قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی تاکید کرد:
لزوم کنترل تندروها
قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی گفت: بیتجربگی مجریان باعث اخذ تصمیماتی میشود که اشتباه بوده و این اشتباهات جلوی دید مردم است. حوزه اجرا به شکلی است که با زندگی روزمره مردم در ارتباط بوده و به شکلی نیست که پنهان باشد و به همین دلیل سعی میکنند فاصله خود با رسانه را حفظ کرده و یا با آنها درگیر باشند.«اسماعیل گرامی مقدم» در گفتوگو با ایلنا، در پاسخ به این سوال که با وجود آنکه در گذشته اعلام کرده بودید از طرف برخی نهادهای بالادستی به شما اعلام شده که اگر در انتخابات ثبتنام کنید،تایید صلاحیت میشوید، اما شما توسط هئیت اجرایی رد صلاحیت شدید! علت چیست؟ گفت: بحث فقط من نبودم بلکه آنها میگفتند جریانات اصلاحطلب بیایند ثبتنام کنند و این دوره نظارت استصوابی کمتر خواهد بود. اما متأسفانه شاهد این بودیم که هیأتهای اجرایی از همان ابتدای کار که هیچگاه سابقه نداشت، اقدام به ردصلاحیتهای گسترده داوطلبین تحت عنوان نظارت استصوابی کردند. یعنی نظارت استصوابی را یک گام جلوتر به دست هیأتهای اجرایی دادند که اصلا ارتباطی نداشت.
اتهام عدم التزام به جمهوری اسلامی
گرامی مقدم افزود: شخصا با استناد به بند ۲ ماده ۳۱ ردصلاحیت شدم که عدم التزام به جمهوری اسلامی است که به هرحال یک اتهام و تهمت است. هیچ کجا ثابت نشده و متأسفانه با استناد به این بند، من و بسیاری از نامزدها را ردصلاحیت کردند. بعضی رد صلاحیتها هم مربوط به بند ۲ و ۴ است. در ادامه اعتراض خود را ثبت کردم و امیدواریم که در هئیت نظارت این موضوع رسیدگی شود. گرامی مقدم در پاسخ به این سوال که آیا این احتمال وجود دارد که از طرف شورای نظارت صلاحیتتان تایید شود، گفت: انسان باید همیشه با امید زندگی کند. ضمن اینکه امید ما همراه با کنشگری است. نمیشود که چون طرف مقابل میخواهد ردصلاحیت کند، کنشگری نکنیم و از حق قانونی خودمان استفاده نکنیم. ما باید برای اصلاح امور تا حدی که امکان دارد تلاش کنیم تا این روشها اصلاح شود. این روشها زمانی اصلاح میشوند که ما خودمان را عرضه کنیم و اگر قرار است آنها ردصلاحیت کنند، هزینهاش را خودشان بدهند. نمیشود دست روی دست گذاشت بنابراین حتما از خانه نشستن بهتر است و یک فعال سیاسی هیچوقت خانهنشین نمیشود، در فعالیتهای سیاسی حضور پیدا میکند، حرفش را میزند و حتما گوش شنوایی هم برای این حرفها وجود دارد.وی تصریح کرد: فکر میکنم با اتفاقاتی که در سال گذشته افتاد باید دست کسانی که آمدند و کاندیدا شدند را هم بوسید که در این شرایط در عرصه آمدند تا میان حاکمیت و مردم میانجیگری کنند و وارد عرصه انتخابات شدند. ما هم راهی به جز صندوق انتخابات نداریم و راهی به جز آن نمیتوان تصور کرد. برای اینکه مردم هم همین مسیر را میخواهند و کمترین هزینه را دارد. امیدواریم با درایت عقلای قوم و حاکمیت در مرحله نظارت و بررسی، همه آن کسانی به دلایل سیاسی ردصلاحیت شدند، به صحنه رقابت برگردند.
اهداف دوگانه رد صلاحیتها
گرامی مقدم درباره عملکرد هئیتهای اجرایی و تاثیر آن بر مشارکت مردم گفت: ما مسیری از رد صلاحیتها را در این ۴۰ سال طی کردیم و در این رد صلاحیتها بیشتر این دو مسئله را دیدیم؛ یک آنکه مردم را از انتخابات ناامید کنند و دوم آنکه بتوانند از ناامید کردن مردم، با رای حداقلی تعداد کرسیهای مدنظر خودشان را در مجلس بالا ببرند. بنابراین ردصلاحیتهای سیاسی با این دو هدف انجام میشود. وی افزود: این روش به نفع و منفعت یک جریان خاص در کشور خواهد شد اما حتما وجهه جمهوریت نظام، آسیب خواهد دید و در حقیقت نظام و حاکمیت است که متضرر خواهد شد. همچنان که در گذشته و در سال ۱۴۰۰ هم شاهد بودیم که وقتی همه مجاری ورود و مداخله مردم در حاکمیت بسته شد، شاهد آسیبهای مسیرهای دیگر انتخابی از سوی جامعه بودیم. لذا ما از سر دلسوزی و برای حفظ منافع ملی است که به انتخابات و صندوق رای امیدوار هستیم و مردم را هم تشویق میکنیم. باید مقابل این نوع تفکر ایستادگی کرد و امیدواریم که حاکمیت از سر مصلحت و قانونمداری هم که شده تندروهای درون حکومت را کنترل کند تا بتوان از قِبل آن مشارکت را افزایش داد. اگر مشارکت افزایش پیدا نکند، مسلم است که ویترین جمهوریت نظام خدشهدار خواهد شد.