پروژه راهآهن قزوین – رشت از سال ۱۳۸۵ آغاز شد و نیمه اسفند سال ۹۷ به بهرهبرداری رسید
قطار رشت-قزوین دو ساله شد
همدلی| رشت –تکتم محمودی- خبرنگار همدلی-نیمه اسفند سال ۹۷ بود که سوت قطار، پس از سالها انتظار در گیلان شنیده شد؛ پروژهای که قسمت اعظم آن در دولت تدبیر و امید انجام گرفت و به دلیل اهمیتش با حضور رئیس جمهوری و تعدادی از هیاتهای خارجی به بهرهبرداری رسید.
اجرای پروژه راهآهن قزوین – رشت از سال ۱۳۸۵ آغاز شد و نیمه اسفند سال ۹۷ به بهرهبرداری رسید. راهآهن قزوین – رشت به صورت یک خطه از ایستگاه سیاهچشمه در استان قزوین شروع شده و با عبور از روستاهای کوهین و شیرینسو در محدوده شهرهای لوشان، منجیل، رودبار، رستمآباد و امامزادههاشم ادامه مسیر داده و به ایستگاه رشت میرسد. این مسیر ریلی از ایستگاه رشت دو شاخه شده که یک شاخه با عبور از شهر پیربازار به بندرانزلی متصل شده و شاخه دوم آن به شهر مرزی آستارا در منتهیالیه غرب گیلان میرسد. این طرح علاوه بر آنکه از لحاظ حمل و نقل داخلی بار و مسافر برای استانهای قزوین و گیلان اهمیت دارد، از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس و آبهای آزاد بینالمللی و دیگر کشورهای همسایه ایران بسیار مهم است.
برای احداث راهآهن قزوین – رشت ۲۲ میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی انجام و افزون بر یک هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان هزینه شد که در زمان بهرهبرداری با قیمتگذاری روز، حدود پنج هزار میلیارد تومان برآورد میشد. موقعیت ممتاز جغرافیایی ایران در منطقه و ارتباط آن با آبهای خلیج فارس و دریای عمان در جنوب و دریای خزر در شمال، ایران را به یکی از مهمترین مسیرهای ترانزیتی بینالمللی در منطقه تبدیل کرده است. اکنون راهآهن رشت – قزوین و در ادامه مسیر رشت – انزلی و آستارا هدفگذاری شده که مسیر رشت- کاسپین آن شتابان پیش میرود و نه تنها برای گیلوندان بلکه از لحاظ ملی و بینالمللی مهم است و حلقه مفقوده در کریدور جنوب – شمال با تکمیل آن کامل میشود. پروژه راهآهن رشت – انزلی- آستارا علاوه بر اتصال راهآهن قزوین- رشت به بنادر کاسپین منطقه آزاد، انزلی و آستارا باعث اتصال خط راهآهن جمهوری اسلامی ایران به راهآهن جمهوری آذربایجان، اروپا و کشورهای مستقل مشترکالمنافع ( cis ) میشود.
اجرای این پروژه، علاوه بر تکمیل شبکه حمل و نقلی کشور به عنوان یک شاهراه بینالمللی و اتصال استان به شبکه ریلی کشور و کریدور ترانزیت بینالمللی تمام ریلی شمال- جنوب منجر به اتصال شبکه ریلی دو کشور آذربایجان و ایران در مرز آستارا و ارتباط با بازارهای منطقهای و دسترسی به بازار مصرف بالای ۲۶۰میلیونی کشورهای مشترک المنافع را با سهولت فراهم میکند.
با بهرهبرداری از این طرحها استان گیلان به عنوان درگاه استراتژیک حمل و نقل ریلی، جادهای و ترکیبی میتواند تاثیر قابل توجهی در توسعه گردشگری، ترانزیت و رشد حجم تجارت در کشورهای منطقه و مسیر شمال جنوب ایفا کند. به گفته دستاندرکاران مسیر ریلی رشت- قزوین قابلیت جابهجایی سالانه ۱۰میلیون تن بار و سه میلیون و ۸۰۰ هزار مسافر را دارد. پروژه ریلی گیلان از احداث خطآهن رشت- قزوین و ادامه آن در مسیر رشت- انزلی و کاسپین، و رشت- آستارا یکی از اولویتهای دولت یازدهم و دوازدهم محسوب میشود. اگرچه توسعه صادرات یا درآمدهای ناشی از عواید ترانزیتی بسیار مهم و غایت هدف احداث پروژه راهآهن رشت – قزوین محسوب میشود، اما واقعیت این است که آنچه برای مردم هم اکنون ملموستر است سفر با این وسیله نقلیه است.
