عماد افروغ:
انقلاب بدون مردم نزد امام معنا نداشت
یک استاد دانشگاه گفت: اگر حکومت فعل وسیله است، به طریق اولی میتوان آن را نقد کرد. وقتی گفتیم حکومت فی نفسه هدف نیست، یعنی قابل نقد است. عماد افروغ استاد دانشگاه در گفت وگو با پایگاه خبری جماران اظهار کرد: ما امروز فاقد فقه حکومتی هستیم، چرا که فقه حکومتی، حکم حکومتی را هم در برمیگیرد. این فقه سیستماتیکتر، منظومهایتر و به تعبیری دیگر جدیتر است. زیرا مجبوریم که در آن به مبانی فلسفی و اجتماعی نیز توجه کنیم و بگوییم که اسلام دینی فردگرا نبوده و فقه صرفاً فردی نیست و تنها به جنبه جمع جبری نمیاندیشد. به نظر من همانطور که امام فقه فردی و مصطلح را یک گام به جلو برد و آن را تبدیل به حکم حکومتی کرد، فقهای ما نیز باید یک گام جلوتر رفته و آن را در قالب فقه حکومتی مطرح کنند. ما امروز فاقد فقه حکومتی هستیم و اگر آن را مطرح کنیم خواه ناخواه باید مسائل فلسفه سیاسی و اجتماعی هم مطرح کنیم و در صورت مطرح کردن آنهاست که کشور از بن بست خارج میشود. بیتردید کشور ما امروز اسیر یک بنبست شده و با مطرحکردن فقه حکومتی زمینه برای یک دیالکتیک بین دلیل و علت یا ایدهها و مردم فراهم میشود. از آثار امام میتوان چنین استنباط کرد که ولی فقیه یک مقوله شخصیتی است نه شخصی. یا به تعبیری دیگر یک مقوله بیناذهنی است نه فردی. این استاد دانشگاه تصریح کرد: نباید خدای ناکرده قدرت سیاسی برخاسته از قدرت اجتماعی، به سمت و سویی حرکت کند که مردم را نادیده بگیرد. اگر میخواهیم نبض زمان و مکان بزند و اسیر قفل شدگی تاریخی نشویم، اگر میخواهیم به فلسفه تغییر توجه کنیم و اتفاق جدیدی در کشور بیفتد، حتما باید به مردم توجه کنیم. این نوع نگرش در دیدگاه امام جایگاه بالایی دارد. امام در جایی قریب به مضمون میگویند که مشارکت مردم بدین معنا نیست که تنها اللهاکبر بگویند. او در بخش دیگری از این مصاحبه تاکید کرد: انقلاب بدون مردم نزد امام معنا نداشت. مردم برای امام ابزار نبودند بلکه هدف بودند. امام در سال 43 در بیاناتی می فرماید: «آقا دولت مال مردم است، بودجه مملکت از جیب مردم است. شما نوکر مردم هستید. دولتها خدمتگزار مردم هستند. هی لفظا نگویید من خدمتگزار و تو سر مردم بزنید و این اربابهای بیچاره تان را پایمال کنید». در جای دیگر پس از انقلاب میفرماید: «حکومتها باید خدمتگزار ملتها باشند. چنانچه در اسلام این سیره بود که حکومت در خدمت مردم بود و ارتش در خدمت مردم بود. حکومتها از مردم منشأ میشدند و ارتش نیز از آنها و اگر حکومتها و ملتها به سیره رسول اکرم(ص) و ائمه معصومین عمل میکردند، آرامش در همه جا برقرار بود و این اختلافها و خونریزیها نبود.» افروغ همچنین گفت: بعد از اینکه من در یک برنامه تلویزیونی عبارتی از امام نقل کردم، با تأسف یکی از امامان جمعه گفت حکومت را نمیتوان نقد کرد. این حرف به چه معناست؟ اگر حکومت فعل وسیله است، به طریق اولی میتوان آن را نقد کرد. وقتی گفتیم حکومت فی نفسه هدف نیست، یعنی قابل نقد است. شما نمیتوانید هر رفتار و اقدامی که در جمهوری اسلامی می شود را به این بهانه که قرار است در راستای اهداف غایی باشد، نقد نکنید. ما نمیتوانیم فعل سیاسی یا حکومت اسلامی را نقد نکنیم. او همچنین یادآور شد: نباید برای جلوگیری از کسانی که میخواهند سوءتعبیر کنند یا نقل قولی به امام نسبت دهند، قابلیت استناد به مضامین و محتوای کلامی ایشان را از مردم و نخبگان بگیریم. مسلماً یکی از راههای فراری دادن نخبگان و مردم از امام همین است که فرد نتواند تهنشین شدههای ذهنی خود را از امام بازگو کند.نباید به گونهای باشد که برای هر نقل قول مستقیم، غیرمستقیم یا مضمونی از امام، نامه ای به موسسه تنظیم و نشر آثار ایشان نوشته و تأییدیهای گرفته شود. مسلما با چنین رویکردی هیچ ناشری به سراغ حضرت امام نخواهد رفت. البته بنده، حسب عضویتم در شورای نظارت بر نشر کتاب در اینباره نظری دادم و صواب هم تشخیص داده شد. اینکه اگر پیشتر آثاری از مؤسسه منسوب به فرد بزرگواری چاپ شده و به آن استناد شود کافی است، اینگونه نباشد که دوباره برای هر نقل قولی از آن بزرگواران کسب اجازه صورت گیرد.