بیانیه‌های بازنده و برنده انتخابات 1403
فروزان آصف‌نخعی (روزنامه نگار)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- اقتصاد

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- فرهنگ و هنر
۷- ورزش
۸- صفحه آخر

2452
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


دبیر ستاد تنظیم بازار از افزایش خروجی سردخانه‌ها طی ۱۰ روز آینده خبر داد

وعده ارزانی میوه در گرانی شب عید

همدلی| کمتر از 15روز دیگر تا پایان سال جاری باقی مانده و گرانی بسیاری از کالاهای اساسی همچون میوه هنوز هم در صدر اخبار رسانه‌ها جاخوش کرده است. اواسط بهمن همین امسال بود که انواع میوه در بازار قیمت‌های عجیب و غربی از خود ثبت کردند؛ به طوری که هر کیلوگرم نارنگی بندری ۵۵ هزار تومان، موز ۵۰ هزار تومان، سیب ۲۷ هزار تومان و پرتقال جنوب ۲۹ هزار تومان به فروش می‌رسد. البته قیمت موز در بسیاری از سوپر میوه‌های پایتخت تا 72 هزار تومان نیز گزارش شد و حتی هر کیلو گلابی از 100 هزار تومان عبور کرد. ششم اسفند امسال بود که دبیر ستاد تنظیم بازار دلیل افزایش عجیب قیمت میوه را صادرات عنوان کرد. عباس قبادی  با اشاره به افزایش صادرات نسبت به سال‌های گذشته به تسنیم گفته بود: «افزایش نرخ ارز یکی از دلایل اصلی رونق صادرات میوه است. همچنین، تأخیر در حمل به دلیل بارش‌های اخیر و همچنین سرمازدگی برخی میوه‌ها در استان‌های فارس و کرمان از دیگر دلایل افزایش قیمت میوه در بازار است». معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت همچنین گفته بود: «میوه‌های تنظیم بازاری از اواسط اسفند عرضه می‌شوند که این اقدام تا حدودی قیمت‌ها را تعدیل می‌کند». در حالی معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت صادرات را دلیل اصلی گرانی میوه اعلام کرد که چند روز پیش رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی به رسانه‌ها گفته بود که صادرات نقشی در گرانی میوه‌ها ندارد و در این بازار با مشکلاتی مانند تحریم و هزینه‌های بالای حمل‌ونقل مواجه هستیم. این اظهارات در حالی بیان شد که بسیاری از تولیدکننده‌ها قیمت تمام شده ناشی از افزایش قیمت ارز را که باعث بالا رفتن نرخ سم، کود، کارگر، سبدهای پلاستیکی و سردخانه عنوان می‌کردند. این در حالی است که رسانه ملی همواره یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت میوه را دلالان میوه و تره‌بار عنوان کرده که بر اساس گفته‌های باغداران، افزایش قیمت سموم قارچ‌کش‌های برپایه مس نسبت به سال‌های گذشته که رشدی حدود چهار برابری را تجربه کرد‌ه، یکی از دلایل اصلی این گرانی‌هاست. یکی از تولیدکننده‌ها در این‌باره می‌گوید: «سموم قارچ‌کش نسبت به چند سال گذشته چهار برابر و انواع کرم‌کش‌ها بیش از سه برابر گران‌تر شده‌اند. حالا حدود دو هفته مانده به پایان سال جاری، دبیر ستاد تنظیم بازار از تعیین 80 نقطه برای عرضه مستقیم میوه خبر داده که به نظر می‌رسد در شرایط فعلی که هنوز سایه کرونا بر شهر سنگینی می‌کند، تعیین چنین محل‌هایی برای عرضه میوه با قیمت پایین‌تر می‌تواند با تجمع هر چه بیشتر افراد همراه شود. روز گذشته، دبیر ستاد تنظیم بازار از تعیین ۸۰ نقطه در میادین میوه و تره‌بار شهر تهران و شهرستان‌های اطراف به عنوان غرفه عرضه مستقیم میوه و همچنین افزایش خروجی سردخانه‌ها طی ۱۰ روز آینده خبر داد. به گزارش ایسنا، عباس قبادی در جلسه هماهنگی بازار میوه در ایام پایانی سال و ماه مبارک رمضان با استناد به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص مشکلات معیشتی مردم و قیمت میوه در بازار شب عید، از استفاده از شبکه منتخب توزیع در کنار نظام توزیع و عرضه سنتی خبر داد و گفت: «یکی از مسائلی که در این جلسه مورد تاکید قرار گرفت ایجاد بستر مناسب برای باغداران و تولیدکنندگان در راستای عرضه مستقیم میوه و تولیدات خود به مصرف کننده بود، تا با حذف دلالان به عنوان یکی از عوامل افزایش قیمت، علاوه بر تعدیل قیمت‌ها در سطح عرضه، تولید کننده نیز منتفع شود». 
به گفته وی ۸۰ نقطه در میادین میوه و تره‌بار شهر تهران و شهرستان‌های اطراف به عنوان غرفه عرضه مستقیم میوه، به صورت رایگان در اختیار اتحادیه‌ها انجمن‌ها و باغداران قرار خواهد گرفت.  در این طرح غرفه‌های منتخب در میادین میوه و تره‌بار مشخص می‌شوند که سیب و پرتقال را بصورت مستقیم از تولیدکننده تهیه کرده و آن را در اختیار شبکه منتخب توزیع خرد و واحدهای صنفی در سطح شهر قرار می‌دهد تا علاوه بر تعدیل قیمت، دسترسی مردم برای تامین این کالاها نیز راحت‌تر باشد.