خیرالله خادمی:راهآهن قزوین-رشت یک ابر پروژه عمرانی است
مدیرعامل شرکت توسعه زیرساخت و حمل و نقل کشور مسیر ریلی رشت – قزوین را شاهکار و افتخار مهندسی دانست و گفت: راهآهن قزوین-رشت یک ابر پروژه عمرانی است که به لحاظ طول تونلها و پلهای خاص بزرگترین پروژه ریلی کشور محسوب میشود. خیرالله خادمی افزود: این مسیر ریلی واقع در کریدور شمال- جنوب بهعنوان یکی از فرصتهای مهم اقتصادی ایران نه تنها میتواند درآمد سرشاری از محل ترانزیت نصیب کشور کند، بلکه جایگاه سیاسی کشور را هم ارتقا خواهد داد. خادمی ادامه داد: این خطآهن با اتصال به آستارا و از آنجا به کشورهای آذربایجان و روسیه در نهایت به اروپا خواهد رسید که تأثیر مهمی در شبکه حمل و نقل بینالمللی دارد و مسیر انتقال بار از هند به اروپا را نصف و هزینههای حمل را نیز ۳۰درصد کاهش میدهد. معاون وزیر راه و شهرسازی، استان گیلان را بهعنوان یکی از کانونهای گردشگری کشور معرفی و خاطرنشان کرد: با توجه به زیباییهای طبیعی مسیر این خط ریلی خود میتواند مقصد گردشگری باشد و با در نظر گرفتن شرایط، پیشبینی جابهجایی بار و مسافر بالایی از طریق این خط صورت میگیرد.
زیباترین پل ریلی کشور بر روی سد منجیل واقع شده است
از زمان راهاندازی راهآهن رشت -قزوین؛ دو مسیر ریلی رشت – تهران و رشت – مشهد برای آن تعریف شد که روزانه مسافران بسیاری از این مسیرهای خطآهن سفر میکنند؛ مسیری با مزیتهای بسیار که یکی از زیباترین مسیرهای شبکه ریلی از حیث گردشگری است. عبور از جنگلها، شالیزارها، تردد قطار در دل کوه و قرار گرفتن بر روی بزرگترین پل ریلی کشور به طول یک هزار و ۴۳۰ متر بر روی سد منجیل و پل شاهرود را از چشم اندازهای بی بدیل این مسیر میتوان عنوان کرد. راهآهن شمال۲ دارای شیب و فراز غالب ۳۰ در هزار است که بیشترین شیب و فراز در سطح راهآهن را داراست. خطوط ریلی این منطقه برای سرعت ۱۶۰کیلومتر بر ساعت طراحی شده است. هم اکنون بیش از ۱۷درصد از مسیر دارای سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت است. این منطقه دارای ۱۶۰ دهانه پل کوچک و آبرو و ۶۲ پل بزرگ است که بزرگترین آنها به طول یک هزار و ۴۳۰ متر در منطقه منجیل قرار دارد. مسافران این مسیر، رضایت خوبی از راهاندازی آن دارند در همین ارتباط یکی از مسافران گفت: من درهمان اوایل راهاندازی قطار رشت؛ از مشهد به سمت رشت حرکت کردم که باوجود اینکه مدت زمان سفر در مقایسه با اتوبوس تفاوت چندانی نداشت اما رفاه و راحتی به ویژه برای استراحت شبانه ترجیح مرا برای استفاده از این وسیله دو چندان میکند؛ ضمن آنکه در طول روز در حوزه استحفاظی گیلان شاهد مسیر بسیار زیبایی بودم که خستگی مسیر را با وجود طولانی بودن آن حس نکردم.
پیوستن قطارهای گردشگری در جهت توسعه در مسیر ریلی گیلان
البته همین قطار نیز مرحله به مرحله توسعه یافت؛ پس از گذشت مدتی کوتاه از عمر قطار رشت؛ قطار گردشگری راهاندازی شد که تا قبل از شیوع کرونا هفتهای یکبار، به عنوان تور یک روزه ریلگردی از تهران حرکت میکرد و از روی پلها، کنار بناها و داخل تونلهای مهم با سرعت کمتر عبور میکرد تا گردشگران بتوانند عکسها و فیلمهای مود علاقه خود را تهیه کنند.
سپس قطار در ایستگاه سراوان توقف و بعد از آن، مسافران با اتوبوس از موزه میراث روستایی گیلان بازدید میکردند و بعد با اتوبوس به سمت مجموعه شاه عباسی حرکت کرده و ضمن بازدید از این مجموعه، استراحتی نیز آنجا داشتند.
بعد از آن گردشگران سوار قطار میشدند و در ایستگاه منجیل توقف و پیاده و در نهایت از دریاچه و بازارچه منجیل بازدید میکردند و به تهران باز میگشتند. در شهریور ماه امسال نیز با حضور محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور قطار زندگی پا به عرصه ریلی رشت گذاشت و از رشت به مقصد مشهد مقدس حرکت کرد. مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا در همین ارتباط گفت: این قطار اولین قطار پنج ستاره در شبکه ریلی کشور بوده که به طور رسمی در فروردین ۱۳۹۴ توسط شرکت رجا در مسیر مشهد راهاندازی شد.
