیم. دومین منبع مهم درآمدی کشور هم مالیات است که به دلیل تورم و فشارهای اقتصادی، به مردم فشار زیادی وارد میآورد.خرم ادامه داد: ۹۰درصد کالاهای اروپایی، ژاپنی و کرهای که تولید میشود ۳۰ تا ۵۰درصد گرانتر از کالاهای آمریکایی هستند یعنی وقتی مجبور به خرید از اروپا، ژاپن و کره هستیم، گرانتر میخریم و پولی که باید برای توسعه هزینه شود، در جیب این کشورها میرود. برای نمونه به من توصیه شد ۲۰ فروند توپولف خریداری کنم که هر توپولف ۳۸ میلیون دلار بود. گزارشی برای رئیسجمهوری وقت تهیه کرده و ثابت کردم که ارزانترین هواپیما بوئینگ است چون بوئینگ 110هزار ساعت پرواز مفید و توپولف فقط ۴۰هزار ساعت پرواز مفید دارد اما اجازه خرید بوئینگ را ندادند.وی در پایان گفت: برای اینکه مانعهای اقتصادی برای اینکه برچیده شوند، راهحلهای کارشناسی میطلبد. کافی است واقعبینی و عقلانیت را در تصمیمگیریها لحاظ کنیم تا بتوانیم از این دوره پرهزینه عبور کنیم.