 عرضه گسترده میوه از ۲۰ اسفند

قبادی با بیان ‌این‌که تجربه نشان داده است که مداخله دولت در بازار‌ می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد، اظهار کرد: «بنابراین ما تلاش کردیم تا با ایجاد هماهنگی بین بخش‌های مختلف تولید، توزیع و عرضه کالا و در کنار نظارت، حداقل مداخله را داشته باشیم و تنها در شرایط ضروری ورود کنیم.  سیاست ما در بخش میوه، تعدیل قیمت‌ها با کمک عرضه زیاد، گسترده و مستقیم است تا با حذف واسطه اضافه و ایجاد اتصال بین حلقه‌های تولید، توزیع و مصرف، حقوق تمام زنجیره را تامین کنیم».  وی با تاکید بر اهمیت حقوق مصرف کننده و لزوم توجه به منافع تولیدکننده از آغاز توزیع میوه شب عید در سراسر کشور از ۲۰ اسفند خبر داد و درباره موجودی کالاها گفت: «به جز کالاهای موجود در بازار بالغ بر ۵ میلیون تُن کالا در بنادر کشور و حدود ۵ میلیون تُن ذخیره استراتژیک داریم و علی‌رغم همه تلاش‌های دشمنان برای ایجاد مشکل و اختلال در این زمینه و با وجود فراز و نشیب‌هایی که ایجاد شد، اما خوشبختانه در بحث تامین کالا مشکلی وجود ندارد و با توجه به تذکرات ارزشمند مقام معظم رهبری، خودمان را مکلف می‌دانیم که برای رفع مشکلات موجود از هیچ تلاشی دریغ نکنیم». 

 افزایش خروجی سردخانه‌ها طی ۱۰ روز آینده

این مقام مسئول در حاشیه جلسه تنظیم بازار میوه نیز گفت: «با توجه به حساسیت و تاریخ مصرف محدود میوه‌ها در این جلسه مقرر شد حجم خروجی میوه از سردخانه‌ها طی یک هفته تا ۱۰ روز آینده افزایش پیدا کند تا هم تولیدکنندگان و هم افرادی که در سردخانه‌ها میوه دارند ضرر نکنند و با افزایش عرضه در سطح بازار شاهد تعدیل قیمت‌ها در بازار میوه شب عید باشیم».