محمد رجبی تصریح کرد: رکورد سرعت از تهران به رشت با ورود قطار در این مسیر ریلی شکسته شد و این قطار پنج ستاره با دارا بودن تنها واگن رستوران دو طبقه در شبکه ریلی کشور با محیطی زیبا و جذاب به علاوه امکانات دیگر همچون کوپههای تخته ویژه با سرویسهای خواب بهداشتی وکیوم شده، پذیرایی توسط مهمانداران تحصیلکرده و مجرب، سیستمهای صوتی و تصویری به صورت wifi و iptv، سرویسهای بهداشتی ایرانی و فرنگی، امکان تنظیم دمای کوپه توسط مسافر در سه سطح پذیرایی بر اساس انتخاب مسافران هنگام خرید بلیت، سفری دلانگیز را برای مسافران فراهم کرده است.
وی اظهار داشت: شرکت رجا به عنوان پیشرو در صنعت ریلی کشور با شیوع ویروس کرونا در تمامی قطارهای شرکت به ویژه قطار ۵ ستاره زندگی با ضدعفونی کردن کامل قطارها و رعایت پروتکلهای کامل بهداشتی برای ماموران و مسافران از جمله تب سنجی ماموران و مسافران، توزیع ماسک رایگان بین مسافران و ماموران، تعبیه مایع ضد عفونی کننده در سالنها، سرویسهای پذیرایی یک بار مصرف، تامین غذای بسته بندی شده از بهترین کترینگ صنعت هوایی کشور اقدام کرده است.
حمل قریب به چهار میلیون تن کالا و حدود ۵۴۰ هزار مسافر توسط راهآهن2
از زمان راهاندازی این مسیر ریلی نه تنها مسافران بسیاری بلکه کالاهای اساسی مورد نیاز در گیلان نیز با آن حمل شده است.
مدیرکل راهآهن شمال۲ گفت: از زمان راهاندازی اداره کل راهآهن شمال2 تا کنون قریب به چهار میلیون تن کالا توسط ناوگان باری اداره کل راهآهن شمال2 حمل شده است.
غلامحسین ولدی روز یکشنبه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا افزود: در این باره زمانی قریب به دو میلیون تن کالا تخلیه و تقریباً یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا در این منطقه بارگیری شده است.
وی با اشاره به اینکه راهآهن حافظ و دوستدار محیط زیست است، بیان کرد: این حجم بار جابهجا شده توسط ناوگان حمل و نقل ریلی باعث حذف تعداد بسیاری تریلی از سطح جادهها شده که این مهم باعث کاهش صرفه جویی در مصرف سوخت، کاهش ترافیک جاده، کاهش تصادفات جاده ای، کاهش آلایندههای زیست محیطی و کاهش آلودگی هوا شده است.
وی ادامه داد: در این مدت تقریباً ۸۰۰ هزار تن کالا بار بینالمللی حمل شده که از این میان قریب به ۳۵۰ هزار تن شامل کالا وارداتی و تقریبا ۷۰ هزار تن شامل کالای ترانزیتی میشود. مدیرکل راهآهن شمال2 گفت: در مدت مذکور قریب به ۴۰۰ هزار تن کالا از طریق پایانه ریلی آستارا به کشور جمهوری آذربایجان صادر شده است.
وی تصریح کرد: این اداره کل مفتخر است که سالانه تعداد زیادی از زائران آستان قدس رضوی را جابه جا کند، از زمان راهاندازی این اداره کل تاکنون قریب به ۵۴۰ هزار نفر مسافر توسط ناوگان مسافری راهآهن شمال2 جابه جا شده اند. وی خاطرنشان کرد: این اداره کل در زمینه جابه جایی بار تعامل موثری با صنایع فولاد، تولیدیهای دام و طیور و شرکتهای راهسازی داشته، به طوری که محصولات و مواد اولیه این صنایع به طور مستمر در حال انتقال است. ولدی یادآور شد: ایستگاه راهآهن رشت ظرفیت مناسبی برای جذب بار از بنادر و پایانههای مرزی شمال کشور را دارد و میتواند به عنوان یک نقطه استراتژیک در زمینه جذب بارهای ترانزیتی با بهره گیری از شیوه حمل و نقل ترکیبی نقش آفرینی کند.
وی اضافه کرد: راهآهن شمال2 بخشی از مصالح مورد نیاز پروژه راهآهن رشت – کاسپین و سایر پروژههای راه سازی را از مبدا لوشان و منجیل تامین میکند.
وی گفت: در سال گذشته ۱۳ رام قطار گردشگری وارد استان گیلان شدند و تعداد چهار هزار و ۷۰۰ گردشگر توسط این قطارها جابه جا شدند. وی تاکید کرد: در این مدت سه باکس تخلیه مصالح خاکی، یک سکوی تخلیه شن و ماسه و یک سکوی تخلیه و بارگیری خودرو با سرمایه گذاری بخش خصوصی در ایستگاه راهآهن رشت ایجاد شده است. مدیرکل راهآهن شمال2 خاطر نشان کرد: رکورد بیشترین تعداد واگن بارگیری شده در یک روز، بهمن ماه امسال به تعداد ۱۵۶ واگن و تناژ قریب به ۱۰ هزار تن در این اداره کل ثبت شد.
بیشک قطار رشت – قزوین یکی از دستاوردهای ارزشمند دولت تدبیر و امید و نیمه اسفندماه سال ۹۷ روز تاریخی و به یاد ماندنی برای مردم گیلان زمین خواهد بود.